Gå till innehåll

Söker statistisk modell för beräkning av winrate


enhetsmatris

Recommended Posts

Jag är mitt uppe i tentapluggandet i en allmän kurs i matematisk statistik och fick precis för mig att jag med hjälp av mina starkt begränsade statistiska kunskaper skulle försöka beräkna sannolikheten att jag är en vinnande pokerspelare. Det är ju trots allt mycket roligare att räkna på poker än extentor. :lol:

 

Med hjälp av ett urval på ca 3000 händer (jag vet att detta är alldeles för lite, men det var allt jag hade tillgängligt) utspritt på 16 sessioner, och till det en winrate på 2.9BB/100, beräknade jag ett konfidensintervall för min winrate med en standardavvikelse skattad med hjälp av "medelwinraten/session". Jag antog vidare att fördelningen var approximativt normalfördelad (vilket antagligen är ett ganska grovt antagande). Jag kom då fram till att min winrate med 95% sannolikhet ligger mellan ca. -5 och 11 BB/100. Vilket i princip inte säger någonting.

 

Nu efterlyser jag en statistisk modell för att "på riktigt" beräkna inom vilket intervall min winrate bör ligga, samt hur stort urval av sessioner/händer som krävs för att man ska kunna göra de typer av antaganden som jag gjort/behöver göra samt få en någorlunda noggrannhet. Det skulle inte förvåna mig om jag är helt ute och cyklar i mina tankegångar, får väl i såfall skylla på att det är roligare att spela poker och sova än att plugga matstat... ;)

 

Men det hade varit kul om någon med bra kunskaper inom området kunde redogöra för hur det egentligen ligger till eller hänvisa till någon/något som har svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt svar är nog rätt.

 

 

Antalet händer man måste spela som pokerspelare är extremt stort innan man kan säga att man är en vinnande pokerspelare.

 

 

PS Genom att spela fler händer och fler sessioner så kommer ditt intervall sakta att minska. Så om du vill finna ett bättre värde på hur du är som pokerspelare - spela mer poker så du får ett större antal händer att utgå ifrån då du räknar ut din riktiga win-rate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt tillvägagångssätt är ju rätt. Om du vill kontrollera din uträkning så finns det en diskussion om att vara "vinnande spelare" på 2+2 samt en websida där man kan räkna ut konfidensintervall givet sin genomsnittliga vinst och standardavvikelse.

 

2+2 länk

 

I motsats till vad många säger så är det inte alls så att man måste ha väldigt stort urval av händer för att kunna se om man är en vinnande spelare. Det handlar näml inte främst om det, utan vilken varians man har. Låg varians gör att det krävs färre antal händer.

 

För att ta ett exempel: Efter mina första 1700 händer i NLHE hade jag, med ett 95% konfidensintervall en winrate över 0 (Jag hade spelat endast SnG och Limit innan dess).

 

Är det Mat. Stat 1-20p du läser? Den har jag också läst, i Lund t.o.m. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt tillvägagångssätt är ju rätt. Om du vill kontrollera din uträkning så finns det en diskussion om att vara "vinnande spelare" på 2+2 samt en websida där man kan räkna ut konfidensintervall givet sin genomsnittliga vinst och standardavvikelse.

Tack för konfirmeringen av metoden och länken! Då har man alltså för en gång skull lärt sig något användbart i skolan :)

 

Är det Mat. Stat 1-20p du läser? Den har jag också läst, i Lund t.o.m. :-)

Nä, jag läser till civilingenjör i datateknik, och där ingår en allmän kurs i matstat på 6 poäng.

Finns det högskolor utanför Lund också? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...