Gå till innehåll

NLT - Floppar openended får mothugg


downtown

Recommended Posts

Här kommer en ganska intressant hand från min senaste session. Tycker liknande situation uppstår ganska ofta.

Lite bakgrund:

Villain är precis ny vid bordet så jag har inte sett honom spela en pot fram tills nu, så vi har inga reads på varandra. Men har ändå lite stats på honom sedan tidigare 18,33/12 i VPIP/PFR på 252 händer ger väl kanske en hint.

 

Skulle vara trevligt att få lite kommentarer på fortsatt spel.

 

 

$1000 NL Texas Hold'em - Saturday, May 20, 20:28:52 ET 2006

Table Skip Ahead (No DP) (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 6

 

Seat 2: Hero ( $1614.25 )

Seat 5: Villain ( $1013 )

 

--- posts small blind [$5].

Villain posts big blind [$10].

 

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ 4c 4s ]

 

FI1 folds.

FI2 folds.

 

Hero raises [$35].

 

FI3 (Button) folds.

FI4 (Small Blind) folds.

 

Villain calls [$25].

 

** Dealing Flop ** [ 2d, 3h, 5d ]

 

Villain checks.

Hero bets [$60].

Villain raises [$195].

Hero ??

 

Vad tycker ni nu?? Hur resonerar man här??

Call eller Raise? Fold känns inte riktigt aktuellt.[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna o spela poker på turn? Mot en tight multitabler (statsen tyder på det) borde du vid sidan av dina 6 "rena" outs ha ett par bluffouts (broadways / :diamond: tex) som gör att du kanske kan ta potten på turn.

 

Jag var lite inne på din linje men hans raise på flop. Min första tanke var att detta skrek drag. Brädan är ju minst sagt dragvänlig. Kan det inte vara möjligt att han själv drar till :diamond: flush?

 

Sannolikheten att han tror att jag totalmissat flopen och att han ser ett läge att bluffa på ett ganska standard cont. bet är väl ganska stor i det här fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du det här är ju inte en så lätt spelad hand, första instinkt är nog att det här släpper jag fan inte. Men vid närmare eftertanke tycker jag att du ska se folden som ett alternativ.

Det här spelet om du gör det har en hög varians för i de flesta fallen spelar du handen vidare som en bluff mer eller mindre. Vilka händer kan du få Fi att folda här? Sitter han på set, två par eller str8 så är det kört om han nu inte skulle bli rädd för turn kort eller evuntuellt river kort.

Just eftersom Fi är en TA spelare tycker jag att i de fallen han bluffar eller kanske semi bluffar med en bättre hand ge honom de 6bb som du betar på flop....

Att spela vidare handen kommer att bli dyrt om du nu synar flop o tex en T :heart: kommer säg att Fi betar ut 300, vad gör du då? Om du nu vill spela handen kan du ju bara ställa in nu och får då enbart syn av en bättre hand. Om du spelar tillbaka på flop tex reraisar till 500-600 då har du plötsligt pot commitat dig och får återigen bara syn av en bättre hand evuntuell är du en 55/45% favorit (han har 2överkort med färgdrag). Har Fi nu ett set är det ca 75/24% och vid det fall att han har str8 är du mer eller mindre död.

Jag antar också att du som många andra vill sätta Fi på ett färgdrag för att på det visset kunnna spela vidare i handen, tycker inte att det alls är så självklart att Fi sitter med detta. Varför skulle han checkraisa så mkt? Men om du nu sätter Fi på detta drag får du ju sna flop o trycka in degen på turn vid de fallen inget :diamond: faller.

Om vi går tillbaka till flopen och du hittar syn så känns det ju som du i många fall "hoppas" på en turn check av Fi om inte foldar du. Detta kan i mina ögon inte va Ev+ spel eftersom du gett upp ca 20bb och sen rullar över för minsta lilla aggression på turn.

Hur som helst så är handen svår spelad tycker jag och tror inte att det skulle va EV- att folda flop. Även det att du känner dig lite osäker påFi lutar mot att du ska folda, däremot mot en spelare du känner lite bättre tycker jag att du kan ta en val.

Hoppas jag väcker ngr tankar och funderingar Mvh ColdDeck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna o spela poker på turn? Mot en tight multitabler (statsen tyder på det) borde du vid sidan av dina 6 "rena" outs ha ett par bluffouts (broadways / :diamond: tex) som gör att du kanske kan ta potten på turn.

