Gå till innehåll

serenity börjar om med NLT (på sida 3)


serenity

Recommended Posts

Hej på er allihopa!

Flera känner säkert igen mig från bland annat handanalys-delen, där jag läser/skriver en del.

 

Jag är 19 år, bor i Uppsala och pluggar på gymnasiet än, pga sabbatsår då jag var extremt skoltrött.

Jag har faktiskt rätt dålig koll på hur länge jag spelat poker, men jag började iaf med freerolls och play money SnG på expekt när de låg på prima. Sedan gjorde jag en stor insättning på hela 100 SEK och spelade några $0.75 SnG och gick upp till $2 efter ett tag.

Nån gång senare testade jag cashgames och fastnade tydligen då jag aldrig grindat SnGs seriöst utan bara spelade nån om dan för att det var kul.

Long story short: Började med cashgames och har spelat 95% CG sedan dess, resten utgörs av några MTTer varav jag vunnit en ($5 blev $460) samt kommit på plats 20 i Partys $50k freeroll, vilken gav $350.

 

I denna dagbok kommer jag enbart skriva om shorthanded fixed limit hold'em.

Om det blir något undantag så lär det gälla No Limit-turneringar, främst $5 och $10 med 200+ startande.

Jag har funderat på att starta dagbok i några veckor nu, och eftersom jag precis börjat gå över från NL till FL så är ju detta ett utmärkt tillfälle.

 

Saker jag kommer skriva om:

* Handhistorik, av alla former, dvs där jag är tveksam över mitt spel, bara är förbannad på en bad beat eller vill visa hur tomtiga motståndare jag möter. ;)

* Resultat, i form av +/- de dagar jag spelat, samt då och då en liten sammanfattning med grafer från poker patterns.

* Diverse babbel går väl inte att komma ifrån?

 

Några speciella mål har jag inte, bortsett från de givna att utvecklas som spelare samt ha en mer eller mindre stadig inkomst.

 

Jag startar på $1/$2 på Eurobet, efter att jag spelat in 350 rejkade händer till på party vilket borde bli imorgon.

Bankrullen räcker till bra mycket mera än det, men jag är inte den typen som enbart lirar efter bankrullen utan istället främst efter vad jag anser mig klara av.

 

Bankroll vid start: $3235

 

Det som händer just nu:

 

Reload på party, $100: Klar! Resultat totalt sett: +$50, dåligt spel på NL50 innan jag gick över helt till fixed och tog igen lite.

Eurobet, $600: Cashat ut (9%) - hinner inte cleara denna på NL, skulle behöva minst 25k (antagligen runt 50k händer inom 40 dagar, och det orkar jag utan tvekan inte med.

Reload på party, $100: Klar!

First deposit + profilbonus på Ladbrokes: Klar - väntar på att få bonusen utbetald

Poker770, £500 ($925!): Inte börjat - ska ha ut pengarna från ladbrokes först så att jag slipper sätta in på neteller (3.9% avgift från kreditkort).

 

Update: Till er fixed-tokars besvikelse går jag tillbaka till no limit igen.

I samband med att jag hälsade på brorsan nere i Helsingborg (några dagar efter att jag skrev senast) samt slutspurten i skolan blev det inte lätt att hinna med nån poker. Under tiden jag inte spelade kom jag underfund med hur mycket dåligt spel jag gjorde då jag spelade NL, och har därför bestämt mig att ta tag i det och bli bättre på det.

 

Jag börjar på NL25, men räknar med att flytta upp till NL50 väldigt snart (inom några dagar), ska bara få koll på de riktiga grunderna eftersom jag bara spelat fixed senaste tiden (och inte alls de senaste 2 veckorna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

bzkt: Tackar :)

 

Börjar med en av kvällens händer som jag undrar lite över.

 

Party Poker 1/2 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is Button with Qdiamond.gif, Aheart.gif.

UTG calls, MP calls, Hero raises, SB calls, BB calls, UTG calls, MP calls.

 

Inte lite synare det var här inte!

 

Flop: (10 SB) 9club.gif, 3club.gif, Tdiamond.gif(5 players)

SB checks, BB checks, UTG checks, MP bets, Hero calls, SB calls, BB calls, UTG calls.

 

Träffar ingenting, men med två överkort så har jag ju lätt odds för att syna mot detta gänget. Med tanke på att alla synade preflop så struntar jag i att betta ut, det känns meningslöst. Rätt?

