Gå till innehåll

NLT - Faran att ge gratis/billiga kort!


gdaily

Recommended Posts

Game # 020,793,741 - Texas Hold'em No Limit EUR 5/10 - Table "Homel"

Game ended Sunday 2004-Nov-28 9:39:35 PM GMT

 

En mycket intressant hand, som visar faran av det som Mike Caro beskriver som "Fancy Play Syndrome".

(Undrar om jag hade skrivit det här inlägget om riverkortet vore något annat).

 

Players:

supertomte (EUR 550.00 in seat 1)

petur@ (EUR 332.00 in seat 2)

MrBG (EUR 764.50 in seat 3)

Ector (EUR 907.50 in seat 4)

cayenne (EUR 2,054.00 in seat 5)

sotomayor (EUR 1,068.50 in seat 6)

gdaily (EUR 1,595.50 in seat 7)

zabatino (EUR 1,415.50 in seat 8)

 

Dealer: Ector

Small Blind: cayenne (5.00)

Big Blind: sotomayor (10.00)

 

gdaily was dealt: 8h - 7h

 

gdaily Raise (20.00)

(ja ni som läst mina HH tidigare vet att en minihöjning från mig UTG inte betyder ett jota, det behöver ni inte kommentera).

zabatino Fold

supertomte Fold

petur@ Call (20.00)

MrBG Call (20.00)

Ector Fold

cayenne Fold

sotomayor Call (10.00)

(Potten typ 80)

 

Flop Ks - Tc - 6h

(Jahaja, jag betar i 90% av fallen när jag slagit om ptreflop, men med den här texturen så låter jag bli - dels har jag en holk att sätta och det skulle vara synd att beta bort sig själv från den, dels med tre synare och två klädda kort så är det garanti att någon träffat något, eller ett drag. Så pass)

 

sotomayor Check

gdaily Check

petur@ Check

MrBG Check

 

Turn Ks - Tc - 6h - 4h

(Sådärja, dels så betade ingen, så jag kan nog sno potten nu, plus att jag har två hålstegar och färgdrag om det vill sig illa. Ungefär pottbet)

sotomayor Check

gdaily Bet (65.00)

petur@ Raise (165.00)

MrBG Fold

sotomayor Fold

 

Petru@ som passade i näst sista hand höjjer nu 100. Kostar mig alltså 100 för att vinna en pot på 400 (efter min syn). Oavsett vad han har så har jag vinstkort, mellan 15 (9 hjärter + 6 stegkort) till ett fåtal (om han har exempelvis K :heart: 5 :heart: så har jag 6 kort för stege).

 

Jag behöver vinna 25% av gångerna för att gå jämt upp om man bara ser till den här beten. Det motsvarar 10-11 outs, och det har jag i snitt. Ibland kommer jag att förlora lite mynt även efter sistagatan (han har 150 kvar att beta, men ännu mer ofta så kommer jag att vinna hans sista pengar. Vad kan han då ha? Pass i näst sista hand, följt av omslag när en harmlös fyra kom - han måste träffat triss i fyror tänker jag, och då har jag 13 outs - och jag kommer att få hans 150 om jag träffar min hand. Syn)

gdaily Call (100.00)

 

River Ks - Tc - 6h - 4h - 5h

(Hoppla!)

 

gdaily Bet (220.00)

(Viktigt att överbeta, så det inte ser ut som att jag siktar på honom)

petur@ All-In (147.00)

gdaily Payback (73.00)

 

gdaily shows: 8h - 7h (a straight flush, eight high)

petur@ shows: Kc - Td (two pairs, kings and tens)

 

Hans hand var en riktig överraskning. Han checkade alltså top två i näst sista hand! Antingen så ville han checkraisa - vilket kan vara ett bra spel i limit, men i NL är det mycket bättre att spela rättframt - så du får betalt av dom som "träffat". Om du checkraisar så kan exempelvis en hand som AK lägga sig, men om du betar ut så kommer du troligen att få omslag av just den handen. Om man skall prova att checkraisa så bör man göra det i tidig position för övrigt, och inte i sen.

Eller så tänkte han: Ska jag vinna något i den här potten så måste fi få chansen att träffa någonting. Det är ett exempel på tänk man kan göra om man träffar extremt bra, ex om du har QQ och floppen kommer Q66 - vad skall fi ha (förutom en sexa) som gör att du får action? Här kan man passa och hopppas det kommer ett A ekller K på turn så man får lite betalt. Men ett tvåpar är en alldeles för svag hand att ge gratiskort, speciellt mot tre motspelare, som kan träffa triss (om diom har pocket par) gratis. Eller få ett stort drag, som jag).

 

Andra felet var hans tramshöjning, där han samtidigt potkommitade sig. In med det lilla du har kvar - slutresultatet kanske blir detsamma ändå, men då gör jag fel (vilket han i längden tjänar på).

