tamtaram Postad 24 Maj , 2006 Rapport Postad 24 Maj , 2006 Jag undrar om det är korrekt att använda termen trebetta även i no-limit. Den är ju vedertagen i FL men kan man tänka sig använda den i NL? Situationen jag tänker mig är t.ex pre-flop och jag sitter med AA. nån har höjt upp till 4BB och jag höjer upp till 12BB. Kan detta kallas för att trebetta eller är det bara en enkel re-raise? Citera
dj.lasseman Postad 24 Maj , 2006 Rapport Postad 24 Maj , 2006 iom att det är en vedertagen term i limit så kanske det blir oklart vilket spel du spelar om du använder den termen när du beskriver nl-händer. Citera
kfluffie Postad 24 Maj , 2006 Rapport Postad 24 Maj , 2006 Låter väl inte helt åt skogen men det kommer nog skapa lite förvirring. Om du kommer till mig och säger "Jag Tre-Betta min Montana Banana" så kommer jag ju direkt att tänka på FL istället för NL. Även om det rent Språkligt (som jag ej vet) är rätt så skulle jag ändå hålla mig till Bet -> Raise -> ReRaise o.s.v. för att inte skapa förvirring. MVH //KF Citera
Dahlberg Postad 24 Maj , 2006 Rapport Postad 24 Maj , 2006 att tre beta kommer ju från att man lägger in 3 bets(I amerika säger man ju "three bets" lyssna noga på WSOP streams så säger dom typ "lets try three bets"). Till exempel om blinds är 5-10, någon höjer 20 och du lägger in en tredje bet alltså 30. Nu har du lagt in 3 bets thus en tre-bet. Däremot i NL så kan scenariot se ut såhär: Blinds 5-10, någon höjer till 20 och du höjer till 70. nu har du laggt ut 7 bets. Alltså blir det enklare att säga; bet - raise - re-raise istället för att säga 7 bets Citera
hnat Postad 24 Maj , 2006 Rapport Postad 24 Maj , 2006 Termen tre-bet i NL används ju ändå ganska ofta. Iaf på 2+2. Jag använder det företrädesvis om jag pratar postflopspel. Mer specifikt kanske om jag leder, för att sen trebetta all-in eller nåt. På ett sätt blir tydligare, då förvånansvärt många använder raise där bet är korrekt, och sen re-raise istället för raise Citera
Dahlberg Postad 24 Maj , 2006 Rapport Postad 24 Maj , 2006 jovist. Men om man talar med något sånär kompetenta människor så kommer de inte säga "i raise" när dom menar bet... Men det är en smaksak, Jag tycker att 3 betta är en FL mening. Men det är säkert en smaksak Citera
hnat Postad 24 Maj , 2006 Rapport Postad 24 Maj , 2006 3-bet har ju även fördel att man då kan använda 4-bet, vilket ju är lite snyggare än re-re-raise. Men, spelar roll liksom. Citera
Recommended Posts