 

Turn: (7.50 BB) Kspade.gif(5 players)

SB checks, BB checks, UTG bets, MP calls, Hero folds, SB folds, BB folds.

 

Rätt att folda här? Jag räknar förstås med att enbart ess hjälper mig, och med lite otur drar jag dött.

 

River: (9.50 BB) Adiamond.gif(2 players)

UTG bets, MP calls.

 

Final Pot: 11.50 BB

 

Results in white below:

UTG has Kd 6d (one pair, kings).

MP has 8c Tc (one pair, tens).

Outcome: UTG wins 11.50 BB.

 

Tydligen så gjorde jag inte det. ;)

Det bör väl ändå ha varit rätt med fold där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj eller folda flopen, mot så många motståndare hade jag nog släppt den direkt. Din relativa position är kass och du har som bäst 6 outs, det ligger ett färgdrag och stegdrag så om du träffar Q är det inte säkert att du vinner heller pga stegen, och är det Q:club: finns det massor med händer som slår dig. Du kan dessutom vara omvänt dominerad av AT, A9 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med ytterligare en FL-dagbok :) Om 10 år så kommer det vara vi som dominerar det här forumet :P

 

Jag håller med bzkt angående handen ovan, mot så många motståndare så skulle jag släppa den på floppen, framförallt tack vare färgdraget som ligger ute. Oavsett så hade jag nog slängt den dock. Mot färre motståndare är det så klart en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med ytterligare en FL-dagbok :) Om 10 år så kommer det vara vi som dominerar det här forumet :P

Om tio år? Det är så nu. Åtminstone om man ser till kvalitet.

 

hehe, nä jag menade att det känns som om ca 90% av alla på forumet spelar NL. Kolla exempelvis i Handanalys-delen, där är nog mer än 90% av alla poster ang. NL.

 

Hur menar du med kvalitet förresten? Att vi är bättre spelare? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror han menade att vi försöker skriva vettiga HH's och inte såna här: Ja spelar 0.25/0.5 och hade AA innan flop. jag går all in och blir synad av KK och på flop kommer en K skulle jag lägga mig preflop då????

Ja, du postar ju massa vettiga händer där du klonkar med 74o till exempel. Kvalité! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefly är en mycket bra serie och Serinity en bra film ;)

Har faktiskt inte snott nicket därifrån - ska dock kolla på Firefly och sedan Serenity när jag får tid, har bara sett lite av pilotavsnittet än. :)

 

Har en grymt trevlig session än så länge, började med att backa ~12BB men nu ligger jag på ca 45 plus vid samma bord. :D

En snubbe som sitter före mig är riktigt trevlig, 65% VPIP / 30% PFR och betalar gärna av när man har honom slagen. Jag ska kolla i PT sen hur mycket av min vinst som är från honom, skulle tro att det är 70%+ :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror han menade att vi försöker skriva vettiga HH's och inte såna här: Ja spelar 0.25/0.5 och hade AA innan flop. jag går all in och blir synad av KK och på flop kommer en K skulle jag lägga mig preflop då????

Ja, du postar ju massa vettiga händer där du klonkar med 74o till exempel. Kvalité! ;)

 

Ehh, jag försöker ju bara lära er hur man spelar den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mera FL SH till folket.

 

Rätt att folda här? Jag räknar förstås med att enbart ess hjälper mig, och med lite otur drar jag dött.

Du missade din hålstege för nöten här och med ditt överkort samt mot alla tomtar på ditt borde hade jag nog hittat synen här. Floppen hade jag nog foldat, en höjningar tycker jag är det sämsta alternativet där iaf.

 

Nästan så man länger tillbaks till 1/2 när man ser HH's där hela bordet limpar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär kunde några händer se ut från snubben jag berättade om ovan. Det finns förstås värre exempel, men inte så många där jag vann potter på 10+ BB.

 

Fi = CO.

Party Poker 1/2 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is SB with 6diamond.gif, 6heart.gif.

1 fold, MP calls, CO raises, 1 fold, Hero 3-bets, 1 fold, MP calls, CO calls.

 

Flop: (10 SB) 6club.gif, Tdiamond.gif, Aclub.gif(3 players)

Hero bets, MP folds, CO calls.

 

Turn: (6 BB) Tspade.gif(2 players)

Hero bets, CO raises, Hero 3-bets, CO calls.

 

River: (12 BB) Jheart.gif(2 players)

Hero bets, CO calls.

