Gå till innehåll

NLT - Trn, klantig all-in med AQo?


devalanteriel

Recommended Posts

Game # 007,334,344 - Texas Hold'em No Limit 250/500 - Table "POKERFORUM.nu 7269 3"

Game ended Sunday 2004-Apr-25 8:11:47 PM GMT

 

Players:

devalanter (9,290.00 in seat 1)

MrFroggyX (16,566.00 in seat 2)

OnlineChim (5,365.00 in seat 4)

Petrick (1,945.00 in seat 5)

in|sane (2,850.00 in seat 7)

drc (3,310.00 in seat 8)

matteprof (2,015.00 in seat 9)

 

Dealer: devalanter

Small Blind: MrFroggyX (250)

Big Blind: OnlineChim (500)

 

devalanter was dealt: Q:diamond: - A:spade:

 

Petrick Fold

in|sane Fold

drc Fold

matteprof All-In (2,015)

devalanter Call (2,015)

MrFroggyX Fold

OnlineChim Fold

 

*** Okej, frågan är: vad vet jag om Matteprof? Jag vet 1) att han är en bra spelare. Han går således inte all-in mot två personer med betydligt fler chips än han själv om han inte har något vettigt. Jag vet också att 2) han har få chips och han är medveten om det. Alltså bör alla par och höga(/suitade) pocketkort vara potentiella all-ins för honom. Mot den bakgrunden, vilka par kan han tänkas sitta på? Svar: alla, fast AA och QQ är inte så troligt. Det innebär att bortsett från KK så är vi ungefär lika om han har ett pocketpar. Kxs där x är Q-T är jag klar favorit mot, och inget som jag tror att han går all-in med. Mot Ax är jag också favorit, bortsett då från AK. Alltså beslutar jag mig för att syna, för jag tror att det är ett coinflop och det kostar mig ganska lite. Fråga två blir då vad folket efter mig kan tänkas göra... här tror jag att jag spelade fel och att jag borde ha ställt OnlineChim all-in och samtidigt förhoppningsvis raisa bort Froggy. Jag är inte helt hundra på hur jag tänkte, men antagligen gjorde jag ett fundamentalt fel och hoppades på att de andra skulle syna (fler personer = större chans att plocka bort Matte). Det är ett misstag som jag trodde att jag lärt mig undvika för länge sedan, men f-n heller.

 

Flop Q:club: - 2:heart: - 9:diamond:

Turn Q:club: - 2:heart: - 9:diamond: - K:diamond:

River Q:club: - 2:heart: - 9:diamond: - K:diamond: - 8:spade:

 

matteprof shows: 3:club: - 3:heart: (a pair of threes)

devalanter shows: Q:diamond: - A:spade: (a pair of queens)

 

devalanter wins: 4,780.00 (with a pair of queens)

 

(Matteprof: Det här är ingen anti-dig-tråd, jag undrar bara om jag spelade rätt. Inget personligt alltså :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad matte har här är inte så intressant, det är ju bara AA, KK, QQ och AK du ligger riktigt risigt till mot. Allt annat har du ju ca 50% eller mer.

 

Frågan är vad blindsen kan tänkas ha och hur de spelar. Fattar de att du är svag om du bara synar eller kommer de folda sina hyfsat starka händer även om du bara synar? Personligen hade jag ställt in om jag velat spela handen. Ställer du in foldar ju (antagligen) båda blindsen allt utom AA, KK och kanske AK. Ingen av dessa är ju speciellt troligt med tanke på din hand och vad matte eventuellt kan tänkas ha.

 

Vad du däremot vinner på att ställa in är att blindsen foldar TT - QQ, händer som du annars kan få ett omslag av om du synar. På det hela taget var det dock inget jättefel att syna, eftersom det också visar på ganska mycket styrka, man synar ju inte en relativt stor all-in med skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... Jag hade ju inte så mycket till val. Hade drygt 2000 kvar efter jag blev utdragen med all in J,J och blir synad av en tomte med 5,K som träffar K på turn. Jag får 3 fold före mig. Sitter i sen position med en fundamental hand 3,3, går all in för att blindsteala, kan inte vänta längre när blindsen är 250/500. Blir jag synad av 2 överkort är jag fortfarande favorit att vinna om än knappt. Jag kan i allafall inte vänta längre och ställer in.

 

Mitt scenario vet du om. Jag kan sitta med A,A, KK, QQ eller A,K men alla andra händer som jag kan tänkas ha gör du ju rätt med en syn. A,Q är en klockren syn för dig när jag är i den situation jag är i här då jag är tvingad att dubbla upp. Om du sen ska höja eller bara calla finns inget säkert svar. Jag hade nog valt att bara calla precis som du gjorde. Raisar du ännu mer kommer du bara bli synad av händer som har din hand dominerad. Visst du kommer stänga ut blindsen men blindsen måste ha riktigt bra händer för att gå med i den här potten. Går en blind med måste han försöka höja ut dig pre-flop ändå så att jag tycker du spelade helt rätt och den här gången hade du flax och träffade en Q. Inte mycket att säga, thats poker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får ta tillfället i akt att sätta mig i er hand så hade jag resonerat såhär:

 

Mattes all-in... Betyder nada, han är först in i cuttoff, med lite stack. Han kan ha precis vad som helst (han har nästan obligatorisk all-in med alla händer där) Just 33 är ju en riktigt dålig hand, den har ju bara lite drygt 50% mot skräp som 84o och liknande.

