Larry Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Hej, Mitt första inlägg på detta forum och jag tar mig an en HH trots Nussemans tydliga varning. Jag har dessutom för avsikt att sväva ut lite i den här tråden så småningom, men QoS får väl dela av den när han finner lämpligt. Bakgrundsfakta: Jag har spelat online i fyra månader och har lyckats arbeta mig upp till en bra bankrulle (650$) för att kunna spela otvunget på en för mig lämplig nivå (.25/.50). Har haft några riktigt bra dagar och stort självförtroende när jag kastar mig in på ett bord på "Royal Vegas"... Bordsstämning Handen det gäller är den andra jag spelar på bordet, men jag tycker mig ändå uppfatta att bordet är "ovanligt" aggresivt. Jag får också för mig att 666_Wolf nyligen tagit hem en stor pot, vilket jag grundar på att han har avsevärt större stack än övriga och att det blev två platser lediga samtidigt på bordet, vilket i sin tur öppnade för mig. Spelet Table: Smile Mona Lisa Normal Table No Limit 0.25/0.50 Seat: 1 miaihii Seat: 2 Borkaxxx Seat: 3 nonno Seat: 4 rogaldo Seat: 5 frippe_ ........... ( 54.00 $) Seat: 6 666_Wolf ...... (143.00 $) Seat: 8 skebas .......... ( 10.50 $) Seat: 9 Larry_Hmm . ( 49.50 $) Seat: 10 demode Larry_Hmm was dealt: [ Q , Q ] OpeningBetRound Larry_Hmm .. : Posts small blind 0.25 demode ...... : Posts big blind 0.50 rogaldo ....... : Calls for 0.50 frippe_ ........ : Calls for 0.50 666_Wolf .... : Raises for 1.00 skebas ........ : Went all-in 10.50 Jahaja, knappen med liten stack dundrar in med rubbet. Jag har ingen aning om hur han spelar eller vad som hänt innan. Min erfarenhet av dessa bord säger mig dock att han kan representera en hel mängd händer, varav jag har de flesta slagna. Jag tvekar därför inte en sekund utan synar hans bet. Larry_Hmm . : Calls for 10.25 demode............: Folds rogaldo ........... : Folds frippe_ ........... : Calls for 10.00 En till som vill vara med... 666_Wolf ....... : Calls for 9.50 Ytterligare en??? ja,ja... Flop Jag har blivit förbryllad och villrådig. All-in från knappen är inte mycket att orda om. En trevägs pot efter all-in är väl inte direkt vanligt men tänkbart preflop. När det dessutom blir fyra spelare gör det mig konfunderad. Hur bra kort är det egentligen ute? Skall jag backa innan det är försent? Dealing Flop: [ 3 , 6 , 10S ] (Pot = 43.00 $) Oj, oj, oj. Inget som hjälper, inget som skrämmer, förutom möjlig flushdraw. 20sek... bet..fold..check..bet..fold..check.. Bestäm dig snabbt nu.... Äh vafan måste ju se ett kort till i alla fall, lika bra att betta Larry_Hmm . : .. (38.00 $) . Bets 2.00 Va hände här? vilket patetiskt litet fjösbet. Potten är 43$ och jag bettar 2$??? Jag får skylla på att jag blev förvirrad av att så många gick med, samtidigt som jag blev stressad av min dåliga position. Check vore ju att föredra i så fall, men jag ville inte visa svaghet (vilket jag i stället gjorde med besked antagligen) Att jag gjorde fel råder ingen tvivel om, men vad är rätt? Skall jag kasta handen eller är det all-in som gäller? frippe_ ........ : .. (43.50 $) . Calls for 2.00 666_Wolf ..... : .. (132.50 $). Raises for 8.00 När jag visat sån svaghet är väl inget annat att vänta? Larry_Hmm : Calls for 6.00 Fortsätter gräva gropen djupare... frippe_ : Calls for 6.00 Tomtar är vi allihopa... Här måste vi stanna till ett ögonblick. Jag känner vid det här laget att jag har stoppat händerna i syltburken och mamma har kommit på mig. Min känsla är att det måste helt enkelt vara händer ute som jag är mil efter, trots den raggiga flopen. Annat högt PP, tvåpar, set eller åtminstone AK. Nu i efterhand tror jag inte det är självklart. Med tre syn på "skebas" all-in, har ju potten växt till så stora proportioner, att vilka händer som helst nu får hyggliga potodds. Min slutsats i efterhand är egentligen att om jag ändå syltat in mig i den här potten, så finns det bara en "riktig" sak att göra nu. In med degen!!! Rätt eller fel? Turn Dealing Turn: [ K ] (Pot = 43.00 $) Larry_Hmm . : .. ( 30.00 $) Checks .... Chicken! frippe_ ........ : .. ( 35.50 $) Checks 666_Wolf ..... : .. (124.50 $) Bets 17.00 Larry_Hmm . : Folds ....................................................... frippe_ ........ : Calls for 17.00 .... Flushdraw? Jaha, vad säger man? Med svansen mellan benen linkar jag från bataljen med stukat självförtroende. River Dealing River: [ K ] (Pot = 77.00 $) frippe_ ........ : Checks 666_Wolf ..... : Bets 20.00 frippe_ ........ : Folds 666_Wolf ..... : Receives returned betting money 20.00 666_Wolf ..... : Shows cards skebas ........ : Shows cards Showdown 666_Wolf [ K , K , A , 10 , 7 - One Pair ] skebas [ KD, KC, 8 , 8 , 10S - Two Pair ] Men vafaaaan, A7s och 88 sitter dom med... Det här var ju min pot!!! Result Larry_Hmm ... Mucked Cards, Lost 19.50$ frippe_ .......... Mucked Cards, Lost 36.50$ 666_Wolf ....... Showed Cards (Winning) 57.15 skebas .......... Showed Cards (Winning) 40.85 Avslutning Då kommer vi till den slutliga frågan. Hur handskas man med QQ i en sådan här position? Vad gör ni? Ställer in? Check/Fold? Potten var så stor att jag knappt täckte den efter första bettingrundan. Det begränsar möjligheterna att påverka potodds för övriga spelare, men skall det inverka på mina beslut? Att båda spelarnas stackar täckte mig, skall det ha betydelse för mitt beslut? All hjälp mottages tacksamt, för denna hand ledde in mig i en grym tiltsession som jag fortfarande försöker ta mig ur. Mitt självförtroende är nere i botten nu och jag tragglar med microlimit för att återfå det. Men det återkommer jag till... Med Tack på förhand /Larry Citera
dominator Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Jag hade nog gått allin, alternativt en kraftig reraise, preflop för att få bort skithänderna. Om du gjort en kraftig reraise och ändå fått call från nån så hade jag gått allin på floppen, tveklöst. Så som det blev nu preflop så hade jag bettat hårt, men du verkar medveten själv om att 2$ på en $40 pott va lite klent Citera
Stoneburg Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Jag är ingen pokerhaj, men jag hade också gått all-in preflop efter att shortstack gjort det, för att hamna heads up. Dessutom tycker jag det är SKÖNT att gå all-in preflop med QQ, KK och AA. Så länge du inte är uppe mot en av de högre (QQ mot KK t.ex.) har du gjort statistiskt rätt (+EV), och du behöver inte ta några mer beslut. Citera
Stoneburg Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Ja förlåt, det glömde jag faktiskt säga. Mycket bra, tudlig och intressant HH Citera
Ector Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Jag är ingen pokerhaj, men jag hade också gått all-in preflop efter att shortstack gjort det, för att hamna heads up. Jepp, det skulle du ha gjort, för precis som du säger har du honom slagen i princip jämt. Nu när det blir syn och flopper kommer med bara underkort så är det bara ställa in allt. Potten är så stor så du kan knappast lägga dig i alla fall. Citera
