Gå till innehåll

Vad sysslar Polisen med?


eusebio

Recommended Posts

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

sjukt att en privat intresseorganisation utan konkreta bevis kan sänka flera uppenbart lagliga företags verksamhet genom angiveri. påminner om häxbränneri.

 

kan mycket väl bli en röst på piratpartiet av mig som ett sista desperat försök att stoppa galenskapen som nya upphovsrättslagen i slutändan kan leda till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, nej, jag har inte varit utsatt. Är bara så trött på debatten om kvinnomisshandel, eftersom det motsatta fenomenet är precis lika vanligt

Mäns våld mot kvinnor är ett riktigt stort samhällsproblem. Kvinnors våld mot män är det knappast.

Sen har jag iofs svårt att se den uppenbara kopplingen till "könsmaktordningen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bara så trött på debatten om kvinnomisshandel, eftersom det motsatta fenomenet är precis lika vanligt, det är bara det att det inte pratas om det, för att då skulle liksom hela "och det beror på könsmaktsordningen"-argumentet falla, och det gillas liksom inte av somliga.

 

Har du några som helst bevis för det påståendet? Eller vet du bara att det är så?

 

Både och.

 

Farbror Fiebert[/url]]SUMMARY: This bibliography examines 175 scholarly investigations: 139 empirical studies and 36 reviews and/or analyses, which demonstrate that women are as physically aggressive, or more aggressive, than men in their relationships with their spouses or male partners. The aggregate sample size in the reviewed studies exceeds 164,600.

 

Intressant att du frågar dock, för man frågar aldrig efter om det finns belägg för motsatsen, det bara tas för givet. Alla bara vet ju att det är så.

 

Det finns inte att det är lika vanligt. Kvinnor är way mindre aggressiva än män, och när de väl är det gör de mindre skada eftersom de är mindre, inte lika starka, och män är stryktåligare.

 

Det är socialt mindre acceptabelt för män att slå kvinnor än vice versa, vilket är en anledning till att det är ungefär lika vanligt. Barn får lära sig att "man slår inte en tjej", vilket indirekt även är att säga att det är okej att slå en kille (varför barn istället inte får lära sig "man slåss inte, punkt" är för mig en gåta).

 

Det är även vanligare att en lesbisk kvinna utsätts för våld av sin partner, än att en heterosexuell kvinna utsätts för det.

 

Dessutom kompenserar kvinnor för sin mindre styrka genom att oftare använda vapen/tillhyggen (kniv, stekpanna, skållhett vatten etc) eller hyra någon torped att puckla på/ta kål på gubben ifråga. Vid mord använder de även mer subtila metoder som t.ex. gift som blir svårt att spåra.

 

Det finns en viss skillnad när det gäller resultatet av våldet (även om det till viss del vägs upp av t.ex. det jag nämnt), precis som du påpekar, men det är inget som har med någon könsmaktsordning att göra.

 

 

Däremot så är väl man-on-man-violence vanligare än våld mot kvinnor

 

Jo, det är vanligare, och då kan du kanske också räkna ut att det är felaktigt att förutsätta att kvinnomisshandel skulle vara vanligare än mansmisshandel bara för att män är aggressivare. Män slår i första hand andra män, så en stor del av aggressivitetskvoten går ju bort där.

 

och det ses ju inte lika allvarligt eftersom det inte finns en tydlig offerroll.

 

Vet inte om du mest konstaterar att det är så man betraktar det i allmänhet (vilket det tyvärr är), eller om det är så du själv ser på det, men oavsett så håller jag inte med om påståendet. Det är lite mycket "när en kvinna blir slagen så är hon ett offer, när en man blir slagen har han garanterat gjort något för att förtjäna det", vilket jag tycker är unket könstänkande. När det gäller mina egna erfarenheter när någon (jag själv eller någon jag känner) har blivit misshandlad så har det i samtliga fall utom ett varit helt och hållet oprovocerat.

 

 

Mäns våld mot kvinnor är ett riktigt stort samhällsproblem. Kvinnors våld mot män är det knappast.

 

Varför skulle det inte vara det, om det är precis lika vanligt, och lika jävligt för de berörda? Debatten om kvinnomisshandel är totalt uppblåst och felaktigt vinklad idag. Jag säger inte att det inte är en viktig fråga, men problemen hade lösts på ett så mycket bättre sätt om man hade pratat om partnermisshandel istället.