 

Tips till matte: ställ hellre in med Ax eller Kx, kanske tom Qx. Då har du både en hyfsad chans mot alla ickeparade händer, samt alla pp lägre än ditt högsta kort. Mot ett underpar är du nästn 50%.

Får du syn när du har 33 har du ju i princip aldrig bättre än 50% och har Fi ett överpar (44-AA) är du helstekt...

 

Devs call, indikerar svaghet, typ QJs, KQs AJ, AQ eller mellanhögt pp, alternativt AA som vill ha en översyn från nån av blindsen. Hade jag suttit i sb hade jag foldat allt utom AA och kanske KK (eftersom bb sitter efter) i bb hade jag däremot ställt in med alla par TT och högre samt AK, vilket är mycket dåliga nyheter för dev.

 

Om dev istället hade ställt in hade han bara fått syn avv AA och möjligen, men troligtvis inte, KK.

 

Fråga till dev: Vad hade du gjort om sb eller bb ställt in efter sin syn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga till dev: Vad hade du gjort om sb eller bb ställt in efter sin syn?

 

Givet den här situationen hade jag synat Froggy men foldat mot Chimp och förbannat mig själv för att jag inte höjde. :)

 

Anledningen är att Froggy ställt in flera gånger mot mina höjningar, och inte någon gång vågade jag syna tillbaka. Hade han gått all-in där också så hade jag nog tröttnat på stealsen och satt honom på junk alt. Kx/Ax, vilket jag bör vara favorit mot. Hade Chimp ställt om hade jag nog i det här fallet satt honom på en starkare hand än min, kanske AK eller KK, och lagt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Nusse, du kan ju inte mena på fullaste allvar att jag ska folda 3,3 när det förmodligen är sista chansen jag har att kunna stjäla en pot-pre-flop. Jag kan inte sitta och vänta in en situation med Ax och liknande pre-flop spel innan mig även om jag givetvis hellre ställer in med det. Jag har ju sett dig själv raisa med 5,10 off i slutet av turnerningar när man måste blind-steala vilket var precis vad jag tvingades till i det här läget. Ibland måste man göra sådana steals och det är mer rätt av mig att säga att du vid de tillfällena spelar helt fel än att jag spelade fel här.

 

No offence, men här måste jag gå all in och hoppas på blind-steal. Blir jag synad av devs A,Q har jag ändå alltid +EV på mitt spel. Chansen att någon sitter med överpar mot mig måste jag ta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givet den här situationen hade jag synat Froggy men foldat mot Chimp och förbannat mig själv för att jag inte höjde. :)

 

Anledningen är att Froggy ställt in flera gånger mot mina höjningar, och inte någon gång vågade jag syna tillbaka. Hade han gått all-in där också så hade jag nog tröttnat på stealsen och satt honom på junk alt. Kx/Ax, vilket jag bör vara favorit mot.

 

Ny fråga: Varför tror du att Froggy skulle ställa in med Kx/Ax eller junk när han blir tvingad till showdown? Froggy spelade bra, så jag har svårt att se att han skule missa något så pass grundläggande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Nusse, du kan ju inte mena på fullaste allvar att jag ska folda 3,3 när det förmodligen är sista chansen jag har att kunna stjäla en pot-pre-flop.

 

Nej, nej. Inte här, men generellt...

 

Om du har ett varv på dig att stjäla blinds så välj hellre Ax, Kx, eller möjligen Qx före 55-22, typ. Nu hade du ju guldläge på en steal här, men 33 är ingen rolig hand att ha när du "vet" att du kommer bli synad.

 

I detta läge; kör på med 33. Generellt sett; kör hellre med A-Qx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny fråga: Varför tror du att Froggy skulle ställa in med Kx/Ax eller junk när han blir tvingad till showdown? Froggy spelade bra, så jag har svårt att se att han skule missa något så pass grundläggande.

 

Får han bort mig men förlorar mot Matteprof så är han +/-0 och har bara förlorat image. Men det här börjar bli sent i turneringen, enligt dig så ändras inte imagen på en hand då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny fråga: Varför tror du att Froggy skulle ställa in med Kx/Ax eller junk när han blir tvingad till showdown? Froggy spelade bra, så jag har svårt att se att han skule missa något så pass grundläggande.

 

Får han bort mig men förlorar mot Matteprof så är han +/-0 och har bara förlorat image.

