ElNeko Postad 5 December , 2004 Rapport Postad 5 December , 2004 Spelade en turnering idag och vill ha lite input på två händer. Mörkar på 200/400 Sitter på knappen och alla har foldat till mig, sitter på K,8 suited. Stacksize 3200 Small blind 1700 Big blind ~3500-4000 (har mig täckt iallafalll) Vad gör ni och varför? Precis satt mig vid bordet och bara spelat två händer. Spelat med big blind tidigare och kommer inte ihåg honom som speciellt aggressiv, small blind har jag aldrig spelat mot tidigare. Jag höjde till 1000 och small blind går all in, big blind folds. Med 3100 i potten och 700 för att syna, bestämde jag mig för att syna. Svårt att tänka mig att det kan vara fel med så mycket i potten. Andra handen: Mörkar 50/100 Min stack 4300, CO~4k och Big blind 6k 10,9 off suite sitter på small blind, spelaren i CO har limpat in. Väljer att syna i hopp om en billig flop. Big blind höjer till 300 och CO synar. Då kommer stora frågan, pott 700 och det kostar 200 att syna. Valde här att syna, korrekt? Tack på förhand! * RP och flytt till Turnering - QoS * Citera
Morbo Postad 5 December , 2004 Rapport Postad 5 December , 2004 Första handen: Jag hade gått all-in direkt när det foldas till dig istället. Du har endast 8 bb i stacken, det är bara trycka in degen och hoppas på det bästa. Andra handen: Jag hade foldat. Big blinds höjning indikerar styrka, eftersom han gör den mot två personer istället för endast en. Du har en väldigt tveksam hand, och du är ur position för resten av handen. Släng. Citera
Papa Kubo Postad 5 December , 2004 Rapport Postad 5 December , 2004 Jag vet inte om jag håller med om andra handen. Det kostar en tjugondel av stacken för att syna med en hand som kan bli ett riktigt monster, vilket gör att i alla fall jag gärna skulle se en flop. Citera
Hjort Postad 5 December , 2004 Rapport Postad 5 December , 2004 Andra handen: Jag hade foldat. Big blinds höjning indikerar styrka, eftersom han gör den mot två personer istället för endast en. Du har en väldigt tveksam hand, och du är ur position för resten av handen. Släng. Jag gör den höjningen jätteofta mot folk som jag inte tror är trixiga. Är ju gratispengar i princip när båda motståndarna säger att de inte har mycket till hand. Citera
Nidson Postad 5 December , 2004 Rapport Postad 5 December , 2004 Andra handen: Jag hade foldat. Big blinds höjning indikerar styrka, eftersom han gör den mot två personer istället för endast en. Du har en väldigt tveksam hand, och du är ur position för resten av handen. Släng. Jag gör den höjningen jätteofta mot folk som jag inte tror är trixiga. Är ju gratispengar i princip när båda motståndarna säger att de inte har mycket till hand. Jag tror dock att de flesta inte tänker i de banorna och att en höjning här betyder styrka i de flesta fallen. Att höja till 300 i detta läge lär väl ändå inte allt för ofta få CO att lägga sig? Eller tänker du att du smäller på ett obligatoriskt potbet på floppen och vinner potten i det läget? (när du pratar om gratispengar) Citera
Hjort Postad 5 December , 2004 Rapport Postad 5 December , 2004 Jag tror dock att de flesta inte tänker i de banorna och att en höjning här betyder styrka i de flesta fallen. Att höja till 300 i detta läge lär väl ändå inte allt för ofta få CO att lägga sig? Jodå, om han verkligen är svag händer det ofta att han lägger sig och SB är ju väldigt ofta väldigt svag eftersom det är ganska utsiktslöst att slöspela ur den positionen. Klart stackförhållanden och image är ju rätt viktigt. Men det räcker ju bra med att båda spelarna lägger sig 30%-40% av tiden för att det ska vara klart lönsamt att höja. Eller tänker du att du smäller på ett obligatoriskt potbet på floppen och vinner potten i det läget? (när du pratar om gratispengar) Nej, snarare är det ett halvobligatoriskt halvt pottbet. Mycket don efter person som gäller då. Citera
ElNeko Postad 5 December , 2004 Författare Rapport Postad 5 December , 2004 Vill gärna ha lite mer input angående hur ni skulle spelat K,8 suited på knappen. Går inte gärna all in med kung högt i det läget med två spelare kvar att agera. Citera
Hjort Postad 5 December , 2004 Rapport Postad 5 December , 2004 Vill gärna ha lite mer input angående hur ni skulle spelat K,8 suited på knappen. Att gå all in det gör jag inte gärna utan ett A på hand med två spelare efter mig att agera. Extremt motståndarberoende, men här kommer en vild gissning: ---Premisser--- SB synar med: A9+ KQ 22+ Om SB foldar så synar BB med A5+, KJ+, QJ, och alla par. Om SB synar så synar BB med AJ+, och 99+ ---Beräkningar--- SB har alltså 1225 möjliga händer varav han synar med 164 och foldar med 1057. När SB foldar så har BB 272 händer av 1225 (jag orkar inte kompensera för SB:s foldade händer) händer att syna med och 953 att folda med. När SB synar så har BB 77 händer att syna med och 1051 att folda med. Alltså sannolikheten för att båda foldar är (1057*953)/(1225*1225) ~ 67%. Du kommer vara uppe mot enbart SB (164*1051) / (1225*1128) ~ 12% av tiden. Och enbart BB (1057*272) / (1225*1225) ~ 19% av gångerna. Och du kommer vara uppe mot både SB och BB runt 2% av tiden. Nu blir det dags att plock fram pokerstove och se vad EV:et blir i de olika fallen av syn. Enbart SB: 36,6% pot-equity ger ett EV på ungefär -300. Enbart mot BB: 38,5% pot-equity ger ett EV på ungefär -880 Mot både SB och BB: 24,7% pot-equity och lite bökiga beräkningar ger ett EV på -920. Det totala väntvärdet (EV:et alltså) blir då: 0,67*600 - 0,12*300 - 0,19*880 - 0,02*920 = +162 ---Resultat--- Alltså, du tjänar i snitt 162 på att trycka in här, om mina premisser stämmer. Om du tror att dina motståndare synar med fler händer tjänar du mindre (så länge det inte är extremt många fler) och om du tror att de synar med färre händer så tjänar du mer. Det är främst också BB som är viktigast för väntvärdet. Citera
ElNeko Postad 5 December , 2004 Författare Rapport Postad 5 December , 2004 Tack för ett bra inlägg Johan! All in är kanske bättre just för att det minskar antalet händer de synar med. I det här läget gick han all in med K,10 off suite, kanske såg ut som en uppenbar steal. Kör på fold eller all in nästa gång beroende på motstånd. Citera
Recommended Posts