Som du vet så gillar jag att "spela poker", så därför kan jag inte sitta och säga att det är en insta fold. Men synar du floppen så måste de va mycket för att göra ett spel på turnen och inte för den enorma styrkan av ditt drag. En TAG spelare som CR floppen brukar oftast kommma ut och skjuta på turnen oavsätt holding samt turn kort, därför tycker jag att man här kan ta och pusha på alla ruter, A, K, 4 och 6. Det ger väl ungefär 20 push kort. Det jobbiga blir här om han har CR med ruter draget, vilket leder oss lite till en push-and-pray situation...

Frågan är väl då om vi verkligen vill byta detta marginellt lilla ev:et mot den massiva variansen som vi får? Med bra BR (ss downtown har) så kan man tänka sig att göra de här spelet då och då för att dels inte göra motståndarnas bluffar för proffible och för att bättra på vår table image.

Vidare så bör man också tänka på att folk foldar väldigt sällan då de har investerat stora delar av sin stack i potten. De känner sig commitade, eftersom vårt spel bygger på en väldigt hög FE så kanske de inte är så lyckat ur den aspekten.

 

Att folda på floppen tycker jag också kan vara helt ok, specielt då du egentligen inte har någon uppfattning om spelaren. Lite PT stats ger oss en bild av honom, men det saknas ändå rätt många bitar i pusslet in vi har en klar uppfattning av hans C/R HD, etc.

 

Lite halv klurigt läge och det finns väl inget enkelt svar, bra post downtown hoppas detta kan leda till fortsatt diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna o spela poker på turn? Mot en tight multitabler (statsen tyder på det) borde du vid sidan av dina 6 "rena" outs ha ett par bluffouts (broadways / :diamond: tex) som gör att du kanske kan ta potten på turn.

 

Jag var lite inne på din linje men hans raise på flop. Min första tanke var att detta skrek drag. Brädan är ju minst sagt dragvänlig. Kan det inte vara möjligt att han själv drar till :diamond: flush?

 

Sannolikheten att han tror att jag totalmissat flopen och att han ser ett läge att bluffa på ett ganska standard cont. bet är väl ganska stor i det här fallet?

 

Svårt att utesluta att killen sitter med ett färgdrag i det här läget men man blir lite konfunderad hur han spelar det isf. Efter hans C/R ligger det väl ~500 i potten med ca 700 kvar att beta på turn (om du nu väljer att syna)vilket borde bekymra killen de ggr han sitter på ett färgdrag. Jag hade föredragit att få in degen på floppen alt ha ~ pottbett kvar i satcken på turn med ett färgdrag i det här läget (eller det kanske bara är jag?).

 

Men frågan är vad han kan sitta på?

 

23s,35s, Adxd, överpar?

 

t.om set, flopad stege?

 

En kille som har 18/12 i stats slänger förmodligen händer som 23/35 o dyl efter ett raise ur position när potten kommer att bli HU. Set eller överpar känns som en möjlighet, gillar han att defenda sin blind så kan man väl inte utesluta en hand som A4s eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du det här är ju inte en så lätt spelad hand, första instinkt är nog att det här släpper jag fan inte. Men vid närmare eftertanke tycker jag att du ska se folden som ett alternativ.

Det här spelet om du gör det har en hög varians för i de flesta fallen spelar du handen vidare som en bluff mer eller mindre. Vilka händer kan du få Fi att folda här? Sitter han på set, två par eller str8 så är det kört om han nu inte skulle bli rädd för turn kort eller evuntuellt river kort.

Just eftersom Fi är en TA spelare tycker jag att i de fallen han bluffar eller kanske semi bluffar med en bättre hand ge honom de 6bb som du betar på flop....

 

Ja, det är mycket sant. Jag kan inte få honom att folda så mycket mer än ett drag eller en ren bluff. Normalt sett så spelar jag konservativt mot nya spelare vid bordet p.g.a för lite information men det finns vissa aspekter som talar för att spela vidare IMO. Just det faktumet att han är TAG och storleken på checkraisen. Normalt sett så tenderar bra spelare till att spela sina drag väldigt hårt och enligt min erfarenhet så checkraiser man en större summa vid färgdrag än vid en färdig hand. Detta måste ju inte alltid stämma då många betar 3x/4x standard vid checkraise men det tenderar till att vara drag oftare än en färdig hand. Eftersom han är TAG så antar jag att han vet vad han gör iaf och av den anledningen skulle man kunna sätta honom på ett drag?

