Gå till innehåll

NL - Ett glömt kapitel


Juzzam

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Jag tänkte om vi kunde få igång en diskution som jag inte hittar någonstans här på forumet. Jag har spelat i ungefär 3 års tid till och från. Har inte varit någon direkt vinnande spelare förren nu när alla polleter har trillat ner. Jag har ofta spelat med för liten bankroll eller så har man skottat för högt.

 

Men en av dom sista sakerna jag har fått kontroll på är något som sällan diskuteras i pokerforum.

 

1. Maximera dina vinster

2. Minimera dina förluster

 

Man ser ofta folk som kanske träffar sin kåk på river och adrelaninet rusar och här spelar folk ofta fel. Visst dom kommer vinna potten men först bör man tänka vad har motståndaren för hand och hur ser brädan ut och vad finns i potten. När man har dessa 3 svaren så får man räkna ut vad man skall beta. Din bet skall nu helst motsvara en hand som motståndaren tror sig kunna slå. Här finns nu även möjligheten att du får ett omslag och får in resten av pengarna i potten.

 

Många blir så exalterade att det endast finns ALL IN som gäller men dom förlorar mycket pengar på detta spel.

 

Jag tror det finns många väldigt bra spelare där ute som har missat mycket av detta och därför inte är vinnande spelare i längden.

 

Diskution gott folk, punkt 2 får jag ta senare eller om någon annan har lust att skriva sin sida av det hel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar initiativet, har själv varit inne på en annan relaterad grej... Vilka händer ger bäst betalt (förutsätter så klart att man träffat och att motståndaren har någonting). Gillar själv små PP som floppar triss, gärna med ett ess på floppen som dom inte klarar att släppa.

 

Hade en rush nyligen då jag fick betalt på många värdebet på rivern, jag bettade då nästan alltid lika mycket som på turn eller lite mindre. Då synade motståndaren nästan varje gång. Men då blir man gnidig och undrar om man kunde fått ut mera, hur mycket? All-in?

Tror dock att det är bättre att få 8-10 BB (big blind inte big bet) på rivern ofta och dessutom få visa upp en bra hand för resten av bordet, än att få en all-in synad sällan. Dessutom kan ju ett svagt riverbet uppfattas som svaghet, motståndaren tar tillfället i akt och bluffar sitt missade drag med ett omslag... MUMS!

 

Annars i dom fall dom verkar riktigt syn-villiga (ordlek), d.v.s att dom synar omedelbart efter bet, då ställer jag in på slutet. När hela deras hjärna är upptagen av beslutet "syn eller fold" och tiden håller på att rinna ut (ca 25% tid kvar) skriver jag fold i chatten. Fungerar otroligt ofta. Däremot tycker jag det verkar funka dåligt om man skriver det när det finns mycket tid kvar.

 

Prova själva och rapportera (min nivå $.25/.5).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En massa text som skulle förlänga mitt svar

 

Jag tycker att det är VÄLDIGT svagt att kunna värdebetta 8-10bb på rivern om du floppar set på A-hög flopp.

PFR: 2 x 4bb (fis bett din syn)

Flopp: Ax4 (du har 44).

Du bettar ut lite under pott ca 6bb. Fi höjer dig till 16bb, syn.

Pott: 40bb

 

Det här såklart mot standard aggresiv spelare, att inte kunna få ut 20bb på rivern med A hög bräda när fi sitter på A tycker jag är grymt svagt, helst ska man ha byggt så stor pott på flopp och turn att fi är commitad att syna din AI på rivern (om det går så långt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En massa text som skulle förlänga mitt svar

 

Jag tycker att det är VÄLDIGT svagt att kunna värdebetta 8-10bb på rivern om du floppar set på A-hög flopp.

PFR: 2 x 4bb (fis bett din syn)

Flopp: Ax4 (du har 44).

Du bettar ut lite under pott ca 6bb. Fi höjer dig till 16bb, syn.

Pott: 40bb

 

Det här såklart mot standard aggresiv spelare, att inte kunna få ut 20bb på rivern med A hög bräda när fi sitter på A tycker jag är grymt svagt, helst ska man ha byggt så stor pott på flopp och turn att fi är commitad att syna din AI på rivern (om det går så långt).

 

FISKMÅS!!! :shock:

 

Ursäkta, jag spelade samtidigt som jag skrev (som om det vore en ursäkt). Jag skrev fel, men jag syftade till dom gånger jag inte blir återhöjd (kom ihåg vilken nivå jag spelar).

