Gå till innehåll

Kreativ hand får problem på floppen


pokeribobi

Recommended Posts

Tjatja!

 

Tog ett skott med min korta rulle på NL200, och efter drygt en timmes lir har jag relativt bra read på motståndet, storstacken vann sin stack med T9o mot KK. Den andra inblandade är lika lättläst som Astrid Lindgrens barnböcker. Vidare till handen:

 

Stakes är som sagt $1/2 NL

 

Plockar upp 6 :spade: 7 :spade: som är en kreativ hand i en flervägspot enligt mig.

EDIT

Synen gör jag också enbart för att jag har en jäkligt bra read på båda spelarna, så jag vet i princip oddsen oavsett flop.

 

UTG+1 raisar upp till 8$, alla foldar, jag synar på knapp, bb visar styrka och re-raisar till 27$, sätter honom på AA/KK direkt. UTG+1 synar, sätter honom på 88-JJ då han spelat de händerna identiskt med denna. Jag steker ett bra tag, bestämmer mig för att syna 19$ till med min 6 :spade: 7 :spade:a

 

Floppen kommer 4 :spade: 5 :diamond: 6 :heart:

 

BB betar ut pot, 80~ av sina 200, UTG+1 trycker med sina 560$, jag sitter med 240$.

 

Vad skall jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte gjort matten på denna men vi kan utgå från att du inte leder handen.

Jag skulle slängt.

 

Han leder förmodligen inte nu, men det kommer 2 kort till.

 

Vi kan utgå från att vi behöver 2par eller bättre, och att vi i så fall tar hem potten.

 

Vi har som bäst 12 outs. De andra spelarna befinner sig förmodligen inte i vårt område utan har höga kort lr överpar. Detta gör oss till 50 % favorit i handen och med tanke på att det redan finns pengar i potten så har vi potodds att trycka in resten.

 

Du har även möjlighet till backdoorflush.

 

Jag hade synat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gyllene tillfälle för mig att se om jag tolkar min pokerlitteratur rätt, iofs gäller min litteratur small stake (kul om det är rättstavat :D) FL men ändå. I den skulle "rätt" spel vara "In med keramiken". En spelulativ hand som nästan floppar perfekt. En massa outs har du, ger mig inte in och försöker räkna men, alla 8:or, alla 3:or, resterande 7:or, resterande 6:or,(14 eller? aj nu räknade jag ändå) samt backdoorflushdrag.

 

 

/MrJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingenting annat än en glad amatör men jag resonerar så här. Du får sätta i kontext att du faktiskt skottar och spelar över din BR, du är ute efter lite snabba cash och att testa vingarna. Jag förstår inte chanssynen preflop. Har du en AA/KK read så vet du att han oavsett flop kommer beta en relativt stor summa, vilket han också gör. Hade inte det varit en 13-14x bet utan mindre så hade det kanske varit okej men om du nu väljer att syna så måste du vara beredd på konsekvenserna, tänk i förväg på hur handen kan komma att utspelas. Synar du en sådan bet med din read så får du vara beredd att stoppa in pengarna med TP och alla dina drag, annars är det fold preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att UTG+1 ofta har set eller 77 i det här läget och då har vi inga 12 outs.

 

Det här var ju min tanke också. Men du kommer i princip aldrig komma under 33% equity ändå, och jag tror inte BB betar ut utan ÖP så han kommer ju såklart inte lägga sig, så vi har nog odds för syn här ändå.

 

931,896 games 0.235 secs 3,965,514 games/sec

 

Board: 4s 6h 5d

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 27.5548 % 26.31% 01.25% { JJ+ }

Hand 2: 34.7871 % 31.12% 03.66% { JJ+, 88-44, 87s, 76s, 65s, 54s }

Hand 3: 37.6581 % 34.55% 03.11% { 7s6s }

 

249,228 games 0.062 secs 4,019,806 games/sec

 

Board: 4s 6h 5d

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 28.7676 % 26.92% 01.85% { KK+ }

Hand 2: 31.4519 % 27.55% 03.90% { QQ+, 77-44 }

Hand 3: 39.7804 % 36.92% 02.86% { 7s6s }

 

 

 

I övrigt, fold preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn! Har motståndarna den HD du gav dem vore fold ett jättemisstag. Du har nästan 50% att ta potten och med två motståndare + döda pengar vill du få in pengarna här.

Även om FI2 har set/77/78 etc då och då här tror jag att han desto oftare har ~JJ här (förutsatt en normal, halvdålig spelare för nivån). Och utan att räkna på det tror jag att det fortfarande är rätt att ställa om han har set 50% av gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel EV beräkning:

 

Antag att du har 12 outs.

 

Vinstchans: 1-((47-12)/47)x((46-12)/46)= 45%

 

E(av syn)=0.45x522-0.55x240=103

 

(vinstchansXvinst-förlustchansXförlust)

 

dvs solklar syn.

 

Problemet är att 12 outs är lite högt räknat. Någon kanske sitter på 77 eller triss. Då är du en kraftig underdog. Sedan kanske inte BB synar, då sjunker ev kraftigt. Tror ändå en syn är korrekt.

