Gå till innehåll

O - Allmänt om Omaha


Matteprof

Recommended Posts

Är det bara jag som gillar spela Omaha eller? Well jag startar väl upp en tråd men lite Omahafunderingar. Sitter just nu själv och hoppas på att Expekt kan fixa till lite Omaha PL/NL bord under tournaments och inte bara kör Texas holdem. Det är lite trist att det varken finns bra Omahaspel under tournaments eller Multi table.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni rekommendera några artiklar om Omaha-spelande eller ska jag leta själv? Jag vet ju inte kvalitén på artiklarna :)

 

Jag gillar att räkna mycket, jag spelar mycket tight och passivt (utom i turneringar iofs) och jag gillar inte THe, så Omaha (och 7cs) passar mig rätt bra känns det som.

 

Rekommendera inga böcker är ni snälla, jag flyttar om ett par veckor och har inte riktigt råd just nu :)

 

Vad innebär Omaha/8, är det samma som hi/lo eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att räkna mycket, jag spelar mycket tight och passivt

 

Jag hoppas verkligen att du skrev fel här. Tight och _passivt_ känns ju som ett av de tråkigare sätten att göra av med pengar på. Lägg av med det omgående och börja betta och höja.

 

Rekommendera inga böcker är ni snälla, jag flyttar om ett par veckor och har inte riktigt råd just nu :)

 

Jag har inte hittat några vidare bra artiklar om omaha hi på nätet. Ställen att kolla in är http://www.cardplayer.com och rec.gambling.poker. För omaha hi/lo är http://www.playwinningpoker.com det bästa som jag sett över huvud taget.

 

Sen kan du ju alltid starta trådar och ställa frågor här.

 

Vad innebär Omaha/8, är det samma som hi/lo eller?

 

Omaha/8 är nästan samma sak som hi/lo. Det är hi/lo med en kvalificerare för den låga delen, alltså för att en hand ska få ta den låga delen måste den bestå av 5 olika kort som är 8 eller lägre, finns ingen sådan hand går hela potten till den högsta handen. Är det omaha hi/lo utan kvalificerare blir spelet väldigt annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhm, har jag missförstått begreppen? När jag väl har en bra hand vill jag självklart få upp potten till så hög storlek som möjligt.

 

Passivt spel trodde jag var samma som tight, dvs (?) folda mycket och spela få händer. (innan någon whinar kanske jag ska poängtera att jag menar ett färre antal händer av alla möjliga starthänder)

 

Tack för länkarna, ska studera lite närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhm, har jag missförstått begreppen? När jag väl har en bra hand vill jag självklart få upp potten till så hög storlek som möjligt.

 

Passivt spel trodde jag var samma som tight, dvs (?) folda mycket och spela få händer. (innan någon whinar kanske jag ska poängtera att jag menar ett färre antal händer av alla möjliga starthänder)

 

Tack för länkarna, ska studera lite närmare.

 

Nej passivt betyder att man inte bettar/höjer tillräckligt samt vanligen även synar för mycket. Förresten så är det inte så relevant vilken _hand_ du har som vilken situation du har, när det gäller att betta eller höja. Även syftet med att stoppa in pengar i potten varierar med situationen mer än handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omaha/8 är nästan samma sak som hi/lo. Det är hi/lo med en kvalificerare för den låga delen, alltså för att en hand ska få ta den låga delen måste den bestå av 5 olika kort som är 8 eller lägre, finns ingen sådan hand går hela potten till den högsta handen. Är det omaha hi/lo utan kvalificerare blir spelet väldigt annorlunda.

 

Fast i dagsläget spelas nästan aldrig Omaha Hi/Lo utan kvalificerare, så när någon säger eller skriver Omaha Hi/Lo kan du utgå från att de menar Omaha/8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett sätt tycker jag det är synd att Omaha Hi/Lo spelas som Omaha 8 eftersom det är lättare att lura av fiskar pengar i en Omaha Hi/Lo utan kvalifikation. Men utan kvalifikation är lite förlegat vilket kanske inte är så konstigt... det hindrar dock inte mig från att tycka det kan vara en kul spelform det också även om jag spelar det mycket sällan.

 

Dock är 7 - card stud en bättre spelform att spela Hi/Lo utan kvalifikation men även här är kval 8 vanligast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...