Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har spelat poker i ca 2 år. Först mest på skoj men under 2005 blev det mer och mer seriöst. Bonushorade ihop en okej rulle och grindade upp den till $3,5K och flyttade upp till NL100 och NL200. Jag vann rakt ut och när jag var uppe i ca $10K började jag bränna pengarna på diverse utlandresor.

I vintras hade mycket av rullen försvunnit (bland annat på nattklubbar och vid pokerbord i Las Vegas, hur riggad är inte den stan??) och jag skulle grinda upp den igen. Det gick inte så bra. Jag spelade USELT. Började hitta tilt-sessioner för första gången sen nybörjartiden. Jag tyckte jag hade sjuk otur.

Med en bankrulle i RedZone (återstod väl bara växelpengar) tog jag ett brejk i januari och över vinterOS i februari. Jag fick stejk av en polare (med en ganska friendly deal) men hungern ville inte riktigt infinna sig. Jag har spelat sporadiskt sen dess och det har gått semibra. Diverse bonushorningar har räddat min ekonomi (har inget jobb för tillfället och vem fan klarar sig på bara A-kassa??) och jag har egentligen bara varit seriös sista veckorna.

Rullen är nu uppe i ca $3K igen i alla fall och jag börjar hitta lusten igen. Jag har börjat spela SH istället för fullring och det gör det hela mycket roligare. Jag är dock fortfarande rätt kass på SH känns det som men jag lär mig.

Mitt största problem är diciplinen. Spelar för lite och är ofta okoncentrerad. Hagbards statistik har dock en bra inverkan på mitt spel. Inte kul att logga minus-sessioner i den direkt. Tanken med denna dagbok är att det ska hjälpa mitt spel både genom bra råd och att bättra på min diciplin.

Jag gillar att skriva och kommer nog inte kunna hålla mig ifrån diverse småskildringar från min oglamorösa vardag.

Så.. Enjoy! Hylla och såga! Kommentera så mycket ni orkar!

/The GrindMind

Postad

Gårdagens nattsession på partypoker slutade med ett 115-plus, dvs 230bb-plus, på ca 1300 händer.

Jag låg nåt inköp back efter andra perioden av Carolina-Buffalo (fysatan vilken fantastisk hockey det är i NHL-slutspelet) men lyckades med några monster vända det hela. Var annars en ganska jobbig session där jag hade en miljard småpar i raisade potter som ALDRIG blev set vilket brukar vara det lättaste sättet att plocka någons stack.

Hela sessionen vände med den här handen:

Seat 5 is the button

Total number of players : 5

Seat 2: sm1932 ( $114 )

Seat 5: HERO( $69.40 )

Seat 6: mphmcj ( $152.60 )

Seat 1: PayZeeManee ( $26.25 )

Seat 3: spikethose ( $9.50 )

mphmcj posts small blind [$0.25].

sm1932 posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO[ 9d 8d ]

spikethose calls [$0.50].

HERO raises [$2].

mphmcj raises [$3.25].

sm1932 folds.

spikethose folds.

HERO calls [$1.50].

Raisar med mina SC från knappen och får omslag, dom andra foldar och vi hamnar HU. Killen verkar vara tight och semi-passiv enligt mina stats på honom. Sätter honom alltså på en av dom stora.

** Dealing Flop ** [ 4d, 6d, 7c ]

mphmcj bets [$7.60].

HERO raises [$15.20].

mphmcj calls [$7.60].

Hittar någon form av drömflopp. Han betar ut och jag minislårom (comments på detta tack vet inte om det va bra eller anus) och han synar bara. Tanken är väl att representera stege eller set. Nu känns det verkligen som att han har ett högt PP och är rädd för att vara slagen.

** Dealing Turn ** [ Qh ]

mphmcj checks.

HERO bets [$40].

mphmcj calls [$40]

Inte vad jag ville ha. Han checkar och jag betar nästan hela stacken för att representera monster. E ju inte favorit längre och vill att han ska folda. En allin här från mig tycker jag skriker flushdrag. Av någon anledning bestämmer han sig för att bara syna.

** Dealing River ** [ Th ]

mphmcj bets [$10.70].