 

Att polisen ska priotera brottsutredningar baserat på offrets kön är bara befängt. Att de prioterar brott mot barn tycker jag inte är något märkligt, men de kanske ska prioritera brott mot folk baserat på deras sexuella läggning, etnicitet eller religion också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bara så trött på debatten om kvinnomisshandel, eftersom det motsatta fenomenet är precis lika vanligt, det är bara det att det inte pratas om det, för att då skulle liksom hela "och det beror på könsmaktsordningen"-argumentet falla, och det gillas liksom inte av somliga.

 

Har du några som helst bevis för det påståendet? Eller vet du bara att det är så?

 

I USA är det fler män som läggs in på sjukus på grund av att deras fru har misshandlat dem än det motsatta.

 

I England är det fler mammor som misshandlar sina barn än pappor.

 

Allt detta hörde jag på en föreläsning vid universitetet där jag pluggar. Kommer inte ihåg var siffrorna kommer ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I England är det fler mammor som misshandlar sina barn än pappor.

 

Så är det nog i de flesta länder (inklusive Sverige), men det är kanske inte så märkligt med tanke på att det oftare är mamman som tar hand om barnet och spenderar mest tid tillsammans med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger en från Lund... (förort till Malmö) :shock:

 

Snalla, forknippa inte Lund med Malmo i alltfor stor utstrackning. De bagge staderna ar varandras motpoler. Bor tillaggas att Malmo (om nagot) ar en forort till Lund da Lund grundlades i runda slangar ca 500 ar fore Malmo.

 

Vart att namna ar ocksa att Malmo i vid utstrackning benamns som "Mordor" vilket ocksa visar pa uppskattningen av denna vedervardiga stad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju på allvar mena att t.ex. ett brott som Grov Misshandel blir allmänt accepterat gör så att samhället inte blir "riktigt jäkla ådligt"?

Jag tror inte du har en aning själv vad du svamlar om. Lagar som alla bryter emot är en dålig idé punkt. Om alla i samhället misshandlar någon så är det ett risigt samhälle hur fan lagen än ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett mycket vänligt sinnat inlägg från Andrew_W som nästan har lämnat sitt gamla bråkiga jag på pf.nu bakom sig.

 

Enligt våldskommissionens slutbetänkande från 1990 framgår att det finns tre grupper som oftare än andra riskerar att utsättas för våldsbrott. Den första gruppen är unga män ute i krogsvängen, den andra gruppen är kriminella och missbrukare och den tredje riskgruppen är kvinnor med barn upp till 6 år. I slutbetänkandet framgick att nästan var tredje ensamstående kvinna med barn utsattes för våld i det egna hemmet. Det framgår också att det är i det egna hemmet som det grövsta våldet utövas och att det leder till fler sjukskrivningar och läkarbesök än annat våld.

 

En snabb sökning på Brås hemsida visar följande:

 

Polisanmäld misshandel (inkl.grov), hela landet år 2005

 

Mot kvinna

Inomhus, bekant med offret: 13 729 (57%)

Inomhus, obekant med offret: 2 618 (11%)

Utomhus, bekant med offret: 3 797 (16%)

Utomhus, obekant med offret: 3 953 (16%)

Total: 24 097 (100%)

 

Mot man

Inomhus, bekant med offret: 7 201 (18%)

Inomhus, obekant med offret: 7 816 (19%)

Utomhus, bekant med offret: 6 007 (15%)

Utomhus, obekant med offret: 19 238 (48%)

Total: 40 262 (100%)

 

Tydligt är att män sammantaget utsätts för mer våld än kvinnor. Skillnaden är att kvinnomisshandeln utförs av en bekant till kvinnan och i cirka två tredjedelar av fallen har mannen och kvinnan en nära relation. Dessutom utsätts kvinnor främst för våld inomhus, 13 729 anmälningar, och man får väl anta att det är i det egna hemmet den största delen av misshandeln i ett förhållande äger rum. För män är samma siffra 7 201, men jag har inte fått fram hur stor del av detta våld som utförs av någon mannen har en nära relation med. För männen gäller att den största delen av det våld de utsätts för utförs av en obekant person, till största delen utomhus (19 238 anmälningar).

 

Visserligen är statistiken sådan att en och samma person kan ha gjort flera anmälningar, men det finns samtidigt ett mörkertal. Brå skriver:

 

Mörkertalet när det gäller våld mot kvinnor är stort. Utifrån specialstudier och brottsofferundersökningar har Brå uppskattat att endast mellan 20 och 25 procent av våld mot kvinnor i nära relationer anmäls till polisen.

