Gå till innehåll

Återkommande tilt


gmblr11

Recommended Posts

Hejsan, första gången jag skriver på det här forumet.

Jag började spela nätpoker i januari och har sedan dess förlorat runt 6-7000 kr, och jag kan tillägga att det är väldigt mycket pengar för mig som fattig student. I början var jag helt enkelt dålig och övermodig och förtjänade att förlora, men idag är läget litet annorlunda. Är jag skärpt och fokuserad kan jag ganska lätt vinna ihop ett par hundralappar på en dag. Spelar mycket cashgames men har även vunnit en del fina småpriser på turneringar. Så till min fråga...varje gång jag sätter in pengar (brukar vara ungefär 5-600 kr varje gång) så plussar jag några hundra kronor några dagar tills min första stora förlust (100-200 kr). Då slår det slint varenda gång. Jag tiltar som fan och spelar på alldeles för höga nivåer för att snabbt vinna tillbaka pengarna vilket naturligtvis bara leder till att jag förlorar mer. Jag är fullt medveten om att det är dumt men likt förbannat gör jag exakt samma sak nästa gång jag åker på en sur förlust.

Har ni själv upplevt det här problemet? Hur ska jag göra för att inte tilta? Några övriga kommentarer/tips?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv ner på en lapp: hur du ska spela, vad du inte ska göra, hur ofta du ska pausa, hur mycket du får förlora på en dag etc. Sen gör du det till en vana att läsa på lappen inför varje tillfälle du ska spela. Och följ det som står på lappen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm för de första om du är en fattig student och förlorar på poker sak du nog inte spela....

Annars för det första läs några pokerböcker Super System och Harington on Hold'em...

När du har gjort det så ska du spela SnG och turneringar på låga inköp och spela ALDRIG cash game.....När du är upp vi säger 200kr på en dag så kan du ju ta 100kr och spela CG för, förlorar du så dra ifrån bordet vinner kanske ett halv inköp dra från bordet och va nöjd....

Men jag skulel rekomendera att du sätter in vi säger 60$ på Primapoker exempelvis och spelar deras 2 $ SnG och grindar där och även spelar deras Freezeout 1-5 $ och aldrig över eller Re-buy

Hoppas det går bra....

 

//Hampa5

 

gäör en lapp som du sätte på datorn där det står INTE TILTA kan hjälpa ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför detta är ett sånt problem? Det tjatas ständigt i trådar om hur man gör när man förlorar all på en gång eller hur man ska göra för att inte tilta.

Varför inte sätta in så mycket pengar man har råd med oxh sedan spela Lägsta nivån tills man vinner. och under tiden köper man ett flertal pokerböcker och byter inte nivå förens man vunnit under en längre period.

Alla verkar tro att det är lätta pengar och att man kan bli miljonär men det krävs hårt arbete, en hel del kunskap och Envishet.

Vet inte om detta är allas åsikter men där är mina 2 cent iaf..

 

 

Balloos tips var mycket bra också.

En Dagbok ger mycket bra feedback. Skriv efter och före varje session läs igenom det varje vecka och se hur och vad och varför man blev för arg eller glad eller liknande. Deta gjorde jag i början och det funkade väldigt bra. Kul att läsa nu också när det står att man tiltade bort $0.52 :-)

 

Längre än jag trodde men hoppas det hjälper iaf.

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilten i hans fall tror jag inte kan hjälpas med en bok om poker, visst kan det göra honom till en mer vinnande spelare då det går bra men bad beats lär han alltid åka på. Dålig självkontroll/självbehärskning kan det bero på. Vad du måste gör är att intala dig själv att du spelade handen rätt, och att om du fortsätter spela på det viset blir du vinnande i längden.

 

Se inte varje session som att du måste vinna utan se över en längre tid. Helt fel inställning att sätta sig och tänka att man ligger det o det back, då spelar man aldrig bra. Se istället varje session som en del där du ska försöka spela varje hand "rätt" istället för att fokusera på marker eller pengar. Så kommer pengarna gratis efter det...förhoppningsvis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt stora problem - som en skribent var inne på - är det faktum att du tydligen (som fattig student) spelar för pengar du egentligen inte har råd att förlora.

Finns inget som gör en så dåligt som att att "vara rädd för att losa".

Dels är man rädd att spela goda händer tillräckligt hårt (man kan ju ha otur) och dels hamnar man i det du beskriver "jag måste vinna tillbaka" och så är tilten ett faktum.

 

Mitt råd...gå ner i nivå och grinda upp din BR ordentligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Dagbok ger mycket bra feedback. /A

Nej inge mera dagböcker det blir för mycket jag tycker du ska läsa andras istället...

Tänkte mest på en egen som han kan skriva på sin egen dator inte en blogg :-D

Jag själv skrev en i början och det hjälpte mig mycketoch var otroligt kul att läsa ett år senare.

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilten handlar ju mycket om rutin och BR.

 

Rutin: När man har förlorat riktigt bra händer tillräckligt många gånger mot en tomte så blir man van vid det. Låter sjukt men det hindrar en tilt.

 

BR: Har man bra money managment så gör det inte lika ont att förlora mot en tomte. Då ser man snarare det som bra information som kan ge dessto mer på lång sikt mot den spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...