HERO is all-In.

mphmcj shows [ Ah, Ac ] a pair of aces.

HERO shows [ 9d, 8d ] a straight, six

HERO wins $137.80 from the main pot with a straight, six to ten.

Träffar en av mina outs och nu ställer han.

Är osäker på mitt flopspel. Tycker jag gör rätt på turn eftersom han visat svaghet. Tycker också att han spelar handen horribelt men frågan e hur bra/dåligt jag spelade den.

Övriga händer jag plussa på är ointressanta.. KK vs QQ allin pre och en nötkåk på river där fi har slowspelat sin triss hela vägen och betalar lydigt av hela stacken. Hade också hyfsad utdelning på mina continuationbets vilket alltid är skönt.

Lyckades också komma undan med KK vs AA pga ett A på turn så det kostade bara 20bb. Får väl tacka fi för att han tyckte det va bra att slowplaya sina AA.

Postad

Mjo självklart sant att det egentligen bara är att ställa.. Men jag försökte vara lite kreativ.

Gårdagens grind innebar minus ett inköp efter en minut när jag hittat underset. Tycker det är omöjligt att folda set på en rainbow-bräda 6-handed.

Jag hämtade dock upp det hela och låg ett tag 115 plus men efter en tomtesyn med set mot en nötstege slutade det hela på ca 70 plus. Dåligt spelat av mig.

Två saker jag undrar lite över:

1) Suited Connectors i mörkarna synar jag alltid med om det är ohöjt. Men hur bör jag agera (i allmänhet) när det är raisat? Jag har börjat folda dom rakt av om jag inte har lösaggro-read på raisarn. Rätt eller fel?

2) Axs händer i position mot raise? Hur agerar ni? Jag har svårt för att syna 4+ bb med dom händerna (återigen om jag inte har read). Tycker att man får utdelning alldeles för sällan. Risken är istället stor att man är uppe mot bättre A och blir av med några bb innan man förstår det.

Några råd?

Ikväll blir det grindledigt. Ska hitta bortamatchen... Bli matad och omhändertagen. Så jävvla decent.

Imorgon ska jag närvara vid den fantastiska "Matchen" på stadion. Är Brolin med? Alltid kul att se riktigt tjocka människor springa juh...

Dom ringde från en skola jag sökt in på idag.. Jag ska på intervju.. Det betyder att jag har chans att komma in.. en gång i livet?

/GrindMind

Postad

Mjo självklart sant att det egentligen bara är att ställa.. Men jag försökte vara lite kreativ.

Gårdagens grind innebar minus ett inköp efter en minut när jag hittat underset. Tycker det är omöjligt att folda set på en rainbow-bräda 6-handed.

Jag hämtade dock upp det hela och låg ett tag 115 plus men efter en tomtesyn med set mot en nötstege slutade det hela på ca 70 plus. Dåligt spelat av mig.

Två saker jag undrar lite över:

1) Suited Connectors i mörkarna synar jag alltid med om det är ohöjt. Men hur bör jag agera (i allmänhet) när det är raisat? Jag har börjat folda dom rakt av om jag inte har lösaggro-read på raisarn. Rätt eller fel?

2) Axs händer i position mot raise? Hur agerar ni? Jag har svårt för att syna 4+ bb med dom händerna (återigen om jag inte har read). Tycker att man får utdelning alldeles för sällan. Risken är istället stor att man är uppe mot bättre A och blir av med några bb innan man förstår det.

Några råd?

Ikväll blir det grindledigt. Ska hitta bortamatchen... Bli matad och omhändertagen. Så jävvla decent.

Imorgon ska jag närvara vid den fantastiska "Matchen" på stadion. Är Brolin med? Alltid kul att se riktigt tjocka människor springa juh...

Dom ringde från en skola jag sökt in på idag.. Jag ska på intervju.. Det betyder att jag har chans att komma in.. en gång i livet?

/GrindMind

Postad

Jag spelar inte SC ur position mot raise. I princip aldrig någonsin.

AXs släpper jag allt som oftast också. Har många lirat med kan det väl vara värt kanske. Här gäller väl iofs samma med sc.