Jag tror inte heller att det är +EV att spela vidare poten när man investerat så lite och man i stort sett inte vet så mycket om motståndaren och liksom du säger, är det inte mycket man slår. De gångerna man är favorit är det ju så marginellt och väger inte upp mot risken att man redan är slagen vilket inte blir profitabelt i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En TAG spelare som CR floppen brukar oftast kommma ut och skjuta på turnen oavsätt holding samt turn kort, därför tycker jag att man här kan ta och pusha på alla ruter, A, K, 4 och 6. Det ger väl ungefär 20 push kort. Det jobbiga blir här om han har CR med ruter draget, vilket leder oss lite till en push-and-pray situation...

 

Leder han ut starkt på turn om ett färgkort landar så är det väl dags att dumpa handen eller? Som sämst borde väl killen sitta på ett set i det läget; att han foldar för ~300 till med en sån hand ser jag som en omöjlighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kille som har 18/12 i stats slänger förmodligen händer som 23/35 o dyl efter ett raise ur position när potten kommer att bli HU. Set eller överpar känns som en möjlighet, gillar han att defenda sin blind så kan man väl inte utesluta en hand som A4s eller liknande.

 

Är det så självklart att slänga händer som 23s, 35s även fast man är ur position i Big Blind? Det kostar honom 25$ att syna och det är ju just händer som vid ordentlig träff kan ge riktigt fin utdelning även om de spelar bäst i multiway poter så anser jag det inte fel att syna där. Personligen gör jag det väldigt ofta. Alternativt reraise pre-flop mot cutoff/knapp beroende på tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kille som har 18/12 i stats slänger förmodligen händer som 23/35 o dyl efter ett raise ur position när potten kommer att bli HU. Set eller överpar känns som en möjlighet, gillar han att defenda sin blind så kan man väl inte utesluta en hand som A4s eller liknande.

 

Är det så självklart att slänga händer som 23s, 35s även fast man är ur position i Big Blind? Det kostar honom 25$ att syna och det är ju just händer som vid ordentlig träff kan ge riktigt fin utdelning även om de spelar bäst i multiway poter så anser jag det inte fel att syna där. Personligen gör jag det väldigt ofta. Alternativt reraise pre-flop mot cutoff/knapp beroende på tillfälle.

 

Om det är sållfarfar (alla par i nöten) som höjer från knappen ser jag inget fel i att syna med SC's o annat smått o gott eftersom man kan förvänta sig bra med pröjs vid träff.

 

Är det en kompetent spelare som höjer från knappen eller cutoff samt ogärna donerar pengar postflop tror jag att det blir svårt att plussa med dessa händer ur pos i det långa loppet. Detta eftersom en bra spelares raise-HD från knappen innehåller bra mycket fler händer än AA o KK vilket gör att dina implicita odds inte ser särskilt bra ut ... Att re-raisa knapphöjare är dock aldrig fel! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du vet så gillar jag att "spela poker", så därför kan jag inte sitta och säga att det är en insta fold. Men synar du floppen så måste de va mycket för att göra ett spel på turnen och inte för den enorma styrkan av ditt drag. En TAG spelare som CR floppen brukar oftast kommma ut och skjuta på turnen oavsätt holding samt turn kort, därför tycker jag att man här kan ta och pusha på alla ruter, A, K, 4 och 6. Det ger väl ungefär 20 push kort. Det jobbiga blir här om han har CR med ruter draget, vilket leder oss lite till en push-and-pray situation...

Frågan är väl då om vi verkligen vill byta detta marginellt lilla ev:et mot den massiva variansen som vi får? Med bra BR (ss downtown har) så kan man tänka sig att göra de här spelet då och då för att dels inte göra motståndarnas bluffar för proffible och för att bättra på vår table image.

Vidare så bör man också tänka på att folk foldar väldigt sällan då de har investerat stora delar av sin stack i potten. De känner sig commitade, eftersom vårt spel bygger på en väldigt hög FE så kanske de inte är så lyckat ur den aspekten.

 

Att folda på floppen tycker jag också kan vara helt ok, specielt då du egentligen inte har någon uppfattning om spelaren. Lite PT stats ger oss en bild av honom, men det saknas ändå rätt många bitar i pusslet in vi har en klar uppfattning av hans C/R HD, etc.

 

Lite halv klurigt läge och det finns väl inget enkelt svar, bra post downtown hoppas detta kan leda till fortsatt diskussion.

