Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena finns det några högskolestudenter som har koll på hur CSN får redan på en studerandes inkomster. Om jag håller på och för över mina pokervister till mitt vanliga svenska konto kommer då CSN få reda på detta? Eller vet de bara inkomster rapporterade av arbetsgivaren?

Hur mycket får man tjäna innan man blir av med bidaget?

Postad

Eftersom skatetverket envist hävdar att pokervinster är turspel, så går du fri från CSN. ALltid något bra, eller hur!

Du blir ju inte av med CSN bidraget om du får in en V75:a heller

• 1 year later...
Postad

Jag dammar av den här tråden med några frågor:

Om jag försörjer mig på poker på Internet, hos EU-baserade bolag, så nolltaxerar jag om jag inte har några övriga inkomster. Eftersom jag har lån hos CSN, både det gamla och nya lånet, så kommer väl CSN att undra vilka pengar jag lever på? Vad händer om jag svarar sanningsenligt? Kan dom kräva att jag redovisar mina pokervinster eller går jag helt fri från återbetalning så länge jag nolltaxerar?

Postad
Troligtvis ja. Men om du tjänar bra med pengar på poker, så varför inte betala av lånet?

Jag tjänar inte bra på poker... Tack vare frenetiskt bonushorande tjänar jag ihop till vad en medel-Svensson tjänar ungefär. Frågan ställdes tack vare min fantastiska framförhållning. OM jag skulle börja leva till 100% på poker...

Men tack iaf för svaren!

Postad
Kan dom kräva att jag redovisar mina pokervinster eller går jag helt fri från återbetalning så länge jag nolltaxerar?

Möjligt att det skall vara så, ha nolltaxerat något år och csn kom efter mig i alla fall, så det blev att betala iaf. Andelen som betalas in är ju mindre vid mindre inkomst men komma undan helt, gör man det?

(nä ja menar inte smita undan utan mer intresserad i sak)

(eller förresten nolltaxerade inte, viss arbetsinkomst och kapitalinkomst och .. äsch.. vem försöker jag lura, lika bra att paya) ;)

Postad

Ingen som med säkerhet vet ifall pokervinster, enligt gällande lagar och regler, orsakar återbetalningskrav från CSN?

Måste vara ett helt gäng på detta forum som lever på poker och samtidigt har studielån...

OBS! Nu menar jag altså inte om det är möjligt att smita undan från återbetalning utan om vad lagar och regler säger.

Postad

Det skiljer sig väl en hel del?

Det gamla lånet (ja, inte det supergamla, men det som gällde tills för några år sedan) var återbetalningen baserad på din senast taxerade årsinkomst. Dvs, 2005 betalar du tillbaka baserat på din taxerade inkomst för 2003.

Det nya lånet är väl gjort så att ditt lån ska betalas av inom x år, oavsett inkomst, dvs även om du inte har taxerad inkomst kommer du att få inbetalningskort skickade till dig. Inte helt insatt i det nya systemet dock.

Postad

Har du tagit lån efter den 30 juni 2001, så är det sk annuitetslån, och då gäller är följande kriterier för hur mycke du skall betala:

- hur mycket du har lånat (dvs. hur stor din skuld är)

- räntan

- antalet återbetalningsår

- ett uppräkningstal på två procent

OCH det har inget med att göra hur mycke du taxerar, nolltaxerar du skall du ändå betala osv. Det här är det sk nya systemet.

Du som har tagit lån mellan den 1 januari 1989 och den 30 juni 2001 betalar tillbaka detta med ett årsbelopp som är fyra procent av din sammanlagda inkomst.

Precis som Loveless sa... Så om du lånat nyligen så kommer du få betala tillbaks oavsett om du tjänar pengar på poker eller inte... iofs har du snålt ställt med cash kan du ansöka om nedsättning men då gör du bäst i att läsa om förutsättningarna på csn.se

• 3 months later...
Postad

^^^^

Samma fråga. Ifall man har cashat ut sina lotterivinster (= pokervinster), som överstiger fribeloppet och banken har meddelat skatteverket. Är man fortfarande berättigad studiemedel?

Postad
^^^^

Samma fråga. Ifall man har cashat ut sina lotterivinster (= pokervinster), som överstiger fribeloppet och banken har meddelat skatteverket. Är man fortfarande berättigad studiemedel?

Om "lotteriet" är skattepliktigt räknas ju din lotterivinst som inkomst av kapital och det räknas in i vad CSN tycker du tjänar. Fribeloppet har jag för mig är runt 50000/halvår och därutöver räknas studiemedlen av med 100% det överskjutande beloppet och du blir återbetalningsskyldig ifall du kvitterat ut fullt studiemedel och överskrider fribeloppet.

Ifall du bara tar bidragsdelen så blir det runt 30% extra skatt på det belopp som överskridet fribeloppet.

CSN går efter deklarationen.