Postad

AXs släpper jag allt som oftast också. Har många lirat med kan det väl vara värt kanske. Här gäller väl iofs samma med sc.

Postad

Har börjat anamma samma strategi. Så en röst för dårå. Dragen är sjukt svårspelade ur pos om dom raisat preflop tycker jag.

Postad

Har börjat anamma samma strategi. Så en röst för dårå. Dragen är sjukt svårspelade ur pos om dom raisat preflop tycker jag.

Postad

I onsdags var det en ganska hård utgång så det blev inget spel då eller igår heller för den delen. Va sjukt bakis.

Ikväll hoppade jag på en b2b-bonus... igen...

Jag gillar verkligen inte att spela där.. men 5X-bonusarna upp till €600 har för bra value för att inte ta dom tycker jag. Letar fortfarande efter det ultimata sättet att plocka in VIP utan att riska för mycket i inköp...

Dessutom så inkräktar det inte på mitt vanliga grind som ändå är från 02:00 och framåt på party.

Fattar inte hur kommentatorerna orkar hylla Mongo-Kim efter den här insatsen när han ånyo bevisar att han inte har tempo i kroppen för internationell fotboll. Pizza-Hut-Svensson måste vara given på innermittfältet mot T&T...

Well.. den som lever får se.

Postad

Jag är lat. Igår grindade jag in några hundra pinnar på b2b-bonusen och när partygrindet började vid halv tre vann jag plötsligt rakt ut. Hittade trevägsallin med AA pf och det står och nötflushar och nötstegar och grejjer.

Vann tre snabba inköp och då tyckte jag det va lika bra att sova. Så det blev bara nån timmes spel. Men satan va folk spelar som galningar på helgnätterna. Inatt ska jag nog köra ett mega-grind oavset hur det går...

Har fått nys om ett ställe som ska ha stans bästa kebab. Det ska undersökas till lunch. Recension kommer.

Postad

Comebackade på NL100 inatt. Shorthanded.

Hittade drygt 200-plus på ca 800 händer och när jag brutit 200-barriären förvandlades jag till JvA och cashade ut och sitter nu här ganska nöjd med mig själv.

Tappade ett inköp med 88 på floppen 678. Fi beta ut och jag slog om varpå han nästan ställde. Borde självklart ha foldat då tycker jag såhär i efterhand. Men det gjorde jag ju inte. Bordet parade inte och hans 95 stod.

Gjorde två riversyner som jag själv tycker va riktigt bra:

***** Hand History for Game 4434563328 *****

$100 NL Texas Hold'em - Saturday, June 03, 21:24:28 ET 2006

Table Table 96729 (Real Money)

Seat 4 is the button

Seat 6: joeybringsit ( $148.05 )

Seat 1: HERO( $122.68 )

Seat 4: esquel ( $85.83 )

Seat 3: MJCR0911 ( $131.29 )

Seat 2: Hydroponic13 ( $58.37 )

joeybringsit posts small blind [$0.50].

HERO posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ Ad Kd ]

Hydroponic13 folds.

MJCR0911 calls [$1].

esquel calls [$1].

joeybringsit folds.

HERO raises [$4].

MJCR0911 calls [$4].

esquel calls [$4].

** Dealing Flop ** [ 9h, 8s, Ac ]

HERO bets [$15].

MJCR0911 folds.

esquel calls [$15].

** Dealing Turn ** [ Jh ]

HERO checks.

esquel bets [$7].

HERO calls [$7].

** Dealing River ** [ 2c ]

HERO bets [$1].

esquel raises [$20].

HERO calls [$19].

esquel shows [ Ts, As ] a pair of aces.

HERO shows [ Ad, Kd ] a pair of aces.

HERO wins $97.50 from the main pot with a pair of aces with king kicker.

Saktar ner när han synar mitt flop-bet. Försöker stopp-beta på river och när han betar 20 stirrar jag ganska länge i min tracker. Han hade 75% River-aggression men bara 50% showdowns won och det avgjorde plus att det "kändes" bluff.

Borde kanske varit aggro på turn men J va inget kul kort alls. Känns i efterhand som min passivitet inbjöd till bluff på river.

