AsiaCarrera Postad 6 Maj , 2006 Rapport Postad 6 Maj , 2006 Jag tycker det vore intressant att diskutera när man ska skjuta en extra kula på turn med drag i olika situationer. Detta är en ganska vanlig situation som dyker upp. Drar ett par exempel som det vore trevligt med lite feedback på och gärna längre feedback än "Ta frikortet.". Detta är naturligtvis ganska readberoende men förutsätt gemene NL400 SH spelaren, inte jätte-LAG men inte heller någon sten. Spelare A: 100bb Spelare B: 100bb Situation 1a. Preflop: Hero is on Button with 6 7 . 3 folds, Hero raises 3.5bb, SB folds, BB calls. (Pot: 7.5bb) Flop: 5 , 4 , Q BB checks, Hero bets 7.5bb, BB calls. (Pot: 22.5bb) Turn: 2 BB checks, Hero? Situation 1b. Som ovanstående scenario fast: Hero is on Button with 6 7 . Dvs, vi har ett mycket starkare drag på turn. Situation 2a. Preflop: Hero is on Button with 6 7 . 3 folds, Hero raises 3.5bb, SB folds, BB calls. (Pot: 7.5bb) Flop: 5 , 4 , Q BB bets 7.5bb, Hero raises to 30bb, BB calls. (Pot: 67.5bb) Turn: 2 BB checks, Hero? Situation 2b. Som ovanstående scenario fast: Hero is on Button with 6 7 . Citera
Plupp Postad 6 Maj , 2006 Rapport Postad 6 Maj , 2006 in med keramiken! frikort är för fegisar... Citera
AsiaCarrera Postad 6 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2006 Själv är jag mer benägen att ta frikortet i situation 1 än i 2. Visst, fi har visat mer styrka i 2 men det är också mer i potten. Man får inte förglömma att vi har spelat vår hand på ett sätt som visar stor styrka. Det är cirka ett pottbett kvar och vi riskerar inget omslag och jobbig syn iom att vi är all-in om vi bettar. I situation 1 så kan vi få ett omslag som är så stort att vi tvingas ge upp potten när vi kunde tagit ett frikort och vunnit både det som ligger i potten nu samt eventuellt synat riverbet. Detta tycker jag framförallt gäller 1a men även i viss mån 1b. Fold equityn vid ställ är dessutom enligt min uppskattning förmodligen minimal vid vid c/r på turn i 1. Jag skulle förmodligen ta frikortet i både 1a och 1b, medans jag är osäker på 2. Av 2a och 2b skulle jag oftare ta frikortet i 2a och ställa in i 2b, då det ändå borde vara ganska rimlig chans för syn i dessa fall. Diskutera på. Citera
AsiaCarrera Postad 7 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2006 Ok folk. Nu får ni lugna er, jag hinner inte läsa alla inlägg. Hoppades på lite feedback, men det kanske bara är jag som är osäker på hur man ska göra i dessa lägen? Citera
viriri Postad 21 Maj , 2006 Rapport Postad 21 Maj , 2006 1a. Check 1b. 10bb bet 2a. Check 2b. 30bb bet Citera
back Postad 21 Maj , 2006 Rapport Postad 21 Maj , 2006 Det beror väldigt mycket vad jag tror att min motståndare har. Tror jag att han är någorlunda vettig i huvudet och har en marginell hand (eller drag) skjuter jag ofta igen. Är det en fisk jag vet kommer syna ner skulle jag bara skjuta i b-situationerna. Citera
Freson Postad 21 Maj , 2006 Rapport Postad 21 Maj , 2006 1a. Osäker, säg 60% frikort 40% skott. Bet ca 4/5 pot för att stänga ute drag. 1b. Skjuter varje gång, bygger gärna pot för att få bra utdelning när runnerrunnern sitter 2a. check, hyffsat svagt drag och han har visat styrka på ett bord som i princip saknar drag om inte fi också har 67. 2b. checkar även här, med ett pottbet kvar så kommer antagligen pengarna att åka in om vi vill det. Iom synen så får vi tro att fi har en stark hand och då kan vi lika gärna ta frikortet och stoppa in pengarna när vi har vår hand, och spara dem när vi missar. Citera
Freson Postad 21 Maj , 2006 Rapport Postad 21 Maj , 2006 Det beror väldigt mycket vad jag tror att min motståndare har. Tror jag att han är någorlunda vettig i huvudet och har en marginell hand (eller drag) skjuter jag ofta igen. Är det en fisk jag vet kommer syna ner skulle jag bara skjuta i b-situationerna. Varför skjuta i b-situationerna om du vet att din motståndare kommer att syna? Även med det starka draget träffar vi bara 1:1,875, lite mer än 1 på 3. Om vi vet att fi kommer att syna på turn, så förlorar vi pengar på att betta. Dessutom om vi känner oss säkra på att fi synar turn så synar han med största säkerhet även rivern med en hand som toppar utan kicker. Då gör vi rätt i att ta frikortet och bara betta träffar. Citera
Recommended Posts