 

Final Pot: 14 BB

 

Results in white below:

Hero has 6d 6h (full house, sixes full of tens).

CO has 8d Ah (two pair, aces and tens).

Outcome: Hero wins 14 BB.

Lite väl aggro för en normal motståndare antar jag, åtminstone på turn? I vanliga fall skulle jag fundera på AT och syna ner, men den risken var på tok för liten för att oroa sig över mot den här killen.

 

:club::diamond::heart::spade:

 

Något man bör göra annorlunda här? Samma motståndare (på BB) som i förra handen.

Party Poker 1/2 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is MP with Aheart.gif, 9heart.gif.

1 fold, Hero raises, 3 folds, BB calls.

 

Flop: (4.50 SB) 2heart.gif, 9diamond.gif, 5diamond.gif(2 players)

BB bets, Hero raises, BB calls.

 

Turn: (4.25 BB) Jheart.gif(2 players)

BB checks, Hero bets, BB calls.

 

River: (6.25 BB) 2diamond.gif(2 players)

BB checks, Hero checks.

 

Final Pot: 6.25 BB

 

Results in white below:

BB has 5h 4d (two pair, fives and twos).

Hero has Ah 9h (two pair, nines and twos).

Outcome: Hero wins 6.25 BB.

 

Sessionen slutade på +$53.95 efter 177 händer. Tyvärr så var jag uppe på +$80 som mest, på slutet gick det bara sakta utför.

Jag lyckades iaf hålla mig undan stora förlustpotter, en på -$17 (trips vs kåk) men resten höll sig på -$7 eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdebeta river i andra handen.

 

7 dagar i veckan, 2 gånger extra på söndagar.

 

Hand ett "börja oroa sig för AT och syna ner" Gefan i att se monster i garderoben. Cap turn mot normal Fi. på 1/2 och iaf ett trebet på river. Sätta nån på de enda tre händerna som slår en hela tiden funkar inte. Det tappar du mkt i värde på. Man får självklart inte vara dumdristig, men samtidigt får man inte bli en weaktight tomte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1:

 

Jag hade spelat handen som du gjorde även mot en "normal" motståndare. Sitter Fi på AT där så bör han väl raisa flop så att du får betala av om du sitter på ett eventuellt färgdrag? Just på 1/2 är det rätt svårt att säga vad som är en normal spelare dock, tycker de flesta spelar rätt tomtigt stundtals.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:? Jag behöver nog de här analyserna, varför skulle jag ens fundera på att vara orolig för AT där? Får sova på saken och vara vettigare imorgon :D

 

Värdebet på A9s vet jag dock inte än, massor av folk skulle väl spela färgdraget såhär? Kanske lite vekt ändå men aggresiv nog är jag då enligt statistiken. :)

Ju mer jag funderar desto mera håller jag med, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdebet på A9s vet jag dock inte än, massor av folk skulle väl spela färgdraget såhär? Kanske lite vekt ändå men aggresiv nog är jag då enligt statistiken. :)

Ju mer jag funderar desto mera håller jag med, dock.

Ja det kan de säkert göra, precis som de spelar med typ 27 st olika par/två par som du vinner mot och de är villiga att betala av med. Speciellt denna med tanke på readen du hade på killen. Värdebetta är nyckeln till framgång i FL, och ytterligare så i SH.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi frågade "are you fkn serious" så jag måste kolla så att ni håller med mig ;)

 

Party Poker 1/2 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is Button with 9diamond.gif, Jheart.gif.

2 folds, Hero raises, SB calls, BB 3-bets, Hero calls, SB calls.

 

Flop: (9 SB) Tdiamond.gif, Kheart.gif, 3diamond.gif(3 players)

SB checks, BB checks, Hero checks.

 

Turn: (4.50 BB) 8club.gif(3 players)

SB checks, BB bets, Hero calls, SB folds.

 

River: (6.50 BB) 7heart.gif(2 players)

BB bets, Hero raises, BB calls.

 

Final Pot: 10.50 BB

 

Results in white below:

BB has Qs Qh (one pair, queens).

Hero has 9d Jh (straight, jack high).

Outcome: Hero wins 10.50 BB.

 

Preflop: Steal/openraise med J9, ska väl vara bra nog till det?

Flop: Ser ingen anledning att betta ut när han trebettade pre, så jag checkar.

Turn: Förbättrar till openended, fold finns väl inte på kartan här? Raise dock, kanske?

River: Inga kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...