***** Hand History for Game 4434599096 *****

$100 NL Texas Hold'em - Saturday, June 03, 21:29:00 ET 2006

Table Table 96729 (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 6

Seat 6: joeybringsit ( $145.05 )

Seat 1: HERO ( $178.58 )

Seat 3: MJCR0911 ( $119.29 )

Seat 5: IM2DVS4U2NV ( $61 )

Seat 2: minnamoney ( $32.16 )

Seat 4: toolittleO2 ( $100 )

HERO posts small blind [$0.50].

minnamoney posts big blind [$1].

toolittleO2 posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ Ts 3s ]

MJCR0911 calls [$1].

toolittleO2 checks.

IM2DVS4U2NV calls [$1].

joeybringsit folds.

HERO calls [$0.50].

minnamoney checks.

** Dealing Flop ** [ 8d, Td, 3c ]

HERO bets [$5].

minnamoney folds.

MJCR0911 folds.

toolittleO2 folds.

IM2DVS4U2NV calls [$5].

** Dealing Turn ** [ 6s ]

HERO bets [$15].

IM2DVS4U2NV calls [$15].

** Dealing River ** [ 4h ]

HERO bets [$5].

IM2DVS4U2NV raises [$22.38].

HERO calls [$17.38].

IM2DVS4U2NV shows [ Jh, 9c ] high card jack.

HERO shows [ Ts, 3s ] two pairs, tens and threes.

HERO wins $86.76 from the main pot with two pairs, tens and threes.

Inte lika svår syn. Floppar topnbottom-två och när han synar så sätter jag honom på flushdrag eller TP med ok kicker. Hans syn på turn kändes lite halvolustig eftersom folk som inte har fulla inköp verkar älska att slowspela sina set. Men riverkortet känns ju ganska bra. Vet inte varför jag bara betar 5 här men hans raise var ju absolut för litet för att kunna folda.

Skönt att båda dessa händer va på samma bord. Dom slutade bluffa mot mig sen. Det passar mig ganska bra eftersom jag e ganska aggresiv och när jag kan CB-a utan att riskera bluff-omslag trivs jag som bäst.

Övriga plus-händer är ganska ointressanta. Mest riktigt starka händer där jag fick okej betalt. Dummade mig med ett fyrtal och valuebetade alldeles för hårt. Samma sak med en floppad nötkåk där jag borde ha slowspelat lite mer. Å andra sidan har jag grämt mig väldigt ofta när jag inte varit aggro med starka händer. Ibland för att man blir utköpt men lika ofta för att det kommer ett riktigt scarecard på turn som gör att folk blir passiva när dom egentligen hade kunnat lasta in på flopp om jag bara varit lite mer aggresiv... svår balansgång det där.

Ska hitta nötslagget nu. Snart börjar fotbolls-VM. Hur kul är det inte?

Såg att Slaskboken by Parre är borttagen. Hur trist är det inte?

Postad

Tilt @ Telia!!

I förrgår kväll va mitt internet sjukt svajjigt. Jag kör med Telias ADSL eftersom den sägs vara stabilst. Funderar nu startk på att byta till UPC. Kommentarer?

Jag kunde iaf inte spela i förrgår pga detta och efter en timmes telefonkö till Telia konstaterades att det var en driftstörning i mitt område. Well well...

Igår grindade jag vidare på B2B-bonusen och lyckades med konst-stycket att plussa på tajtsajten numero uno!

Partygrindet inatt (NL100 6-handed) startades när tredje perioden mellan Carolina och Edmonton drog igång. Oilers ledde ju med 3-1 och allt såg bra ut. 40 minuter senare hade Oilers torskat med 5-4 och Roloson hade hittat nötskadan. Dessutom var jag back 65 dollar.

Jobbig session där jag tappade mycket deg på underfärg två gånger. Postar båda dom händerna nedan då jag spelade händerna lite olika minst sagt...