 

Ett argument om att mörkertalet för män som utsätts för våld i det egna hemmet av en kvinna skulle vara så mycket större än mörkertalet för våldet riktat mot kvinnor är jag inte så säker på att det håller. Att utsättas för våld och kränkningar av sin partner har alltid varit skambelagt och är inget man skyltar med, oavsett kön. Både kvinnor och män upplever att den egna relationen tillhör det privata och att göra en anmälan kräver stort mod.

 

Poängen är att man inte kan säga att kvinnor utför våld i samma utsträckning som män, det finns inget som talar för det. Det är snarare så att allt tyder på att kvinnor i mycket högre grad än män utsätts för våld i det egna hemmet och av personer de har en nära relation med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den tredje riskgruppen är kvinnor med barn upp till 6 år. I slutbetänkandet framgick att nästan var tredje ensamstående kvinna med barn utsattes för våld i det egna hemmet.

Är det kvinnor med barn över huvud taget eller ensamstående kvinnor med barn som är en högriskgrupp?

 

Jag är lite nyfiken där eftersom de ensamstående kvinnorna mer tydligt har haft ett dysfunktionellt förhållande (något som alltså spruckit trots barn), vilket borde kunna innebära att det är en större riskgrupp för våld pga konflikt.

 

Har du förresten tänkt på hur väl mäns våld mot kvinnor förklaras, inte ursäktas bör jag väl tillägga, i evolutionära termer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tredje ensamstående kvinna med barn utsattes för våld i det egna hemmet

 

Är det ungen som misshandlar henne, eller karln hon släpar hem från krogen?

 

Som hjort skriver

mer tydligt har haft ett dysfunktionellt förhållande (något som alltså spruckit trots barn), vilket borde kunna innebära att det är en större riskgrupp för våld pga konflikt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett argument om att mörkertalet för män som utsätts för våld i det egna hemmet av en kvinna skulle vara så mycket större än mörkertalet för våldet riktat mot kvinnor är jag inte så säker på att det håller. Att utsättas för våld och kränkningar av sin partner har alltid varit skambelagt och är inget man skyltar med, oavsett kön. Både kvinnor och män upplever att den egna relationen tillhör det privata och att göra en anmälan kräver stort mod.

 

Vad menar du med att argumentet inte håller. Det är inte ett ogrundat påstående jag kommer med. Samtliga undersökningar visar att det är lika vanligt, och därmed att mörkertalet för män är större än för kvinnor, eftersom kvinnor oftare anmäler. De enda undersökningar som inte visar det är de som bara har undersökt gruppen kvinnor, och inte gruppen män och det säger sig självt varför så är fallet.

 

Poängen är att man inte kan säga att kvinnor utför våld i samma utsträckning som män, det finns inget som talar för det.

 

Nej, du har rätt, det finns absolut inget som talar för det... Bara t.ex. de 350 (till största delen av varandra oberoende) undersökningar baserade på ett urval av mer än 160.000 individer som Mr. Fiebert har sammanställt.

 

Det är snarare så att allt tyder på att kvinnor i mycket högre grad än män utsätts för våld i det egna hemmet och av personer de har en nära relation med.

 

Que? Exakt vad tyder på det? Det är ju inget som tyder på det... Vad våldskommissionens rapport är baserad på vet jag inte, men endast anmälningar säger inte särskilt mycket. Och som sagt så tyder fortfarande samtliga undersökningar som har gjorts på båda könen att det är lika vanligt.

 

Jag säger det igen: Samtliga undersökningar som har gjorts där man tar med både män och kvinnor har kommit fram till att kvinnor och män är i stort sett lika utsatta för våld av sin partner.

 

Dina påstående framstår endast som märkliga, i synnerhet när du inte backar upp det med något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får använda wikipedia som referens så nämns där att Fiebert inte kontrollerat för grad av våld, utan bara frekvens.

 

It may be pointed out, however, that while the simple tally of violent acts might be similar, studies show that men's violence usually does much more damage than women's1; women are much more likely to be injured and/or hospitalized, wives are much more likely to be killed by their husbands than the reverse, and women in general are more likely to be killed by their spouse than by all other types of assailants combined.2

 

The means used to measure domestic violence strongly influence the results found, for example, studies of reported domestic violence and extrapolations of those studies show women preponderantly as victims and men to be more violent, whereas the survey based Conflict Tactics Scale, tends to show men and women equally violent.

 

Här är förresten några utdrag från Fieberts egen sida om lite andra artiklar han skrivit.

