Gå till innehåll

Hur högt räcker ABC pokern?


Uppenberg

Recommended Posts

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag antar att ni snackar fixed limit, jag skulle vilja se ABC-poker räcka till på NL1000. ;)

Jag är rätt säker på att en duktig spelare kan klara sig genom att spela solid ABC-poker utan några fancy moves på NL1000 om han utövar bra table selection.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt menas med ABC-poker? Känns som ett ganska vitt begrepp. Om det är ett spel man kan lära sig på en vecka genom att läsa en bok och spela 15 timmar fullbord tror jag inte att det håller på NL1000 om man inte är oerhört noga med table selection.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle vilja se ABC-poker räcka till på NL1000.

 

Kolla på allesinnes :)

Det är ju knappast ABC att ge upp massvis med värde till höger och vänster och att vägra skicka in keramiken preflop när situationen betingar.

 

ABC måste ju ändå vara att inte dega in med annat än AA eller KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL holdem är väl det mest turbaserade spelet av pokervarianter... så har du tur med korten kan du vinna WSOP har du otur förlorar du på 0,1/0,2... Konstig fråga. Mer viktig är väl att variera spelet och spela agressivt, det enda som inte funkar mot bättre spelare är väl bluffar på scare- och rag- cards... men å andra sidan funkar inte det mot fiskar heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL holdem är väl det mest turbaserade spelet av pokervarianter...

NL Texas är ett utav spelen där experten har som störst edge över sämre spelare. Sen finns det fortfarande sjukt mycket tur i loppet av en turnering eller en session att det mesta kan inteträffa. Men att det skulle var det mest turbaserade spelat är helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL holdem är väl det mest turbaserade spelet av pokervarianter...

NL Texas är ett utav spelen där experten har som störst edge över sämre spelare. Sen finns det fortfarande sjukt mycket tur i loppet av en turnering eller en session att det mesta kan inteträffa. Men att det skulle var det mest turbaserade spelat är helt fel.

 

Mja, om experten har så jäkla stor edge så hade ju fisken både dött och tröttnat rätt fort. Texas är ju populärt för att det är så enkelt att vinna med flyt, och därmed attraktivt för fisken, vilket i sin tur gör det attraktivt för experten.

 

Turmomentet är mindre i mörkpoker än i texas.

 

Det är fullständigt nonsens att texas är mer skicklighetskrävande. Skicklighetsövertaget mellan en bra och en dålig spelare i mörkpoker är helt enkelt för stort. Det är av den anledningen det inte spelas så mycket - fisken överlever helt enkelt inte. Fisken behöver tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definition på ABC-poker?
Att man inte ofta gör några speciella moves, spelar bara bra händer, vara aggressiv och spela med oddsen på sin sida. Har förmodligen glömt en massa saker

 

Finns det så många andra sätt att vinna på sikt? Det är väl just så de flesta grinders som är konstanta vinnare spelar, men tydligen är det lättare sagt än gjort för de flesta. Kanske är så att ABC-pokern inte är lika enkel att tillämpa i praktiken som att lära sig i teorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL holdem är väl det mest turbaserade spelet av pokervarianter...

NL Texas är ett utav spelen där experten har som störst edge över sämre spelare. Sen finns det fortfarande sjukt mycket tur i loppet av en turnering eller en session att det mesta kan inteträffa. Men att det skulle var det mest turbaserade spelat är helt fel.

 

Gyre, utveckla gärna det där lite grann. Om det du skriver stämmer (jag är faktiskt inte säker på att jag håller med), vad beror det då på? Vad gör NL Texas hold'em till ett spel där experten har större edge än andra pokerspel? Du skriver "ett av spelen". Vilka är dom andra och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL holdem är väl det mest turbaserade spelet av pokervarianter...

NL Texas är ett utav spelen där experten har som störst edge över sämre spelare. Sen finns det fortfarande sjukt mycket tur i loppet av en turnering eller en session att det mesta kan inteträffa. Men att det skulle var det mest turbaserade spelat är helt fel.

 

Mja, om experten har så jäkla stor edge så hade ju fisken både dött och tröttnat rätt fort. Texas är ju populärt för att det är så enkelt att vinna med flyt, och därmed attraktivt för fisken, vilket i sin tur gör det attraktivt för experten.

 

Turmomentet är mindre i mörkpoker än i texas.

 

Det är fullständigt nonsens att texas är mer skicklighetskrävande. Skicklighetsövertaget mellan en bra och en dålig spelare i mörkpoker är helt enkelt för stort. Det är av den anledningen det inte spelas så mycket - fisken överlever helt enkelt inte. Fisken behöver tur.

 

Mja, är inte anledning att mörkpoker inte spelas så mycket helt enkelt att det är mördande tråkigt? Och är du säker på att gdaily inte pratar om limit-spel?

 

Att NL Texas cash-game är ett av spelen där en bra spelare kan ha störst edge är väl gammal pokervisdom, tex. har Mason Malmuth skrivit om det i några essäer för länge sen.

 

Men, man ändrar en hel del på det när man, som på nätet, lägger en cap på inköpen. Det är med riktigt djupa stackar (1000+BB eller så) som det verkligen börjar bli stor edge för de bästa spelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gyre, utveckla gärna det där lite grann. Om det du skriver stämmer (jag är faktiskt inte säker på att jag håller med), vad beror det då på? Vad gör NL Texas hold'em till ett spel där experten har större edge än andra pokerspel? Du skriver "ett av spelen". Vilka är dom andra och varför?

 

Eftersom att ett misstag i limit kostar på sin höjd några big-bets, men ett misstag i djup-stacks NL kostar dig 1000 big-blinds? Det är viss skillnad på NL med cap på inköpet, där är övertaget som sagt inte lika stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definition på ABC-poker?
Att man inte ofta gör några speciella moves, spelar bara bra händer, vara aggressiv och spela med oddsen på sin sida. Har förmodligen glömt en massa saker

 

Finns det så många andra sätt att vinna på sikt? Det är väl just så de flesta grinders som är konstanta vinnare spelar, men tydligen är det lättare sagt än gjort för de flesta. Kanske är så att ABC-pokern inte är lika enkel att tillämpa i praktiken som att lära sig i teorin.

Jag tror de finns många lös aggro spelare som lever på sin image och bluffar mycket och får rejält betalt då de har stål,
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definiera ABC-poker som att du kan köra ett standardspel utan att anstränga dig över hur de andra spelar, inte oroa dig allt för mycket över att de andra läser igenom dig och du kan multitabla som en robot. Så frågan som jag tolkar den är var i nivåerna börjar fi bli så uppmärksamma/skickliga att de läser sönder det spelet; på vilken nivå måste man själv börja tänka. Mitt råd är att tänka redan på de lägsta nivåerna, andelen skickliga är så klart olika på de olika nivåerna men jag är rätt säker på att man pissar bort värde om man inte kör ett kreativt spel redan på de lägsta nivåerna, inte minst med tanke på att det finns så många ABC-spelande multitablare där som skänker bort pengar, men även värde i form av utveckling inför de högre nivåerna (om man har den ambitionen). Kort & gott: ABC-poker är för introduktion i spelet, lära sig grunderna. Du gör aldrig en karriär på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...