$100 NL Texas Hold'em - Monday, June 05

Seat 4 is the button

Seat 2: kc6078 ( $93.36 )

Seat 3: bbblah ( $120.50 )

Seat 5: calihano ( $147.21 )

Seat 1: rikast ( $103.55 )

Seat 4: DarthMeatwad ( $57 )

calihano posts small blind [$0.50].

rikast posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to rikast [ J :diamond: 7 :diamond: ]

kc6078 raises [$3].

bbblah calls [$3].

DarthMeatwad calls [$3].

calihano calls [$2.50].

rikast calls [$2].

Synar ur pos pga potoddsen.

** Dealing Flop ** [ 5 :diamond: , 4 :spade: , 3 :diamond: ]

calihano checks.

rikast checks.

kc6078 bets [$7].

bbblah folds.

DarthMeatwad folds.

calihano folds.

rikast calls [$7].

Hittar flushdrag och inside stegdrag. Kommer halvpotbet från killen efter mig. Alla andra foldar och jag synar.

** Dealing Turn ** [ Q :diamond: ]

rikast checks.

kc6078 bets [$20].

rikast is all-In.

kc6078 is all-In.

Hittar flush på turn och checkraisar allin. Han blixtsynar.

** Dealing River ** [ J :spade: ]

kc6078 shows [ T :diamond: , K :diamond: ] a flush, king high.

rikast shows [ J :diamond: , 7 :diamond: ] a flush, queen high.

rikast wins $10.19 from side pot #1 with a flush, queen high.

kc6078 wins $193.72 from the main pot with a flush, king high with king kicker.

Frågan är om jag hade kunnat ta mig ur den här situationen genom att beta ut på turn istället. Känns i efterhand när jag spelar upp handen att jag borde ha insett att han kunde ha mig slagen och genom ett mer passivt spel på turn och river inte förlorat lika mycket som jag nu gjorde.

Känns som jag gjorde misstaget att bara titta på min egen hand utan att fundera på vad han kan ha genom sitt sätt att spela handen.

$100 NL Texas Hold'em - Monday, June 05,

Table Table 95986 (Real Money)

Seat 2 is the button

Seat 1: riskyhand ( $117.12 )

Seat 2: krazyeyz ( $47.53 )

Seat 5: aaimankhan ( $123.53 )

Seat 6: housedr222 ( $62.45 )

Seat 4: rikast ( $99 )

rikast posts small blind [$0.50].

aaimankhan posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to rikast [ T :spade: Q :spade: ]

housedr222 folds.

riskyhand calls [$1].

krazyeyz calls [$1].

rikast calls [$0.50].

aaimankhan checks.

Limpar med i SB.

** Dealing Flop ** [ K :club: , 6 :spade: , 4 :spade: ]

rikast bets [$3.60].

aaimankhan calls [$3.60].

riskyhand calls [$3.60].

krazyeyz folds.

Betar ut med flushdraget och får tre syner efter mig. Börjar redan här misstänka att det finns andra flushdrag ute såklart.

** Dealing Turn ** [ 8 :spade: ]

rikast bets [$9].

aaimankhan raises [$18].

riskyhand folds.

rikast calls [$9].

Betar typ halvpott när jag sätter flushen för att visa svaghet. Blir miniraisad och det brukar betyda riktigt stark hand tycker jag. Synar bara med målet att få billig showdown. Killen som raisa känns väldigt tight och kontrollerad.

** Dealing River ** [ 2 :diamond: ]

rikast bets [$1].

aaimankhan raises [$10].

rikast calls [$9].

aaimankhan shows [ A :spade: , 3 :spade: ] a flush, ace high.

rikast doesn't show [ T :spade: , Q :spade: ] a flush, queen high.

aaimankhan wins $68.80 from the main pot with a flush, ace high with ace kicker.

Blank på river och jag stopbetar och synar sen hans valuebet. Visst har han nöten. Känns lite som "lesson learned" efter den tidigare handen. Blir ju också lättare att sätta nån på högre flush när man får så många syner på flushdragsbrädan när potten dessutom är ohöjd pre. Inte ofta jag är så här passiv med nästnöten men vad ska han ha lixom?

Trist natt på många sätt. Backade 78 dollar på partygrindet och Oilers fuckade upp.

