Gå till innehåll

NL - Hur lönt är det att stjäla blindsen i NL CG?


pepe82

Recommended Posts

Hej

 

Jag undrar hur lönt det är stjäla blinds i CG med normal stackar på 100bb?

 

Man sitter ofta vid låga bord (1/0,5) och ser att dealern maniskt alltid måste sno blindsen. Okej om bordet vat tok passivt, men på normalt lösa bord?

 

Oftast så lyckas det nåra gånger sen trycker någon ditt honom och han är nere på samma igen eller mindre. Jag förstår poängen i turneringar där blindsen kan utgöra 10-20 % eller mer.

 

Är det korrekt att gå efter blindsen och vad är optimalt i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju färre det är runt bordet, desto större del av spelet (och din vinst) utgörs av att stjäla blinds samt att försvara korrekt mot blindstölder. Men fullring på lös tomtenivå bryr jag mig inte ett dugg. Spelar jag 6-handed så beror det helt och hållet på vem som sitter i blindsen. I FL är det av större vikt än i NL också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt det skulle vara NL SH, men man riskerar 3-4bb för att få 1,5bb man måste lyckas väldigt ofta för att gå plus. Och skulle du CB på floppen så riskerar du förlora ännu mer om fi slowspelar.

Självklart så beror det på bordet men det känns rätt så olönsamt om bordet inte är väldigt passivt. Men många low limit spelare har det mer till regel än undantag. WPT-syntom eller bra?

 

ps. grattis till plantskolan Myssion (lite sent)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte vara körd för att blindsen synar, man sitter ju på bästa position och får se vad alla gör innan det är ens egen tur. De spelare som frekvent raisar i sen position är dem som förstår vikten av position och kan spela bra postflop. Sen bygger man ju en bra image också som kan hjälpa en att få bra betalt när man väl sätter en bra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt det skulle vara NL SH, men man riskerar 3-4bb för att få 1,5bb man måste lyckas väldigt ofta för att gå plus.

 

Det du måste komma ihåg är att även om motståndaren synar dig så har du inte automatiskt förlorat handen. Dessutom har du position på motståndaren alla gator postflop. Därmed inte sagt att det är värt att stjäla med kassa händer mot spelare som är för lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns i princip två vägar att gå, antingen stjäl du ofta i position med mediokra händer eller så försvarar du dig hårt(men mer sällan) med starka händer ur position. Du kan välja vilken väg du vill men mot kompetent motstånd måste du välja en väg att gå, du har inte råd att tappa blinds hursomhelst SH eller HU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stjäla eller inte stjäla.. det handlar ju om image också =)

 

Tänk att du aldrig skall stjäla blinds... så varje gång det e foldat till dig och du sitter på knappen, och foldar... då du inte har en bra hand, så kommer de i blinds att lägga märke till detta (om de är uppmärksamma).. får du senare typ AA på knappen, och du för första gången höjer.. så lär de ju iaf inte tro att du ska stjäla blinds =)

 

Jag har ju iofs en rätt så lös-aggresiv spelstil, och höjer ofta i början, för att ge mina motståndare en lös image av mig... för att senare.. vid rätt tillfälle få bra betalt. Jag betalar gärna 3-4bb ngn gång.. och de ser mitt lösa spel.. för att ta hem en pott på 100+bb senare... då de inte tror mig =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagts är själva blindsen i sig bara en del av vinsten. Lika viktigt är att kunna plocka upp lätta potter när han check/foldar floppen samt få utdelning när man får något bra och motståndaren tror att man stjäl.

Ytterligare en anledning är förstås att få mer betalt för sina bra händer. Samma princip gäller för att re-raisa lätt pre-flop - först då får du riktigt bra betalt med dina höga pockets. Dessutom måste du straffa dem som höjer lätt, det gör du inte genom att bara syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...