Gå till innehåll

Gör fel vid potodds?


FunKa

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis börjat försöka räkna lite med potodds men tänker fel på något sätt...

 

Säg att för enkelhetensskull potten är på 500 höjningen är på 500, dvs jag behöver lägga 50% av potten. Jag har 30% chans att få mitt kort, alltså borde jag lägga mig (räknar med % för jag tycker det är mycket enklare).

Enligt mitt sätt som måste va fel borde man vinna 3 av 10ggr 1500 = 4500

Förlora 7 av 10ggr 500 = 3500

 

Vad gör jag för fel?.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera sätt att räkna tex:

 

Du har 30% chans att vinna 1000 och 70% risk att förlora 500, vilket ger 0,3*1000-0,7*500 = 300 - 350 = -50. Det innebär att du går i snitt 50 back på att bjuda istället för att lägga dig.

 

Om man räknar som i många pokerböcker, med odds, istället så blir resonemanget någonting i stil med. 500 ger 1000 dvs 500:1000 = 1:2 (pottodds). Om du spelar 100 gånger så vinner du 30 gånger och förlorar 70, dvs 30:70 = 3:7 vilket är sämre än dina potodds 3:6 = 1:2. Kan också verifieras med att multiplicera 3 chanser att vinna 2, vilket är sämre än 7 chanser att förlora 1 (3*2 < 7*1).

 

Tänk på att vinsten är hur mycket mer du har om du vinner än du har vid beslutstillfället, dvs totala potten innan din instas, 1000.

Förlusten är hur mycket mindre du har än vid beslutstillfället, dvs din bet, 500.

 

Hoppas att detta gjorde något klarare och inte bara förvirrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...