 

Spiritual/Meditational Teaching

 

* Humanity's Design as Cosmic Beings of Light:

The Teachings of Russell Schofield

* The Teachings of Djwhal Khul

* An Outline of Transpersonal Principles

 

Och ett snabbt blädrande i artiklarna visar att det handlar precis vad det ser ut som; new age-trams starkt bristande i rationalitet. Han pratar alltså seriöst om själar, dimensioner av medvetande, energiarbete, evolution som något med riktning och massa annat nonsens. Så det här är en kille som jag inte kan ta på särskilt stort allvar. Han kan mycket väl ha rätt, men kan han häva ut sig sånt där så är det illa ställt med antingen hans kritiska tänkande, bildning eller ärlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl hyfsat blåögt att tycka att det är harmlöst. Det finns ju massor av människor som försöker leva på musik, film, böcker osv. vars inkomster blir gravt amputerade pga nerladdning.
Ja, då är det ju skitbra om de inte kan göra det så de tvingas klippa säg och skaffa ett riktigt jobb.

 

Det där var lite föööör konservativt för att vara trovärdigt hörru. :-o

 

 

 

Att det finns över en miljon som använder Piratebay dagligen, varav de flesta svenskar, pekar inte det på något som kanske skulle antyda att priserna på just film, musik och spel är på tok för högt?

Nått fel på Sverige?

 

Jag tror att det mer handlar om tillgängligheten, bredband och datortäthet. Vore det inte så lätt skulle det inte finnas i samma utsträckning. Inte fan skulle en miljon pers handla original om priserna ens var femtio procent lägre när det finns gratis på nätet. Men jag håller med om att det är dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion:

 

Kvinnomisshandel följer i princip alltid samma mönster. Det börjar med att pojkvännen eller motsvarande lätt blir svartsjuk, börjar hämta tjejen efter jobbet och liknande saker som kan uppfattas som lite gulliga och tecken på att han verkligen bryr sig om henne. Det hela utvecklas sedan gradvis, mannen får ett allt större behov av att kontrollera kvinnan; vad hon ska ha på sig, vilka hon ska få festa med. De blir alltmer isolerade och umgås allt mindre med sina gamla vänner. Samtidigt börjar mannen slita ned kvinnans självförtroende sakta men säkert; "det där linnet ser du alldeles för tjock ut i", "du är dum du, lilla stumpan" osv. Endera dagen faller första slaget på grund av något "fel" som kvinnan har gjort, hon kanske har varit hos en kompis utan att ha fått tillåtelse eller köpt nya kläder som han anser är för utmanande. Vid det här laget är det ytterligt svårt för kvinnan att komma ifrån situationen i och med att självförtroendet är nere på botten och hon ofta inte längre har någon kontakt med sina gamla vänner. Hon tänker i regel att det hela är hennes fel och att om hon bara ser till att vara sin pojkvän till lags så kommer allt ordna sig. Det gör det ju som vi vet inte utan efter första slaget har mannen korsat en gräns som han kommer få allt lättare att överskrida, igen och igen.

 

Det jag vill säga med denna beskrivning av ett typfall är att våldet inte är någon enskild företeelse utan en del i ett helt "program" som upprepas gång på gång av vissa män. Har du hört en sån här historia så har du i princip hört alla, de skiljer sig förbluffande lite åt. Att börja prata om "partnermisshandel" istället för mäns våld mot kvinnor eller motsvarande blir då väldigt missvisande eftersom kvinnors våld mot män inte alls följer detta mönster. Att klumpa ihop en klassisk kvinnomisshandel med att en kvinna förgiftar sin man med arsenik är inte mycket vettigare än att klumpa ihop exempelvis huliganvåld och barnmisshandel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela tillslaget verkar 100% skumt eftersom ThePiratebay har aldrig haft några upphovsrättsskyddade filer på sina servrar.

 

Inga argument jag läst/hört håller så det här verkar bara vara PR mot USA & Film & skivindustrin.

 

Vill man ha ett annat ställe att hitta sina länkar till "demogrejer" är det ju bara att söka på en sökmotor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en massa djävla skitsnack [...

 

Ärligt talat blir jag riktigt förbannad när jag läser sånt.. hoppas du någon gång träffar och får samtala med en kvinna som levt tillsammans med en man som misshandlat henne fysiskt och psykiskt under flera år och kom sen och säg att lika många män och lespiska kvinnor levt så..

 

Sen kan du be om ursäkt och skämmas ta mig f-n..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...