 

Så så här menade jag egentligen

PF Raise 4xbb

Flop bet 8xbb (ca halv pott, både för att få syn av svaga ess och få omslag av starka ess)

Turn bet 10-20xbb beroende på hur brädan nu artat sig.

River bet samma eller något lägre än turn.

 

Ligger det ett färgdrag på turn kanske jag bettar pot.

 

Tack för att du var vaken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så så här menade jag egentligen

PF Raise 4xbb

Flop bet 8xbb (ca halv pott, både för att få syn av svaga ess och få omslag av starka ess)

Turn bet 10-20xbb beroende på hur brädan nu artat sig.

River bet samma eller något lägre än turn.

 

Ligger det ett färgdrag på turn kanske jag bettar pot.

 

Låter illa dåligt det också. Sluta tänka i termer av BB. Tänk POTTSTORLEK. Det är främst den som ska styra storleken på din bet.

 

Och varför i hela friden beta MINDRE på river än på turn? Det är att PISSA bort pengar. Tog fi synen för X $ på turn, lär han inte har några problem med att göra det på river också. Såvida han inte hade ett drag som missade, men då kvittar det vad du betar. Han synar inte ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter illa dåligt det också. Sluta tänka i termer av BB. Tänk POTTSTORLEK. Det är främst den som ska styra storleken på din bet.

 

Och varför i hela friden beta MINDRE på river än på turn? Det är att PISSA bort pengar. Tog fi synen för X $ på turn, lär han inte har några problem med att göra det på river också. Såvida han inte hade ett drag som missade, men då kvittar det vad du betar. Han synar inte ändå.

 

Jag tänker jag inte i bb när jag spelar, jag räknade om det till bb för att jag trodde det skulle bli enklare att läsa/jämföra.

 

Varför jag bettar mindre på turn är för att jag representerar att min hand inte är så stark till slut i alla fall. Har dom mellanpar kan jag få syn, har dom en hyffsad hand återhöjer dom... Eller så får dom chansen att bluffa sitt missade drag med att återhöja.

 

Tänk på vilken nivå jag spelar på, OCH det kanske är därför jag spelar på den nivån... Jag kan inte allt, men vill gärna lära mig. Kan du inte ge mera input om hur jag får bra betalt, eftersom du ogillar mina ideér? Jag är öppen för nya sätt. Hur gör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betta hårt är alltid att föredra före mesbettar. Jag tror överlag inte på att mjökbetta river. Fi blir mer frustrerad om man värdebettar 2/3 till pott varje gång och till slut synar han ner med sitt toppar no kicker. Får du inte syn om du bettar mer än 8-10 BB på rivern bör du allvarligt se över din tighthet och aggressivitet. Bluffar som incitament för framtida synar är grovt underskattade av de flesta NL-grinders.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL-grinders.

 

Det bränns...

 

 

 

Jag har funderat en del över vad som gör att t.ex. Zweig och många andra bra NL spelare kan efter 40 minuters spel sitta med flera inköp framför sig. Dom möter ju inte amatörer precis... Är det detta som du syftar till? Dom bettar alltid hårt, tomma som med stål. Och därför får dom fett betalt när dom träffat. Man måste våga betta hela vägen med skit, för att sedan betta ännu hårdare med stål, och få betalt. Tolkar jag det någorlunda rätt då?

 

 

Fattar dom detta på $.25/.50?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker jag inte i bb när jag spelar, jag räknade om det till bb för att jag trodde det skulle bli enklare att läsa/jämföra.

 

Varför jag bettar mindre på turn är för att jag representerar att min hand inte är så stark till slut i alla fall. Har dom mellanpar kan jag få syn, har dom en hyffsad hand återhöjer dom... Eller så får dom chansen att bluffa sitt missade drag med att återhöja.

 

Tänk på vilken nivå jag spelar på, OCH det kanske är därför jag spelar på den nivån... Jag kan inte allt, men vill gärna lära mig. Kan du inte ge mera input om hur jag får bra betalt, eftersom du ogillar mina ideér? Jag är öppen för nya sätt. Hur gör du?

 

Jag tänker på vilken nivå du spelar på. Oftast passiva motståndare, så det är DITT jobb att se till att mer pengar hamnar i potten. Håll inte på med en massa fancy play där. Det blir det oftast bara pannkaka av. Hur ofta ser man t ex raise-bluffen på 0.25/0.50?

 

Vad är det för fel med att ha pott som standardstorlek på betarna? Floppar du set på någon som inte kan släppa ett träffat A, SKA slantarna in med de grunda stackar man har på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL-grinders.