 

Spelet preflop är katastrofalt. Du synade 10% av din stack. Du kanske har ca 10% chans att vinna på floppen, sedan måste någon gå allin för att synen skall bli ev+. Det är folk som spelar som du preflop, man tjänar enkla pengar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonklar

 

Synen jag gjorde gjorde jag endast på grund av att jag hade solklar read på dessa två motståndare, låt mig säga, att jag i princip visste vad dom hade.

 

Hur resonerar man då? Är ju jäkligt bra att nästan veta rakt av vad motståndaren har. Spelet på floppen stärker ju bara min read, eftersom att dom spelat föregående liknande händer identiskt.

 

Så, jag VET vad dom har och inte har här. Resonemang?

 

Ja, preflop spelet är horibelt, det vet jag själv också, lite halvt tiltad var jag, om jag nu ska ha något att skylla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet preflop är katastrofalt. Du synade 10% av din stack. Du kanske har ca 10% chans att vinna på floppen, sedan måste någon gå allin för att synen skall bli ev+. Det är folk som spelar som du preflop, man tjänar enkla pengar på.

Vad får du dina 10 % chans-siffror ifrån? Direkt från huvudet?

Han gamblar med en hand som har större procentuell chans än en av de andra

händerna. Spelet må vara vågat, men han litar på sina instinkter och om han

träffar rätt, som nu, har han chans att häva in stora mängder med pengar.

 

Din vinstchans är farligt stor på den floppen. Kolla på statistiken som presen-

terades tidigare i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10% var kanske en dålig gissning, orkade inte räkna. Han har kanske 15% chans att vinna på floppen.

 

Att betala 10% av stacken med sc är enligt min erfarenhet ev-, även om man vet att man har två höga par mot sig.

 

Verkar som det blivit inne att syna stora höjningar med sc. Detta har gjort det jätte enkelt att tjäna stora pengar på poker. Bara att vänta på en bra hand och bomba på.

 

Visst folk har blivit bra på att läsa spelare. Men det spelar ingen roll, när de trots att de vet att de är kraftig underdog synar stora höjningar.

 

 

Till lither och pokerbobi:

 

Fortsätt spela som ni gör, ni betalar min lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10% var kanske en dålig gissning, orkade inte räkna. Han har kanske 15% chans att vinna på floppen.

 

Att betala 10% av stacken med sc är enligt min erfarenhet ev-, även om man vet att man har två höga par mot sig.

 

Verkar som det blivit inne att syna stora höjningar med sc. Detta har gjort det jätte enkelt att tjäna stora pengar på poker. Bara att vänta på en bra hand och bomba på.

 

Visst folk har blivit bra på att läsa spelare. Men det spelar ingen roll, när de trots att de vet att de är kraftig underdog synar stora höjningar.

 

 

Till lither och pokerbobi:

 

Fortsätt spela som ni gör, ni betalar min lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju lägen man sätter sina motståndare på 10 olika händer, då tycker jag att det är fel att syna när man vet att man är kraftigt under.

Men i det här fallet så visste jag som sagt 10 gånger tidigare, exakt vad dessa hade.

 

Resultat:

 

All in

 

bb All in

 

Pot 773$

 

turn 9 :spade: river Q :spade:

 

bb visar A :heart: A :diamond:

 

UTG+1 visar T :heart: T :diamond:

 

Vinnande hand 3 :spade: 6 :spade: 7 :spade: 9 :spade: Q :spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju lägen man sätter sina motståndare på 10 olika händer, då tycker jag att det är fel att syna när man vet att man är kraftigt under.

Men i det här fallet så visste jag som sagt 10 gånger tidigare, exakt vad dessa hade.

 

Resultat:

 

All in

 

bb All in

 

Pot 773$

 

turn 9 :spade: river Q :spade:

 

bb visar A :heart: A :diamond:

 

UTG+1 visar T :heart: T :diamond:

 

Vinnande hand 3 :spade: 6 :spade: 7 :spade: 9 :spade: Q :spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med 100% sannolikhet visste vad dina motståndare satt med, varför då posta handen i handanalys? Det är ju bara att slå in i pokerstove och konstatera att degen ska in.

 

Dels för att jag inte kan pokermatematik till fullo och vet att man får bra respons på nuffror här, vilket jag fick och dels för att få lite allmän kritik på spelet, vilket jag också fick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med 100% sannolikhet visste vad dina motståndare satt med, varför då posta handen i handanalys? Det är ju bara att slå in i pokerstove och konstatera att degen ska in.

 

Dels för att jag inte kan pokermatematik till fullo och vet att man får bra respons på nuffror här, vilket jag fick och dels för att få lite allmän kritik på spelet, vilket jag också fick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med 100% sannolikhet visste vad dina motståndare satt med, varför då posta handen i handanalys? Det är ju bara att slå in i pokerstove och konstatera att degen ska in.

 

Dels för att jag inte kan pokermatematik till fullo och vet att man får bra respons på nuffror här, vilket jag fick och dels för att få lite allmän kritik på spelet, vilket jag också fick.

 

Ok då är jag med. Om du inte redan gjort det så ladda hem pokerstove på http://www.pokerstove.com , där kan man sitta och leka med diverse situationer som kan uppstå i Holdem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...