Gå till innehåll

NLT - Trn, passivt toppar sent m. värdebet på river


parre

Recommended Posts

Detta är rätt sent i turneringen – jag hoppas att jag minns handen rätt. Svitens månadsfinal, 50 startande, kanske 13-14 kvar nu med 6 priser.

 

Med reservation för eventuella småfel:

 

Blinds:

 

800/1600, ante på 100. Tror vi var 7 runt bordet när denna hand utstpelade sig.

 

Stackar:

 

Jag: kanske 60k

 

Fi: ungefär lika mycket

 

Reads:

 

Har inte spelat SÅ länge mot Fi, men haft ett grymt kortsnitt mot honom. Han sitter precis till höger om mig och jag har haft lyxen att hitta KK/QQ mot honom, slå om preflop, få syn och få potten på floppen. En gång stekstekstekfoldade han en J på J-hög flop. Fi har spelat ganska solid poker, verkar i alla fall inte bomba varje pott, men gillar att höja i sen position.

 

Spelet i överlag är relativt tajt. Det finns en del mindre stackar vid bordet, jag är väl en av de större stackarna. Blindsteals förekommer såklart relativt frekvent, fast i det här läget är det väl rätt få spelare som spelar totalt skit. Men det ligger trots allt 3100 i potten preflop varje gång, så att sno mörkarna + anten är lukrativt.

 

Jag själv har spelat sjukt solid poker. Gjort en större miss (och köpt ut) ganska tidigt i turneringen med AJ mot AQ på A-hög flop, men den missade Fi. Jag minns inte om Fi såg AQ vs KJ all-in preflop som jag förlorade – det är inte helt glasklart, men hursomhelst. Jag borde ha en solid och aggressiv image, EN gång i livet.

 

Preflop:

 

Foldat till Fi som gör en standardhöjning till 6000 från CO.

 

Jag synar på knappen med KJ i spader – mörkarna passar.

 

Är mitt preflopspel okej? Jag tänker som så att jag har position på Fi som höjer från CO – KJs ska väl stå sig okej, och jag har inga som helst problem att passa handen ifall jag missar eller om jag träffar och det blir mycket action. Har i alla fall inte haft det hittills i turneringen.

 

Flop: (Pott: 15100)

 

J73r (om jag minns rätt – Jxx utan direkta drag)

 

Fi checkar, jag checkar bakom.

 

Antingen leder jag stort eller så är jag jättelångt efter, ser ingen anledning att beta eftersom jag blir tvungen att passa mot eventuellt omslag.

 

Turn: (Pott: 15100)

 

J732 (om jag minns rätt – Jxxx utan direkta drag, hinkturn dvs)

 

Fi betar ut 6000, jag synar.

 

Samma här som ovan. Ser ingen direkt anledning att slå om, jag är ju inte direkt rädd för särskilt många kort. Dessutom så kan jag fortfarande folda på rivern om Fi betar hårt och jag får för mig att jag är slagen.

 

River: (Pott: 27100)

 

J7325 (om jag minns rätt – J högsta kort på floppen, inga drag eller liknadne som satt)

 

Fi checkar snabbt. I det här läget är jag till 95% säker att jag har bäst hand.

 

Jag betar 10 000 för värde.

 

Hur är mitt spel på alla gator? Hur gillar ni mitt värdebet på rivern? På rivern så sätter jag honom på ett troligt medelhögt PP som han borde betala av med. Kanske JT/QJ? AJ? I alla fall, jag tror att jag leder så jag betar för värde. Får jag syn av en sämre hand? Är det ett bra riverbet?

 

Hur är mitt spel i handen överlag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, fold pre. Normalt stjäl man väl med AX eller minst KT från CO.

 

Fi har en djup stack. Vill man bråka med en annan djup stack nära pengarna med KJ? Risken att man hamnar i trubbel är stor.

 

Att checka på floppen är kanske ok, personligen skulle jag betat redan där.

 

Att checka på turn tycker jag är helt fel. Fi har checkat två ggr, ganska kraftigt svaghets tecken. Han sitter förmodligen med AX och vi vill inte ge honom ett fritt kort.

 

Tycker du gör rätt som betar på river. Han kan mycket väl ha träffat ett lågt par med AX och tror du bluffar. Skulle nog även syna en checkraise på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han stjäl ju med PP också såklart, dessutom har jag position. Jag chekade bara floppen, på turn synade jag hans bet.

 

Jag tänkte under handen som så att mitt spel gör att jag förlorar väldigt lite de gångerna han försöker trappa mig med ett överpar (samt ger mig chansen att köpa ut) samtidigt som jag kan vinna en del de gångerna jag leder - alltså postflop.

 

Känns lite väl tajt att vika KJs mot vad som mycket väl kan vara en stealraise från CO när man har position - men det kanske är det man ska, jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör du om han höjer rivern? Personligen har jag svårt att se att han kan ha en bättre hand än dig här, men synar du en check-raise måste du vara medveten om att du spelar för hela stacken lik förbannat om du bettar rivern (dock med mycket mer information än på flopp - ja, man får information även av att syna, checka etc...).

Det man kan invända mot är väl synen pre-flop (som jag dock tycker är okej om man kan spela post-flop, vilket jag har för mig att du kan?) och att du bara synar turnen. Syn på turn är oftast rätt här men frågan är om hans bet inte är väl litet för att göra det. För ett bet på 40% av potten får han sammanlagt se två kort, vilket kanske är väl billigt. Inte nödvändigtvis fel dock.

 

Att betta flopp är naturligtvis också ett alternativ men beror ganska mycket på vilka händer han kan tänkas spela så (om det t ex bara är när han ger upp med A2 eller har ett set är det nog ok. Om han däremot försöker kontrollera potten med 99 är nog bet-check-bet ett ganska bra alternativ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite slarvigt. Att fi betar turn ändrar allt jag skrev innan.

 

Eftersom fi betar turn och hero synar, kan inte en värdebet på river se ut som en bluff.

 

Tror inte hero blir synad av en sämre hand på river, därför tycker jag höjningen på river är tveksam.

 

Brädan är väldigt ofarlig, därför är det kanske inte fel att spela försiktigt som hero gjorde. Personligen skulle jag höjt redan på floppen.

 

Finns väl egentligen inget rätt eller fel i NLT, allt beror på motståndare, stackdjup och image mm. Personligen tycker jag KJ är i sämsta laget att syna en höjning med, eftersom man oftast är en underdog mot de flesta händer fi stjäl med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...