 

Det bränns...

 

 

 

Jag har funderat en del över vad som gör att t.ex. Zweig och många andra bra NL spelare kan efter 40 minuters spel sitta med flera inköp framför sig. Dom möter ju inte amatörer precis... Är det detta som du syftar till? Dom bettar alltid hårt, tomma som med stål. Och därför får dom fett betalt när dom träffat. Man måste våga betta hela vägen med skit, för att sedan betta ännu hårdare med stål, och få betalt. Tolkar jag det någorlunda rätt då?

 

 

Fattar dom detta på $.25/.50?

 

Tänk på att de spelarna oftast inte spealr fulla bord utan brukar ju vara typ 2-6 spelare, då kan man ju göra lite mer fancy grejer.

 

Sen har jag för mig att zweig hade en speciell strategi att när han ahde drag drog han in degen vilket medförde stora svängningar i hans rulle tror han var på tilt ett tag också, han losa massa pengar. Han är dock tebax och har vunnit massor igen(tror jag). Och kom ihåg att han är proffs så han vet vad han gör... Sen är det rätt nice att se han med stora stackar fattar heller inte hur han gör....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på vilken nivå du spelar på. Oftast passiva motståndare, så det är DITT jobb att se till att mer pengar hamnar i potten. Håll inte på med en massa fancy play där. Det blir det oftast bara pannkaka av. Hur ofta ser man t ex raise-bluffen på 0.25/0.50?

 

Vad är det för fel med att ha pott som standardstorlek på betarna? Floppar du set på någon som inte kan släppa ett träffat A, SKA slantarna in med de grunda stackar man har på nätet.

 

Bara så vi inte tappar bort oss här... Detta gäller inte mitt standard spel, utan mitt exempel gäller när jag träffat väldigt hårt på flop.

Min tanke bakom är ju att få svaga ess att hänga kvar (det kanske dom gör oavsätt vad på min nivå), men jag vill få starkare ess att återhöja mig. Dessutom tror jag att vissa spelare med mellanpar hänger på hela vägen med detta betting mönster. Min tanke är ju att ge fi chansen att återhöja mig vid två olika tillfällen, flop och river. Mitt resultat hitílls är att jag í dessa fall blir synade hela vägen av skit händer.

 

Men jag ska prova det du säger och pot beta hela vägen. Ingen är ju gladare än jag om jag får mer betalt.

Annars tycker jag att standard spel på denna nivå är höjning 4xbb och en eller två synare. Efter flopp bet 75-100% pot, med topp par ned till ingenting. Och då lägger sig dom flesta om dom inte åtminståne har TPTK eller bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är i överkant att pottbetta flop + turn när man fått exempelvis ett set med sitt låga PP och det ligger ett ess ute. Jag brukar beta 50-75% av potten (som jag alltid brukar göra) eftersom då finns det mer utrymme att få en höjning mot sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om både hero och fi har en väsentlig hand så ska det inte vara stora problem att få till ett läge där man kan gå allin på river och få betalt TILLRÄCKLIGT OFTA FÖR ATT DET SKA VARA EV+. Oerfarna och dåliga/passiva spelare fisbetar för mycket och ska slowplaya för att sedan dra in sin "cashbet" på river. Betar man 2/3-3/4 pott på alla gator och sen trycker in på river så tjänar man så oerhört mycket mer de gångerna fi har en hand och betalar av, även om det händer mer sällan. Allin är snarare underskattat än överskattat på NL50, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ni stjärnor kanske kan föreslå hur mkt optimal bet hade varit på turn/river i följande HH.

Hade jag kunnat få syn med högre bets?

 

Fakta: en 109$ sng, andra handen.

 

NL Texas Hold'em $109 Buy-in

Level:1 Blinds(20/40)

Seat 5 is the button

Total number of players : 10

Seat 3: wilhaxel ( $2000 )

Seat 2: sureshot20 ( $1920 )

Seat 4: MeMe168 ( $1845 )

Trny:24819296 Level:1

Blinds(20/40)

** Dealing down cards **

Dealt to wilhaxel [ 9s As ]

sureshot20 calls [40].

wilhaxel calls [40].

** Dealing Flop ** [ 9c, 9h, Ks ]

sureshot20 bets [156].

wilhaxel calls [156].

** Dealing Turn ** [ 4s ]

sureshot20 checks.

wilhaxel bets [320].

sureshot20 calls [320].

** Dealing River ** [ 7d ]

sureshot20 checks.

wilhaxel bets [484].

sureshot20 calls [484].

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...