 

Det råkar vara så att jag också gillar att "spela poker" 8-) Det var rätt sent och man var kanske inte 100% skärpt, openended hägrade så jag kände för att spela vidare och se vad som händer. Jag ville se hur detta utvecklades, hur han skulle reagera på turn i de olika scenariona. Om jag kanske hade läge att ta poten på senare gator.

Jag håller med dig till 100% om att en TAG spelare brukar i 10/10 fall leda ut på turn om han CR flopen. Så det kan vi utgå från att han gjorde vid syn. Intressant, du förespråkar en push om ett färgkort landar och Barf en fold då. FE lär väl vara ganska liten på Fi, det kan jag hålla med om. Han har då ca ~400 kvar om vi utgår från att han näst intill pot-betar turn.

Om turn blankar (Inget A, K, 4, 6, ruter som du förespråkade som push kort) - Fi betar ut, vad gör vi då?

Fi betar: Pot/överpot eller 1/3-halvpot

 

har vi någon FE om Fi betar lite på turn (läs 1/3-halvpot), vilket inte är så troligt om han är TAG men om man leker med tanken, ska vi tolka det som svaghet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framgår ganska tydligt av diverse "trådskribenter" att handen är väldigt svårläst, vissa sätter Fi på färgdraget andra inte.

Sen tas det ju upp helt olika tillvägagångssätt om hur man ska spela om en färg fylls..

 

Som pokerspelare får du ju ibland göra en read and stick with it, ibland är det klockrent ibland åt helvete.

Men just i detta givna fall känns readen som en "call and wish I win" situation, det finns för många jag tror/hoppas/vill att det är på det här viset.

 

Vet själv att man gärna speciellt i stridens hetta bästemmer sig för att Fi har den sämsta tänkbara handen han kan tex CR med o sen kör man klick and pray mer eller mindre, aka vad ska han ha likzom.

 

Men om du nu har bestämmt dig för att spela handen så tycker jag att du ska syna o sedan se lite vad som händer turn. Med stor sannolikhet kommer ju Fi att pot-commita sig o du får slinka undan eller stå fast vid en halvdan read o spela vidare. Visar Fi svaghet ska du huga direkt o sätta tillbaka pressen på honom vilket kan leda till att iaf vissa spelare foldar överpar så som 66-TT eller par med tex hållstegedrag, så mkt starkare händer tror jag inte han kommer check folda iaf. Om han nu inte sitter på nötterna vilket många "finurliga" (läs dåliga i mitt tycke) kan försöka CR igen på turn.

I de fall Fi betar ut o du tänker gå över så tror jag att du kommer få det svårt att pressa undan honom från tex överpar, kombinerat drag med par elr säg set.

De händer han kan släppa är mer eller mindre två överkort med färgdrag eller en ren bluff.

Som du märker leder den här handen kominerad med en svag read till problem med -EV beslut.

 

Jag antar ändå att vi kommer få se ett slut på handen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst så är handen svår spelad tycker jag och tror inte att det skulle va EV- att folda flop.

 

Jag är helt säker på att det är EV 0 att folda....Fisk! :P

 

Pusha floppen för övrigt... eller vid närmare eftertanke folda... eller varför inte bara syna?

 

Hoppas jag varit till någon hjälp! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är slagen av exakt allt utom luft, och du ligger ljusår efter om han har prickat bra. Har han färgdrag med överkort så har ni i princip en coinflip.

 

Varför inte folda? Potten är faktiskt inte speciellt stor än. Att stoppa in degen med som bäst 50/50 och troligtvis runt 25/75 verkar inte som något direkt monsterspel för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är fortsättningen:

 

Hero calls [$135]

 

** Dealing Turn ** [ 7h ]

 

Villain checks.

Hero bets [$300]

 

Jag bestämde mig som sagt för att syna. 7h turn, alltså ingen färg men här blev jag väldigt (!) förvånad. Villain checkar ???

Precis som Gekko skrev så brukar en TAG spelare leda ut på en turn vid CR flop. Men han checkar, hur ska vi tolka det här?

Det kändes självklart att beta ut och försöka ta hem poten då för mig.

 

Kommentarer på betstorleken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är fortsättningen:

 

Hero calls [$135]

 

** Dealing Turn ** [ 7h ]

 

Villain checks.

Hero bets [$300]

 

Jag bestämde mig som sagt för att syna. 7h turn, alltså ingen färg men här blev jag väldigt (!) förvånad. Villain checkar ???