Hittade inga set i raisade potter och fick aldrig ordentligt betalt med AA eller KK. Fick fyrtal en gång i en ohöjd pott men hur får man betalt då lixom? Hellre ett toppset än ett fyrtal säger jag...

Postad

Så sjukt att EN hand av 1500 kan mejka eller brejka en hel session.

Låg ca 100 dollar plus och drar på turn in en k-hög flush. Jag potbetar, fi ställer och jag synar. Han har ATo men självklart kommer ett fjärde spader på river så han får A-hög färg mot min K-höga. Han har 13% lixom.

Ner till +-0 igen. Om det inte kommit spader på river hade jag legat 300 dollar plus. 87% chans att hamna 300 plus men det blir istället +-0. Sjukt små marginaler i det här spelet...

Jag vet att 13% inte kan sägas vara en ordentlig badbeat men vad jag menar är att på 4-5 timmars spelande och på 1500 händer kan en hand förstöra så mycket.

Hur gör ni när ni får en rejäl käftsmäll (antingen pga 1-2 outarn eller som i det här fallet istället för ett ordentligt plus blir det +-0 eller lillback) för att inte tappa i spelkvalité. Jag har lätt för att börja jaga lite för mycket och det straffar sig direkt...

Igår tog jag ett brejk med Highstakes EP1 Season 2. Så sjukt bra!

Därefter hittade jag ca 100-plusset innan jag slaggade in.

Postad
Det händer alltför ofta de du säger, klarar man inte av att stå upp efter en sådan käftsmäll är det nog bäst att ta ett break o försöka få tillbaka de "vanliga" tankarna och bli av med "tilten".

Mjo. Brukar göra så. Brukar också sluta spela om jag backar för mycket. Oavsett om det är pga dåligt spel eller beats.

Sen gäller det ju att fokusera stenhårt på alla klyshorna som faktiskt är sanna:

It's all one big pokergame

Du hade jätte +EV, du vill ha syn

I längden vinner du massor på det här betet

osv osv...

Men ibland så känns allt bara så jävla orättvist... :cry:

Postad

För andra natten irad förstördes utsikterna till ett jätteplus av en badbeat.

Jag låg 215 dollar plus när jag hittar mittenset i en raisad pott. Fi betar ut och jag får efter lite trixande in degen på floppen. Han har KK och träffar sin tvåoutare på turn. Utan den två-outaren hade jag legat 450 dollar plus. Nu hamnade jag istället på 75...

Det tär hårt på moralen att sitta och grinda och göra kanonsyner, kanonbluffar, jobbiga foldar och vettiga men tråkiga beslut i timmar bara för att få hela kalaset kraschat av en 9%-are... Men men.. någon gång ska det väl studsa stople in oxo.

Utan dessa två beats (läs inlägget från dagen innan) hade jag plussat över 1K denna vecka så här långt. Nu ligger plusset på ca 250-350 dollar... Trist trist.

Dessutom lyckades Edmonton förlora med 5-0 (!) i den andra StanleyCup-finalmatcen i natt. Well.. Nu vänder serien till Edmonton och man får väl hoppas att dom tar två raka på hemmais.

Själv lyckades jag peta in en kasse i en korpfotbollsmatch igår. Vinna är väääldigt roligt oavsett sport/spel.

Följer och deltar med stigande förvåning i debatten om SVEPOF (Svenska Pokerförbundet). Hittils har man från SVEPOFs sida bland annat hävdat att Ken jobbar som konsult på Svenska Spel för VÅR skull! Delar vi alla på hans lön då eller?

I tråden nedan har signaturen TANDEMCYKELN skrivit ett väldigt bra inlägg. Trist att man från SVEPOFs sida som vanligt bara besvarade ett fåtal frågor som han ställer. Politikersvar är fan i mig det värsta jag vet...

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=24229

• 2 weeks later...
Postad

Fotbolls-VM förstör min pokersatsning. Jag har spelat alldeles för lite och när jag spelat har underseten och utköpen haglat.

KK vs AA är mitt specialsätt att förlora pengar på. Well well...

Det känns ändå som jag är på rätt spår. Spelar ganska bra just nu.

Har kommit in på Berghs på en tvåårig utbildning som startar i aug. Ska bli grymt.