Myssion Postad 10 Maj , 2006 Rapport Postad 10 Maj , 2006 Känns som en no-brainer, men lägger upp den här för att se om jag har fattat allt rätt. PokerStars Game #4889601908: Tournament #24498204, $15+$1 Holdem No Limit - Level IX (300/600) - 2006/05/10 - 09:40:55 (ET) Table 24498204 1 9-max Seat #9 is the button Seat 1: lacrossem (3830 in chips) Seat 2: toby21 (3479 in chips) Seat 6: Myssion (4845 in chips) Seat 9: adrockuk (1346 in chips) lacrossem: posts the ante 50 toby21: posts the ante 50 Myssion: posts the ante 50 adrockuk: posts the ante 50 lacrossem: posts small blind 300 toby21: posts big blind 600 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [] Myssion: All-in? Citera
Vitae Postad 10 Maj , 2006 Rapport Postad 10 Maj , 2006 Det beror väl på hur lösa spelarna efter är? Vad tror du att de synar din all in med, företrädesvis knappen (synar han med any two eller bara runt topp 20-30% av händerna?) och BB? Vad händer om du lägger dig? Citera
Klyka Postad 10 Maj , 2006 Rapport Postad 10 Maj , 2006 Min spontana tanke är att det verkar mkt dumt att ställa med any two där, om du inte har readen att alla är extremt tighta. Citera
Callahan Postad 10 Maj , 2006 Rapport Postad 10 Maj , 2006 Det här kan nog vara aningen för vilt spel. Knappen bör vara inställd att syna löst. Om du vet att knappen är väldigt vek så kanske det är ett rimligt spel. Men även om alla är superveka så är det ändå inget stort vinnande spel med en hand som 32o. Citera
Nojjby Postad 10 Maj , 2006 Rapport Postad 10 Maj , 2006 Men bör inte det inte krävas riktigt bra kort för SB och BB för att de ska syna en all-in på bubblan, adrockuk har ju bara 2 BB kvar... Eller så är det jag som är för vek runt bubblan. Citera
Myssion Postad 10 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 10 Maj , 2006 Jo, största problemet här är inte SB och BB, utan knappen. Han har bra odds för att syna med mycket, men just den här killen är jäkligt vek, och jag tror han gillar tanken att vara först in nästa hand istället. Enligt SNGPT är det $EV om de är tajta allihop, men toby är semilös och har gjort konstiga saker. Dock tror jag att t.o.m. han har vett nog att lägga allt utom stål här. Fast det är en marginell situation, spelare på denna nivån är lite för muppiga för att respektera bubblan på detta sättet tror jag. Citera
Vertical Mind Postad 10 Maj , 2006 Rapport Postad 10 Maj , 2006 Humm.. Kostar 1100 att spela ett varv så Seat 9 bör vara rätt desperat. Nej, inte AnyTwo här men alla par och alla Ax är solklara ställ. Motståndet bör vara väldigt vekt om du ska ställa med Any2. Skulle inte kalla det för NoBrainer, både Seat 1 o 2 har tillräckligt med marker för att du ska vara ute om de hittar en bra hand. Situationen är rätt readbaserad men mot de flesta vanliga spelare på denna nivå skulle jag lägga det mesta. Är jag för vek i min HD här? Citera
Myssion Postad 10 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 10 Maj , 2006 EDIT: Skrev fel, blindsen är inte alls det låga, blandade ihop den med en annan HH som jag satt och pillade med. Citera
Myssion Postad 10 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 10 Maj , 2006 Med dessa blindsen och en snäv HD (TT+, AQs+, AKo) på blindsen och en lös (30%) på knappen så är det given ställ med any two. Citera
Myssion Postad 11 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 11 Maj , 2006 Med dessa blindsen och en snäv HD (TT+, AQs+, AKo) på blindsen och en lös (30%) på knappen så är det given ställ med any two. Med en kompetent motståndare på knappen får man vara mer restriktiv, men den här snubben är både för tajt, vek och dum för att att fatta att han har odds för att syna med det mesta. Citera
Myssion Postad 11 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 11 Maj , 2006 Vad hade ni gjort om man byter plats på mig och lillstacken, så att jag sitter på knappen när han har foldat i UTG? Citera
matte med slice Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Spelar oddsen för knappen någon roll här? Han självdör ju nästa runda och måste ställa eller syna med vad som helst. Ställer du däremot med vad som helst och han synar och han dubblar upp är han faktiskt med i spelet igen. Men visst, är han vek (jävligt vek skulle jag vilja säga + att vi måste ha en stark read på honom som vek + att vi måste nästan dum förklara honom som låter sig sjävdö) så kanske man kan ställa med any two. Men vi har tidigare konstaterat att bubbla är katastrof och att det är ITM som är det viktigaste, så det låter lite väl riskigt att göra ett sådant spel. Jag blir också lite "konfunderad" och skulle vilja veta hur "tänket" går om vi skall ställa här men lägga oss i 77 och 88 handen/situationerna vi diskuterat. Hur ställer sig tex iremmats som verkar var för fold i 77/88 händerna till all-in med any-two i denna situation? //Matte Citera
