Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kan man göra så här? Just i den här SnG hade jag fått lite kommentarer som jag tror syftar på mitt aggresiva (eller lösa?) spel. Jag har svårt att leva mig in i hur de på bordet uppfattar mig. Själv tycker jag bara att jag tar EV+ beslut. Och de flesta preflophöjningar jag gör är rena värde-höjningar.

Jag hade tvingats vara lugn ett tag efter att ha fått en del re-raise och syner och gått från chip-lead till 3:e stack.

Anyways, är det här någonsin OK på bubblan, eller desto mer där?

50+5 Skr SS

Hero sitter på plats 3 med 2235.00

BB sitter på plats 4 med 1830.00

Statist1 sitter på plats 6 med 2620.00

Statist2 sitter på plats 7 med 2865.00

BB satsar s mörken 300.00

Hero satsar l mörken 150.00

Hero: 10 :club:, 3:heart:

Pre-flop:

Statist1: Lägger mig

Statist2: Lägger mig

Hero: Höj 900.00

BB: Syna 900.00

Flop (Board: 2:diamond:, 6:diamond:, J:diamond:):

Hero: All in

Postad

Det beror på hur tajt/lös BB är, om han skulle kunna ta en syn här med t.ex. QT eller K8 så är det ett gränsfall, allt tajtare så kan du ställa med i princip any two.

Notera dock att du bör ställa, inte höja till 3xbb. Han har 6xbb i stacken, om du inte tänker folda mot ett omslag (vilket vore muppigt) så är det ställ från början som gäller när någon av er har mindre än 8-10xbb. Ärkemuppigt av honom att bara syna så länge han inte trappar dig med AA, men om man nu råkar se en flåpp i en sån här situation istället för att ställa pre så kan man lika gärna ställa på flåppen.

På bubblan är det helt klart rätt att vara aggressiv så länge du är lillstack, storstack, eller mellanstack som inte går upp mot storstacken, dvs rättså ofta. Var dock jäkligt konservativ när du synar all-in mot någon som har en större stack än dig, då är det oftast bara mellan och höga par som gäller för syn.

Postad

Att ställa pf hade jag nog inte kunnat göra med denna hand. Jag har varit all-in massor av ggr denna SnG. Jag har en känsla av att jag gjorde ett misstag några händer tidigare mot short-stack när jag höjde från BB och pot-oddsen tvingade mig att syna hans re-raise all-in, K6o tror jag jag hade. Att visa sådana händer har en delvis uppvaknande effekt på mina spelkamrater, även om de för det mesta missföstår vad det betyder.

Det är något du (Myssion) gärna får ta upp i någon HH, hur gör man mot short-stacken och när/med vilka händer slutar man pressa honom i BB när fold-equityn närmar sig 0.

BB i detta fall har jag sett continuation-betta OOP flop, turn och river (små bets relativt potten) och sen lägga sig för all-in-omslag från shortstack som gav honom minst 8:1 för att syna. Han har folden nära till hands kan man nog säga. Utom mot just mig kanske. (Han la sig dock efter att ha använt all tillgänglig tid).

Det vart mycket svammel. Att så klara tankar inne i huvudet kan bli sån oformlig smet när de väl kommit ut?

/chlu

Postad
Att ställa pf hade jag nog inte kunnat göra med denna hand. Jag har varit all-in massor av ggr denna SnG. Jag har en känsla av att jag gjorde ett misstag några händer tidigare mot short-stack när jag höjde från BB och pot-oddsen tvingade mig att syna hans re-raise all-in, K6o tror jag jag hade. Att visa sådana händer har en delvis uppvaknande effekt på mina spelkamrater, även om de för det mesta missföstår vad det betyder.

Då ska du absolut inte höja med ca 45% av din stack heller (vilket du absolut aldrig någonsin borde göra för den delen). Du kastar bort hur mycket värde som helst via ditt spel i just denna handen. Gå all in direkt, låt han spela för alla sina chips. Även om du har ett rykte om dig att vara aggressiv så kom ihåg att detta är på bubblan, han vill ha pengarna och han måste syna här för hela sin stack. Spelar din hand någon som helst roll? Nej. Tryck in, ta blindsen, se din stack växa tillsammans med din Ev från prispotten. Jag pushar här 100% av gångerna och jag gör det varje orbit. Testa det, han kommer INTE syna dig bara för du är aggressiv. Han är rädd att mista ITM. Detsamma gäller från knappen här. Du har ingen aning hur mkt värde du får genom att pusha här ofta.