 

gdaily wins: EUR 706.50 (with a straight flush, eight high)

Rake: EUR 2.50

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, så kan det gå :) Du sa att vi inte skulle kommentera din UTG-höjning :) Jag e bara nyfiken på varför höja 20 så. Jag kan inte se någon mening med det eftersom du varken får någon att folda eller får se en billig flop. Detta är något mellanting.

 

Jag är inte ute efter att få folk att folda, jag vill bygga en "lagom" pott så att:

a) En bluff står på flop

eller

b) Det finns tillräckligt i potten så jag kommer åt de stora stackarna om jag skulle floppa hårt - jag vill inte vinna några 100 av dom, jag vill vinna alla deras pengar.

 

Betar jag 20 preflop så ligger det 60 i snitt på flop. Typ potbet ger en 180-pot. En potbet till ger 500-600. En potbet till gör att jag fått in min sås.

 

Om jag bara limpar så ligger det 30 i pottem, 90 på turn, 270 på river och då kan jag bara beta typ 300 på sistagatan utan att överbeta. Då har jag inte fått in ens halva min stack.

 

Så min minihöjning är en "investering" som gör att jag i bästa fall kan vinna 600 extra. Eller att jag ofta kan bluffa hem en liten pott på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg HH och uppskattar att du skriver om dina tankar kring handen, nice!

 

Sen kan jag väl bara bekräfta det du i denna HH bevisar att slowplaya två par med många involverade i potten är mindre intelligent. Detta var en av mina stora läckor förut. Nu slowplayar jag aldrig två par om det är fler än två personer post-flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

b) Det finns tillräckligt i potten så jag kommer åt de stora stackarna om jag skulle floppa hårt - jag vill inte vinna några 100 av dom, jag vill vinna alla deras pengar.

 

Problemet som jag har stött på med suited connectors är att folk sällan ställer in mot din färg om dom inte har dig slagen ändå (högre färg eller kåk)... på så sätt lyckas jag ofta vinna halvstora potter, men förlora riktigt stora (om än inte lika ofta). Hur ser du på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
gdaily Bet (220.00)

(Viktigt att överbeta, så det inte ser ut som att jag siktar på honom)

petur@ All-In (147.00)

gdaily Payback (73.00)

 

första inlägget, lika bra att vara ödmjuk å börja med en fråga: :roll:

varför är det viktigt att det inte ser ut som att du siktar på honom? jag spelar NL på lägre nivåer och där får folk (även jag) väldigt ofta för sig att när någon bettar i nivå med ens stack så bluffar de, något som enligt min erfarenhet stämmer relativt ofta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdaily Bet (220.00)

(Viktigt att överbeta, så det inte ser ut som att jag siktar på honom)

petur@ All-In (147.00)

gdaily Payback (73.00)

 

första inlägget, lika bra att vara ödmjuk å börja med en fråga: :roll:

varför är det viktigt att det inte ser ut som att du siktar på honom? jag spelar NL på lägre nivåer och där får folk (även jag) väldigt ofta för sig att när någon bettar i nivå med ens stack så bluffar de, något som enligt min erfarenhet stämmer relativt ofta?

 

Intressant iaktagelse. Jag har bestämt för mig motsatsen, men jag kan ha fel.

 

I en flervägspott så tror jag att folk kan bluffa mer om de siktar på någon spelare, men jag har inte den känslan h2h - kan du utveckla hur du känner?

 

7Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar faktiskt göra som du, dvs skjuta en bit över målet...men när jag har tänkt på det och sett alla dessa bluffar så funderar jag på om det verkligen är det rätta.

 

Det är möjligt att det har med att rädslan för att ställa in hela stacken ofta är relativt hög på de lägre nivåerna (sämre spelare är väl ofta mer rädda om sina $). Blir därför ett ofta använt vapen när folk bluffar, och då kanske de inte tänker mer än att lägga sin bet i nivå med fi's stack.

 

Jag har svårt att se något egentligt skäl att sikta över (men det finns säkert någon som har tänkt ett snäpp till), däremot så är just detta bluffande ett skäl som talar för att sikta på honom.

 

Jag tror faktiskt själva bluffandet används mer h2h, medan det i en flervägspott ofta är ett bet för att isolera ngn.

 

Vore intressant att se hur flera ser på den här frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha kompetens eller erfarenhet att i detalj annalysera handen så tror jag det är väldigt, väldigt sällan det är rätt att slöspela ett tvåpar.

 

På den floppen så är ju dessutom nästan allt utom en tia eller kung på turn att betrakta som scare cards. A, Q, J, 9, 8, 7, 5 är alla potentiella stegkort. A, Q & J riskerar att ge någon högre tvåpar (med AT, KJ, KQ). Sedan kan ju i princip vad som helst 2-9 ge någon med PP en triss.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...