nucleus Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Som sagt, mycket bra och snygg HH. Angående spelet: Förmodligen är det enklaste och rätta att ställa in direkt och som andra nämnt och isolera dig mot honom, vill nån annan vara med och leka då har du ju allafall inget mer att fundera på. När det nu blir som det blir att du callar och får ytterligare två efter dig finns det egentligen bara två typer av händer som är möjliga tycker jag och så den joker som dyker upp titt som tätt....men dom var suited. Händerna jag tänker på är: 1. AK för att många helt enkelt inte kan släppa AK och förmodligen aldrig gjort det i sin pokerkarriär som för övrigt lär vara rätt kort. 2 Ett lägre pocket än ditt för även om folk är tomtiga så har jag svårt att se nån som inte trycker all in med 2-3 limpers (för en femtedel av inköpet) framför sig och AA/KK i näven. * The Joker, Axs, som visade sig dyka upp här, kanske inte riktigt lika vanligt men händer då och då att man ser folk calla all ins elelr ritktigt stora bet med A3s och liknande. Jag kan verkligen inte förstå detta hur mycket jag än försöker men eftersom jag sett det så många gånger så... När floppen kommer måste du ställa in. De, som jag tycker, tänkbara händerna har du alla slagna i detta läge och det enda man bör vara lite rädd för är ett slöspelat AA men det får man ta lite då och då. Citera
Fadeh Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 På en sådan flopp är det ett obligatoriskt bet. De händer du hade slagna pre flop har du troligtvis fortfarande slagna. Bara all in som gäller i det läget. 3 pers som synar en 10bb raise pre flop ser man inte ofta. Bara plocka in deras pengar i detta läge och har nån KK eller AA så är det inte mycket man kan göra. Citera
Nusseman Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Tänk om alla postade som Larry, då hade inte min "varning" behövts. Snyggt! Citera
Rob Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Tveklöst en bra HH, ska ta efter Larry nästa gång jag postar Jag skulle också ha callat på floppen, en all-in skulle bara orsaka call av bättre händer och fold av sämre, med en call på ett tomtigt bord (som man kan misstänka att det här är?) kan du få in sämre händer också, plus att du har alternativet att slänga handen om floppen ser otäck ut. Nu när floppen ser ut som den gör ser jag inget annat alternativ än att trycka in degen, då slipper du oroa dig för jobbiga turn/river-kort. Citera
Gyre Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Jag hade ställt in preflop 9 ggr av 10, troligtvis sitter du där med en hand som är bättre än lillstacken som trycker in och förhoppningsvis blir du ensam med honom, vilket är vad du vill med en hand som QQ i det läget. Som du spelade nu så hade jag slängt in skiten på floppen istället, du har en stack som knappt täcker potten och då ser jag inget annat val än att trycka när det kommer rags på floppen. Med ett mindre bet på floppen så ger du trevliga odds till draghänder och det vill du inte. Nu har jag visserligen svarat precis som alla andra men det skiter jag i Mycket trevlig HH förövrigt, rolig att läsa. Citera
Larry Postad 2 December , 2004 Författare Rapport Postad 2 December , 2004 Tack för alla snabba och kloka svar. Javisst har jag efteråt i min egen analys insett vilket vansinnigt tomtespel jag utförde. Jag vill ändå visa upp handen och diskutera lite grand omkring den. 1. QQ är självklart en mycket stark hand och preflop är den grym, men den tappar otroligt i styrka efter det för att bli i stort sett värdelös med K eller A på bordet. Med tanke på ovanstående; I sämsta tänkbara position (SB), är det självklart +EV att gå all-in även på en raisad och reraisad pot? Om man kan förenkla sitt spel med känsliga QQ på detta sätt och veta att man gör rätt (+EV), så innebär det ju i långa loppet att QQ blir en ytterst enkel hand att spela. Eller är jag helt ute och cyklar? 