Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t150 (4 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Här är två bubbelsituationer. De är från samma turnering och BB i första handen är UTG i andra handen som förövrigt utspelade sig bara någon hand efter den första. Den enda statistik hag har på honom är VP$IP = 48% och agression factor 1,55. Bordet har varit ganska vekt och särskilt nu vid bubbelspelet.

SB (t5515)

BB (t1670)

Hero (t4280)

Button (t2035)

Preflop: Hero is UTG with Aclub.gif, Theart.gif.

Hero raises to t400, 2 folds, BB raises to t1670, Hero ??

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t150 (4 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

saw flop|saw showdown

BB (t5740)

UTG (t3115)

Hero (t2760)

SB (t1885)

Preflop: Hero is Button with Adiamond.gif, Tspade.gif.

UTG raises to t900, Hero ??

Postad

Låt mig gissa du synar i första och förlorar och så ställer du i andra och förlorade igen och åkte på bubblan ?

Otur i så fall.

Men det var i min mening rätt spelat även om korten inte var med dig i detta fallet.

Med fyra spelare så är AT en stark hand. I långa loppet bör det alltid vara rätt och syna och ställe med dessa händer - även om det kanske inte gick så bra för dig i just denna gryta.

Postad

Nah, gillar inte att syna med marginella händer. Hellre first in med en sämre hand...

Även om ni bara är fyra är AT ingen höjdar hand efter en raise från UTG och med det sagt så är du troligen favorit Om han har en handdistrubution om ca 25% (54-45), men eftersom det är UTG så kanske han bara raisar 20% (51-49), vilket innebär att du har bra ev på en move här MEN tyvärr så blir du troligen bara synad av hans top 15% (47-53) vilket alltså fortarande ger klartecken, (om han skippar att syna din reraise med händer som KJ, QJ, AT, A8s, A7s, KT, K9s, JT) så är han nere i 10% (39-60), dvs först här som det börjar bli tråkigt... våga :D

Ett annat men är ju hur du upplever bordet, tycker du att du har bra koll, kan steala mycket mot dessa weaktomtar i övrigt kan du lägga ner en "marginell situation" för att ta blindsen i nästa hand istället osv.

Postad

Vetgirig,

du har delvis rätt. Jag ställde i första och torskade, ställde i andra och vann. (just den grytan tror jag att jag vann faktiskt) Så jag postade inte för att det var någon "Bad beat whinande" utan mer för att kolla om jag tänkte rätt.

Min höjning i första handen hade två syften, det första var att om jag skulle få ställ av knappen eller SB skulle jag kunna lägga mig, men syna ett ställ från BB. Är det rätt tänkt, eller är AT så marginell att man lägger även ett ställ från BB i detta läge från en spelare med VP$IP på nästan 50%?

Jag gillar Ballers resonemang, nu var han ganska lös, så jag vågade :-)

Han visade 88 i båda händerna!

//Matte

Postad

Du har råd att ta synen med AT och kan slå ut honom. Visst du vill bevara din chipposition (att ha störst stack ger många fördelar). Fast hög VPIP innebär nödvändigtvis inte att spelaren i fråga slår om med många händer, har han gjort liknande moves tidigare?

Postad
Fast hög VPIP innebär nödvändigtvis inte att spelaren i fråga slår om med många händer,

Good point! Den skall jag komma ihåg!

har han gjort liknande moves tidigare?

Det vet jag faktiskt inte. Jag har inte så mycket mer än 60-70 händer på honom.

//Matte