Gå till innehåll

NL - Hur agerar ni? (några scenarion)

Recommended Posts

Postad

Det är NL.

1. Du sitter på SB och har gått in på 10-7 on-suit, inga preflophöjningar förstås. Floppen kommer 2, 3 och 7 i olika färger. Fem pers är med på bordet. Hur tänker och agerar du?

2. Du sitter på AK off-suit, det floppar 7, 10 och K. Två suitade kort. Du bettar pott för att ta bort färgdrag. En person följer med. A landar, men gör att bordet har tre suitade kort. Han höjer ditt bet på turnen. Hur tänker och agerar du?

* RP - QoS *

Postad
1. Du sitter på SB och har gått in på 10-7 on-suit, inga preflophöjningar förstås. Floppen kommer 2, 3 och 7 i olika färger. Fem pers är med på bordet. Hur tänker och agerar du?

Beroende på motstånd, antal spelare och stacksizes spelar jag:

Vid 6-max: Automatiskt pottbet. Får jag syn är det mkt möjligt att jag fyrar av ännu ett pottbet på turn. Får jag re-raise får jag tänka om beroende på motståndare, stackstorlekar osv.

Vid fullbord: Antingen check-fold eller pottbet. Mot vissa typer av motståndare kan jag även tänka mig att check-raisa (om jag tror att de är foldbenägna). Jag lutar dock oftast åt en check för att avvakta motståndarnas reaktioner för att sedan kunna ta ett beslut grundat på mer information än vad jag för tillfället har.

2. Du sitter på AK off-suit, det floppar 7, 10 och K. Två suitade kort. Du bettar pott för att ta bort färgdrag. En person följer med. A landar, men gör att bordet har tre suitade kort. Han höjer ditt bet på turnen. Hur tänker och agerar du?

Beror helt på stacksizes och motståndare. Är inte ens säker på att jag betar turnen när tredje färgkortet kommer, beroende på hur aggressiv och bluffbenägen motståndaren är kan jag lika gärna check-calla, check-folda eller check-raisa. Detta är samma sätt som jag ofta spelar ett nötflush-drag på (pottbet på flop, check-raise/call på turn), men allt beror på motstånd, min read, stackstorlekar osv.

Som sagt så går det inte att svara ordenltigt på denna fråga utan några specifika reads, stackstorlekar osv. Svårt att svara generellt hur man spelar de olika situationer då allt beror på motståndare och andra faktorer.

Postad

stackstorlekar är viktigt, hur mycket utrymme finns det för en bluff etc.

säger som parre, allt hänger på bordet, vad man har för motståndare osv. det handlar om att kunna läsa sin motståndares nästa drag.