Gå till innehåll

Korkat spel = Lyckat spel?


Oscar?

Recommended Posts

En gång i månaden, ibland två, träffas jag och några kamrater till mig för att spela kort. Till en början var vi vara fem eller sex personer men nu har antalet ökat till hela tolv personer. Jag betraktar mig själv som den bästa pokerspelaren i sällskapet. Jämfört med många här på forumet är jag troligen en novis men i vårt pokergäng är jag den med mest erfarenhet. Jag har läst Pokerhandboken av Dan Glimne, vilket givit mig mycket. Övriga i sällskapet har inte ens tänkt tanken att beräkna sannolikheter och annat jag anser viktigt för pokern.

 

Nästan varje gång vi spelat har det gått mycket bra. Ofta har jag dubblat mina pengar. Fast de senaste tre gångerna har det gått riktigt riktigt dåligt. Jag har inte ändrat något i mitt spel, men fler personer har anslutit sig till vårt pokersällskap. Sämre pokerspelare får man leta efter. Att de synar en höjning preflop med 7-2 händer inte sällan. "Det kan ju komma 7-7-2 på de tre första korten".

 

Det kanske låter som att jag hittat de perfekta motspelarna. Så kan det faktiskt vara, bara att jag har fel taktik. Kan någon försöka förklara för mig hur jag ska spela mot dessa? De synar på sämsta möjliga kort...och de lyckas! 7 av 10 hänger ju kvar säkerligen till sista kortet även om jag höjer 25% av deras stack, oavsett vad de har för kort.

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med er bägge. Du har hittat de perfekta motspelarna och du ska spela långsamt och säkert.

Om de hela tiden letar kort och synar så är det bara att lägga sig på allt sämre än JJ. Ta sedan rejält betalt när du väl spelar en pott men tänk också på att dina motspelare fortfarande kommer att leta kort så bli inte för ivrig.

 

Hoppas din lycka vänder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de hela tiden letar kort och synar så är det bara att lägga sig på allt sämre än JJ.

Håller inte med. Om motspelarna gillar att syna men inte att själv betta kan man spela många draghänder: Axs, låga par, suited connectors.

 

Dessutom skulle man bli löjligt tight om man bara spelade JJ och bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ligger det väl till så att du ska gå plus en stor majoritet av sessionerna men också gå rejält back ett fåtal sessioner mot folk som spelar så.

 

Försök att hålla dig till premiumhänder (AA-JJ, AK-AT) samt händer som spelar bra multiway t.ex. Axs, höga suited connectors, mellanpar.

 

Däremot bör du vara jäkligt restriktiv med händer som KJo, QTo, QJo och liknande som funkar rent uselt multiway.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt bord låter precis som lee jones beskriver pokerbord i WLLHE,.

Jag skulle köpa den boken om jag var dig, har den själv. tycker inte den stämmer på så många bord förutom pacific.

 

När bordet är som du beskriver ska du ligga väldigt lågt i early och middle pos och spela draghänder som du inte behöver betala så mycket för i late position. Skulle du spela draghänder som A6s i early lr middle kanske någon höjer efter du synar och det är det sista du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När bordet är som du beskriver ska du ligga väldigt lågt i early och middle pos och spela draghänder som du inte behöver betala så mycket för i late position. Skulle du spela draghänder som A6s i early lr middle kanske någon höjer efter du synar och det är det sista du vill.

 

Om tillräckligt många följer med efter en höjning är det väl utmärkt? Jag läste i Abduls pre-flop strategi att han rekommenderar en höjning på knappen efter fem lösa limpare med Axs. Blir det inte samma sak om du sitter i tidig position, någon höjer och många går med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen borde du fundera över hur bra kompisar det är du spelar med.

Säg att det är några du känner riktigt bra, vill du då sitta å vinna deras pengar varje gång?

 

Issåfall spela bra draghänder som funkar i multipotter. typ suited connectors, par som träffar set osv. såvida det inte är folk som höjer utan många som ser varje flop.

 

I annat fall om du spelar lika mycke för umgänget som för pengarna kanske det räcker med att du går +/- 0 för att vara säker på att alla tycker det är roligt så ni inte blir 2 pers kvar efter några månader för resten tröttnat då dom lika gärna kan ge dej 200kr var när dom kommer.

 

Det beror ju helt på av vilken anledning du spelar med dom, är det för att det är roligt eller för du vill tjäna pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Ni verkar ha lite olika åsikter om hur jag skall spela så jag får väl försöka prova olika taktiker. Den där boken skall jag kolla upp också, tack!

 

Summlan: Vi är bra kompisar alla. Givetvis sätter vi oss vid bordet för att vinna men då vi inte spelar om så höga summor tror jag knappast det kommer påverka vår vänskap. Alla i gänget har en OK ekonomi så tanken att man förlorat är värre än att man förlorat pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...