2. Jag vill gärna höra lite kommentarer om 666_Wolf's spel också. Jag var idiotiskt snabb att sätta honom i facket "överaggresiv tomte", men har helt ändrat uppfattning i min senare analys. Enligt min senare åsikt spelar han det näst intill perfekt och jag skulle själv vara stolt över ett sådant spel. Han agerar sist och kan anpassa sig efter oss andra och våra misstag. Efter mesbetten på floppen där båda händerna (min och frippes) visar tydlig svaghet blir det ju en barnlek att trycka ut oss. Det ger i sin tur gratissyn av skebas all-in, eftersom side-poten täcker med vinst. Han har själv bästa flush-draw, så den behöver han inte oroa sig för. Enda frågetecknet är väl om hans prefloppraise och syn är helt korrekt? Tänk om alla postade som Larry, då hade inte min "varning" behövts. Snyggt! Oj, tack alla för era uppskattande kommentarer... Jag skall försöka ge er ett bra litet tips i era egna HH's. - Använd knappen förhandsgranska, så ser ni snabbt om det ni skrivit funkar. /Larry Citera
Hjort Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Med tanke på ovanstående; I sämsta tänkbara position (SB), är det självklart +EV att gå all-in även på en raisad och reraisad pot? Nej, och även de gånger det är självklart +EV så är det inte säkert att det är det bästa spelet. Jag är inte alls säker på att en all-in preflopp alltid är att föredra i den här situationen. Grejen är att killen som tryckte innan dig betade så pass stort att så gott som alla händer som är sämre än din redan gör ett misstag genom att syna och du kan ju glömma att få loss någon bättre hand genom att trycka. Frågan är om du fortfarande kan vänta dig syn av hyffsat sämre händer om du höjer, om du kan det är det antagligen rätt, kan du inte det så är det antagligen fel. Om du trycker all-in kommer du ju knappast få med dig händer som As7s som faktiskt begår ett stort misstag (som mestadels gynnar dig) genom att syna preflopp. Däremot så är det definitivt dags att trycka på floppen. Om man kan förenkla sitt spel med känsliga QQ på detta sätt och veta att man gör rätt (+EV), så innebär det ju i långa loppet att QQ blir en ytterst enkel hand att spela. Eller är jag helt ute och cyklar? Du är helt ute och cyklar. Poängen är inte att ha +EV med en hand, det är att ha så bra EV som möjligt. För att ta ett uppenbart exempel, du kan alltid gå all-in preflopp med AA, det är garanterat +EV på alla nivåer. Men eftersom du inte tjänar så mycket det går på varje hand tappar du EV i din övergripande strategi och kan mycket väl halka ned till -EV där. 2. Jag vill gärna höra lite kommentarer om 666_Wolf's spel också. Jag var idiotiskt snabb att sätta honom i facket "överaggresiv tomte", men har helt ändrat uppfattning i min senare analys. Tomte passar rätt bra, man kan inte syna 20bb med Axs med så lite pengar kvar att beta när en kille är all-in. Han kan inte bluffa till sig potten, oftast träffar han inget som han vet är bra, och när han träffar något sånt kommer hans motståndare vara medvetna om att han inte kan vara på en ren bluff vilket gör det knepigare att få betalt av sämre händer. Enligt min senare åsikt spelar han det näst intill perfekt och jag skulle själv vara stolt över ett sådant spel. Han agerar sist och kan anpassa sig efter oss andra och våra misstag. Jag skulle inte varit särskilt stolt över det. Han mesbetar floppen, vilket visserligen är lite av ett valuebet om han kan räkna med två syner, sen mesbetar han igen på turn, och sen mesbetar han igen på rivern för att vinna $24. Alltså en bluff där motståndaren får väldigt bra odds, samtidigt som han inte kan vinna särskilt mycket. Citera
Recommended Posts