 

Ehhh, va?

 

Ställer han in och får bort dig men förlorar mot matte så vinner han inte ett öre. Han torskar sin stora mörk plus 1515 marker som det kostade att syna er. Det han la in utöver 2015 får han tillbaka.

 

Men det här börjar bli sent i turneringen, enligt dig så ändras inte imagen på en hand då...

 

Återigen: Ehhh, va? Vad menar du?

 

Det är väl klart att imagen inte ändras av en hand, oavsett när var och hur. Däremot ger han ut information som han inte vill ge ut, nämligen att han inte alls behöver ha en stark hand för att köpa ut nån ur en pott.

 

Att göra ett spel som (med stor säkerhet) ger en förlust på 1515 marker (kanske mer om du synar) + dålig reklam inför det fortsatta spelet verkar mer än lovligt korkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojsan, jag tänkte rejält snett där. Jag tänkte att han får mina marker om han ställer bort mig. :)

 

I en annan tråd skrev du att ens image inte ändras på en hand, det bör väl gälla även för finalbord i MTTer, eller?

 

Finalbordsspel är långt ifrån samma som spel tidigt i en turnering. Man har s.a.s. en image för varje nivå i en turnering. Människor som inte inser skillnaden mellan spel med 10K i stacken och blinds på 100/200 och spel med 10K i stacken och blinds på 500/1000 är vad som gör turneringar så värdefulla.

Det klassiska misstaget är Rebuyturneringar. "Men han spelade ju nästan varje hand under rebuyperioden, det är klart att jag tror han är en sopa. Det var nog bara tur att han slog ut mig" Hör man varje dag från spelare som inte fattar att det oftast är de allra bästa turneringsspelarna som spelat "varje hand" under rebuyperioden, för att sedan byta växel och dominera postrebuyspelet.

 

Om man ger sken av att spela tight och aggressivt hela turnering och sedan gör en sån där grej där man tvingas visa sina kort, då fattar de duktigare spelarna att man kanske lattjar runt mer än man vill ge sken av och det är oftast förödande. Man vill ju inte visa sin riktiga image utan den man vill att de andra ska tro är den rätta.

 

De andra ändrar nog inte uppfattning om din image, men de kanske fattar att du är Tight, aggressiv _och_ en jäkel på att utnyttja svagheter hos de andra. Det sistnämnda vill du ju väldigt gärna hålla för dig själv, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givet den här situationen hade jag synat Froggy men foldat mot Chimp och förbannat mig själv för att jag inte höjde.

 

Anledningen är att Froggy ställt in flera gånger mot mina höjningar, och inte någon gång vågade jag syna tillbaka. Hade han gått all-in där också så hade jag nog tröttnat på stealsen och satt honom på junk alt. Kx/Ax, vilket jag bör vara favorit mot.

 

Hade:

MrFroggyX was dealt: 7d - 2d

 

Jag tycker du skulle ha höjt AQ där för att isolera matteprof. Du vill inte ha massa andra tomtar med spekultativa händer iblandat när du har AQ. Du vill spela den heads-up. Om jag hade någon annrlunda hand t.e.x : lågt poket pair, sutied connector eller liknade ber du om att bli callad. Om jag träffar flopen hårt och samtidigt kommer det en A or Q kommer du få väldigt svårt att komma undan från det när poten är så stor.

 

Och jag vart förvånad när du inte synade mig andra gången jag gick all-in om du hade 88. Det hade jag nog gjort eftersom jag hade stulit völdigt mycket..

 

Ny fråga: Varför tror du att Froggy skulle ställa in med Kx/Ax eller junk när han blir tvingad till showdown? Froggy spelade bra, så jag har svårt att se att han skule missa något så pass grundläggande.

 

Tack, Tack.. men allvarligt så tyckte jag inte att jag spelade så bra.. Tänkte jag skulle spela lite anorlunda än andra turneringar när man hade så mycket start chips!! Mycket mera aggresivare och inte så tight. Funkade ganska bra.. men gjorde bort mig lite när jag överdrev det lite väl mycket.. Och speciellt när vi kom till final bordet.. Glömde att ställa om mig till fullt bord.. utan körde på med min aggresiva still.. bla höjde med Ax i tidig position för att stjäla blindsen.. lol Jag vet inte vad jag tänkte på där.. Måste finjustera mig lite.. Ska bli kul nästa gång vi lirar!

 

Och du har helt rätt att Med Ax/Kx ska man inte ställa in om man har ett val(dvs om man har mycket chips). Håller helt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi verkar ha blivit ganska överens då?... eller jag övertalad, vet inte vilket. :)

 

Och jag vart förvånad när du inte synade mig andra gången jag gick all-in om du hade 88. Det hade jag nog gjort eftersom jag hade stulit völdigt mycket..

 

Jag var för feg helt enkelt... har för mig att jag slog mig själv med en pinne i chatten efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...