Myssion Postad 11 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 11 Maj , 2006 jävligt vek skulle jag vilja säga + att vi måste ha en stark read på honom som vek + att vi måste nästan dum förklara honom som låter sig sjävdö Du skulle bli förvånad över hur många som faktiskt foldar i sådana lägen. Men vi har tidigare konstaterat att bubbla är katastrof och att det är ITM som är det viktigaste, så det låter lite väl riskigt att göra ett sådant spel. Om vi säger att readen (d.v.s. hans syn-HD) är rätt så är det $EV+. Och är det $EV+ så är det $EV+, risky eller ej. Ofta kan det beslutet med högre $EV uppfattas som mer risky (vilket det ofta också är = mer varians), men det betyder inte att det är fel i det långa loppet. Citera
Lianinho Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Känns som en no-brainer, men lägger upp den här för att se om jag har fattat allt rätt. PokerStars Game #4889601908: Tournament #24498204, $15+$1 Holdem No Limit - Level IX (300/600) - 2006/05/10 - 09:40:55 (ET) Table 24498204 1 9-max Seat #9 is the button Seat 1: lacrossem (3830 in chips) Seat 2: toby21 (3479 in chips) Seat 6: Myssion (4845 in chips) Seat 9: adrockuk (1346 in chips) lacrossem: posts the ante 50 toby21: posts the ante 50 Myssion: posts the ante 50 adrockuk: posts the ante 50 lacrossem: posts small blind 300 toby21: posts big blind 600 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [] Myssion: All-in? Tycker alltid du är uppe på såhär höga blindnivåer.. Är det turbo? Citera
Myssion Postad 11 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 11 Maj , 2006 Tycker alltid du är uppe på såhär höga blindnivåer.. Är det turbo? Japp, det är turbo. Fast 300/600 är något ovanligt att det hinner bli redan på bubblan faktiskt, men ITM är det inte alls ovanligt att att man kommer upp på 300/600 eller 400/800. Har bara sett en som gick till 600/1200 dock. Citera
dj.lasseman Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Varför spelar du turbo? För mig känns det som att det är mer och mer lotto ju snabbare S&G's går. Jag har ju iofs bara spelat ett tiotal turbos, men de gånger jag placerat mig bra har det kännts som tur, och i annat fall, otur Citera
Myssion Postad 11 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 11 Maj , 2006 Varför spelar du turbo? För mig känns det som att det är mer och mer lotto ju snabbare S&G's går. Jag har ju iofs bara spelat ett tiotal turbos, men de gånger jag placerat mig bra har det kännts som tur, och i annat fall, otur Short stack spel är skicklighet. Helt klart! Ville bara få reda på lite om tankarna bakom valet av att träna/spela shortstack poker. Har du (Myssion)/ni satt er ner och analyserat ditt spel och tagit fram en handlingsplan typ: - Djupstackpoker (känner mig ganska förtrogen med just nu) - Shortstack (min svagaste sida just nu och därför börjar jag träna det) - HU (blir nästa grej jag kommer ge mig på efter shortstack spelet) Jag har fått helt fria tyglar när det gäller handlingsplanen. Så här har jag tänkt: - Djupstackpoker i CG och MTT känner jag mig helt ok på. Hade iofs inte haft något emot att spela massa MTT's i Plantskolan, men nu är det ju SnG's som gäller. - HU känner jag också mig helt ok på, har kört en hel del HU SnG's förut. - PokerStars har jäkligt långsam struktur i sina vanliga SnG's. Även om jag gillar MTT's med långsam struktur jättemycket, så tycker jag att charmen med en SnG är just shortstackspelet när bordet krymper, och då passar turbosar bra. Den vanliga strukturen på Stars är snudd på tråkigt långsam. - Shortstack-poker är nog den bit som jag är sämst på i mitt NLT-kunnande. Så kontentan av det hela är väl att jag har valt att spela turbosar för att jag tycker de är roligast, ger mig mest utvecklingsmässigt, samt ger bäst inkomst (även om den sista punkten där inte riktigt har kommit överens med min egna planering ) Är det svar på din fråga? Tillägg: I ett senare skede vill jag lära mig mer PLO och Stud också, men just nu är det NLT som gäller, för det är det jag känner mig hemma på. Citera