Precis som Gekko skrev så brukar en TAG spelare leda ut på en turn vid CR flop. Men han checkar, hur ska vi tolka det här?

Det kändes självklart att beta ut och försöka ta hem poten då för mig.

 

Kommentarer på betstorleken?

 

Få spelare CR två ggr. Jag tycker att vi bör tolka de som ett svaghets tecken... Eftersom som, som jag tidigare skrev inte synade på floppen pga vår hands otroliga styrka utan med tanke att försöka ta potten på turn, så anser jag att du måste beta här. Klart man kan ta ett fri-kort och "hoppas" på en 6 elller ett A, men jag tycker du gör rätt som bettar.

Ang. beten så tycker jag den är lagom stor. Du behöver ju inte göra en Lex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst så är handen svår spelad tycker jag och tror inte att det skulle va EV- att folda flop.

 

Jag är helt säker på att det är EV 0 att folda....Fisk! :P

 

Pusha floppen för övrigt... eller vid närmare eftertanke folda... eller varför inte bara syna?

 

Hoppas jag varit till någon hjälp! :lol:

 

Nej det har du inte o fisk kan du va själv din jävla low-limit spelare :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få spelare CR två ggr. Jag tycker att vi bör tolka de som ett svaghets tecken... Eftersom som, som jag tidigare skrev inte synade på floppen pga vår hands otroliga styrka utan med tanke att försöka ta potten på turn, så anser jag att du måste beta här. Klart man kan ta ett fri-kort och "hoppas" på en 6 elller ett A, men jag tycker du gör rätt som bettar.

Ang. beten så tycker jag den är lagom stor. Du behöver ju inte göra en Lex.

 

Du menar att vi lägger oss här om han degar in? Vi får väl runt 4 mot 1 på pengarna om villain cr ai. Lite i tightaste LAGet eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få spelare CR två ggr. Jag tycker att vi bör tolka de som ett svaghets tecken... Eftersom som, som jag tidigare skrev inte synade på floppen pga vår hands otroliga styrka utan med tanke att försöka ta potten på turn, så anser jag att du måste beta här. Klart man kan ta ett fri-kort och "hoppas" på en 6 elller ett A, men jag tycker du gör rätt som bettar.

Ang. beten så tycker jag den är lagom stor. Du behöver ju inte göra en Lex.

 

Du menar att vi lägger oss här om han degar in? Vi får väl runt 4 mot 1 på pengarna om villain cr ai. Lite i tightaste LAGet eller?

 

Är han verkligen så pot-commitad...

Det är ju trotts allt ~50bb för att syna en pot som vid det här laget innehåller ca 150bb. Tycker att man vid det här laget får se sig slagen o i bästa fall va 4 till 1 underdogg eller dra till en split. Bara för att du har investerat 50% av din stack behöver du ju inte syna.

 

Sen är jag lite rostig när det gäller matten men är det inte 3 mot 1 på pengarna....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke vid betstorleken var ungefär som sådan att det ligger 465$ i pot, 300$ känns lagom för att inte commita sig alldeles för mycket vid ett eventuellt omslag samtidigt som betet är tillräckligt för att ta hem poten om han nu är tom alt. inte ska ha så fina odds att dra. Hursomhelst så är det ju aldrig fel att sätta press på Fi när han visar svaghet som checken antyder.

Här är fortsättningen vänner...

 

 

Villain calls [$300]

 

** Dealing River ** [ Th ]

 

Villain is all-In. (483$)

 

Hero ???

 

Han synar turn och trycker direkt på river.

Desperat försöka ta hem poten? :evil:

Sitter han på ett monster? :twisted:

Hjälpt av rivern? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Fi spelar handen helkonstigt känns inte som det finns mkt bakom hans spel... Syn pre, CR flop, check/syn på turn o sen all in på river.

Han kan ju i det här fallet bluffa men frågan är om du ens slår hans evuntuella bluff.

Du har ett litet par o inte förbättrat din hand det minsta, det talar för fold.

Det som talar för en syn skulle vara om du har snöat in dig på att han har ett missat färgdrag o att varför skulle han inte trycka all in på turn?!

 

Som jag sa i början dvs flopen så är handen väldigt svår spelad o har hög varians. Resultatet av att du spelade vidare handen är att du nu står med byxorna nere på river o vet varken in eller ut.

 

Hoppas att bluffpolisen var ute o synade i den här handen!!!

Vill ju se resultatet :oops: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...