matte med slice Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 jävligt vek skulle jag vilja säga + att vi måste ha en stark read på honom som vek + att vi måste nästan dum förklara honom som låter sig sjävdö Du skulle bli förvånad över hur många som faktiskt foldar i sådana lägen. Den förvåningen börjar lägga sig Men vi har tidigare konstaterat att bubbla är katastrof och att det är ITM som är det viktigaste, så det låter lite väl riskigt att göra ett sådant spel. Om vi säger att readen (d.v.s. hans syn-HD) är rätt så är det $EV+. Och är det $EV+ så är det $EV+, risky eller ej. Ofta kan det beslutet med högre $EV uppfattas som mer risky (vilket det ofta också är = mer varians), men det betyder inte att det är fel i det långa loppet. Ok, vi har read på honom som ger oss $EV+ att ställa med any-two. Vi får dock inte glömma bort att både SB och BB kan ha kort som gör att de synar och vi åker ut och missar ITM. Du har också sagt att knappen gillar att vara först in, säg att du lägger dig, knappen ställer och SB eller BB har kort som de hade synat dig med (om du ställt) så kommer de syna knappen och med stor sannolikhet är det knappen som åker. Dessutom måste både SB:s och BB:s syn HD vara mycket större om det är knappen som ställer + att det är SB och BB om någon som har odds att syna en höjning från knappen. Alltså, de är de här scenariona vi pratar om: 1. SB och/eller BB sitter på en hand som de kommer syna din all-in med. Du går all-in, knappen lägger sig och ngn av SB/BB synar (för enkelhetens skull säger vi att du torskar i detta läge eftersom vi ställer med any-two) 2. SB och/eller BB sitter på en hand som de kommer syna din all-in med. Du foldar, knappen ställer, SB eller BB synar. (återigen säger vi att SB eller BB vinner) Knappen är ute och du ITM. 3. SB och/eller BB sitter på "any-two". Du foldar, knappen ställer, SB och eller BB synar eftersom de har oddsen att syna. Vi har då en 50/50 situation. 4. SB och/eller BB sitter på "any-two". Du foldar, knappen foldar. SB och BB gör upp. Om två händer betalar knappen (adrockuk) BB och självdör. (om han nu är så vek kan man väl tänka sig det scenariot). Du är ITM. 5. Knappen sitter på en legitim hand. Han synar din all-in, SB och BB lägger sig. (och återigen för enkelhetens skull säger vi att du torskar) Nu iof ingen katastrof då du fortfarande är med. Jag vet i fan om det är en "no-brainer" men om vi nu har read på honom att vara vek och bordsstämmningen i övrigt kanske är åt det veka hållet så skall man ju ställa om det är $EV+. //Matte Citera
Blado Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 jag spelar speeds/turbos för att man får en bättre timlön när man spelar dom jämfört med vanliga sngs Citera
iremmats Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Jag hade minihöjt och lagt mig mot omslag från storstackarna. Citera
bossbaver Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Känns som en no-brainer, men lägger upp den här för att se om jag har fattat allt rätt. PokerStars Game #4889601908: Tournament #24498204, $15+$1 Holdem No Limit - Level IX (300/600) - 2006/05/10 - 09:40:55 (ET) Table 24498204 1 9-max Seat #9 is the button Seat 1: lacrossem (3830 in chips) Seat 2: toby21 (3479 in chips) Seat 6: Myssion (4845 in chips) Seat 9: adrockuk (1346 in chips) lacrossem: posts the ante 50 toby21: posts the ante 50 Myssion: posts the ante 50 adrockuk: posts the ante 50 lacrossem: posts small blind 300 toby21: posts big blind 600 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [] Myssion: All-in? Tycker alltid du är uppe på såhär höga blindnivåer.. Är det turbo? han kanske är duktig och han oftast kommer såhär långt, eller så postar han bara händer från dessa nivåer Citera
baller Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Jag blir också lite "konfunderad" och skulle vilja veta hur "tänket" går om vi skall ställa här men lägga oss i 77 och 88 handen/situationerna vi diskuterat. Hur ställer sig tex iremmats som verkar var för fold i 77/88 händerna till all-in med any-two i denna situation? För att first in och att syna med marginella händer är två olika saker. First in så har du alltid xx % på att fi foldar, vilket gör att många händer blir +ev... Citera
matte med slice Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Jag blir också lite "konfunderad" och skulle vilja veta hur "tänket" går om vi skall ställa här men lägga oss i 77 och 88 handen/situationerna vi diskuterat. Hur ställer sig tex iremmats som verkar var för fold i 77/88 händerna till all-in med any-two i denna situation? För att first in och att syna med marginella händer är två olika saker. First in så har du alltid xx % på att fi foldar, vilket gör att många händer blir +ev... Självklart! (hur kunde jag glömma/missa det när jag tänkte tillbaka på 77/88 händerna) //Matte Citera
Recommended Posts