Gå till innehåll

PLO - AAk8 spelad som en tomte


Recommended Posts

En hand där jag inte alls gillade hur jag spelade.

 

Stack sizes:

UTG: $46.50

UTG+1: $9.50

MP1: $100.05

Hero: $48.30

CO: $26.65

Button: $26.85

SB: $63.15

BB: $105.25

 

Pre-flop: (8 players) Hero is MP2 with A:spade: K:spade: A:club: 8:club:

UTG calls, 2 folds, Hero calls, CO raises to $2.75, 3 folds, UTG calls, Hero calls.

 

Limpar helst med AAxx. Då CO raisade funderade jag på att återhöja men fegade lite och synade bara. då UTG hade ungefär lika stor stack som jag. Vill helst inte dega in 20% av stacken preflopp.

 

Flop: A:heart: 5:diamond: K:club: ($9, 3 players)

UTG checks, Hero checks, CO checks.

 

Tänkte låta CO betta och då checkraisa. Hade jag inte haft en K på handen kanske jag bettat ut och hoppats på att nån satt med set i kungar.

 

Turn: 4:club: ($9, 3 players)

UTG bets $4, Hero raises to $17, CO folds, UTG calls.

 

Topset och nötfärgdrag. Vet inte riktigt vad jag ska sätta UTG på, fasar över att han har 32 och stege. höjer lite givetvis, kanske borde ha höjt pott? UTG synar ganska bekymmerslöst, ingen lång betänketid men inte blixtsyn heller.

 

River: 2:spade: ($43, 2 players)

UTG bets $11.5, Hero calls.

 

Hatar rivern, sitter han med 63 och stege? Kan ju inte lägga min hand för det priset, så jag synar, kan väl inte göra nåt annat?

 

Final pot: $66

 

Som sagt, gillar inte alls hur handen utspelade sig. Hur borde jag ha spelat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hand där jag inte alls gillade hur jag spelade.

 

Stack sizes:

UTG: $46.50

UTG+1: $9.50

MP1: $100.05

Hero: $48.30

CO: $26.65

Button: $26.85

SB: $63.15

BB: $105.25

 

Pre-flop: (8 players) Hero is MP2 with A:spade: K:spade: A:club: 8:club:

UTG calls, 2 folds, Hero calls, CO raises to $2.75, 3 folds, UTG calls, Hero calls.

 

Limpar helst med AAxx. Då CO raisade funderade jag på att återhöja men fegade lite och synade bara. då UTG hade ungefär lika stor stack som jag. Vill helst inte dega in 20% av stacken preflopp.

 

Flop: A:heart: 5:diamond: K:club: ($9, 3 players)

UTG checks, Hero checks, CO checks.

 

Tänkte låta CO betta och då checkraisa. Hade jag inte haft en K på handen kanske jag bettat ut och hoppats på att nån satt med set i kungar.

 

Turn: 4:club: ($9, 3 players)

UTG bets $4, Hero raises to $17, CO folds, UTG calls.

 

Topset och nötfärgdrag. Vet inte riktigt vad jag ska sätta UTG på, fasar över att han har 32 och stege. höjer lite givetvis, kanske borde ha höjt pott? UTG synar ganska bekymmerslöst, ingen lång betänketid men inte blixtsyn heller.

 

River: 2:spade: ($43, 2 players)

UTG bets $11.5, Hero calls.

 

Hatar rivern, sitter han med 63 och stege? Kan ju inte lägga min hand för det priset, så jag synar, kan väl inte göra nåt annat?

 

Final pot: $66

 

Som sagt, gillar inte alls hur handen utspelade sig. Hur borde jag ha spelat?

 

Preflop:

MP2: Du vill ju stjäla knappen om möjligt samt sätta press på eventuella turister i potten. Höj 4xbb eller potta (beroende på vad du brukar göra).

 

Så som spelat när CO höjde:

Limp-reraise m AAxx är jag inte så förtjust i om du inte kan ställa direkt på floppen, så du har tur att CO höjde pre åt dig nu. Syn.

 

Flop: En att agera efter dig. Du kan ju hoppas på att han har KKxx, men du MÅSTE betta floppen här. Jag tror faktiskt det står i regelboken för PLO. Tryck iväg pott och avsluta det hela eller betta $7 i en god förhoppning om att någon har KKxx och höjer upp eller för att fånga en tomte med QJTx-draw.

 

Så som spelat med rundcheck: Tilta.

 

Turn: UTG halvpottbettar. Readbaserat här, jag får en känsla av att han antingen missade en c/r på floppen m KKxx, sitter på 678x med babyflushdrag eller har synat med "soooted" A och hittat hjulet med sina sidokort. Eller att han är weaktajt. Baserat på din read får du antingen syna eller höja.

 

River: Du är nog slagen. Rivern halvblankade och han bettar ut efter en höjning av dig på turnen. Hjärnan säger fold, själv så tar jag och synar ned och skriver en note på vad UTG hade för starthand som han spelade UTG mot en raise preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du spelar fel på alla gator. Preflop måste du potta. Du har inte dåliga AAxx, du har en kanonfin AAK8ds i sen MP - du MÅSTE höja pre. För övrigt så är det en solklar limp-reraise preflop givet CO's stackstorlek. UTG kan inte syna ditt omslag egentligen eftersom han riskerar att bli saxad ifall CO slår om igen. Du ska slå om pott och dega in oavsett flop mot CO. Skulle ju UTG syna blir det lite knepigare, men då får du väl spela lite poker :D

 

På floppen är det självmord att inte beta. Det är tre spelare med i handen och bara en som agerar efter dig. Den enda anledningen till att checka är om du har en solid read på att CO praktiskt taget ALLTID continuationbetar flop även utan träff (dvs - CO contbettar typ 9876 på AK5r-bord).

 

På turn. Jobbigt. UTG fick gratiskort och kan ha lite allt möjligt. Du gör rätt i att slå om.

 

River. Vad ska han ha? Finns nästan inget du slår förutom en ren bluff (eller en jättekonstigt spelad KK kanske). Men visst, det är sällan man orkar lägga sig på rivern för sådana betar med toppset, man betalar av och förbannar sig :)

 

Kontentan med denna hand är att ditt felaktiga spel tidigare i potten (preflop, flop) gör att du hamnar i skiten på senare gator (turn, river). Hade du spelat annorlunda preflop och på flop hade du aldrig hamnat i den sitsen helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att läsa de andras kommentarer.

 

1) Potta preflopp. Där ska du ju höja med en jäkla massa händer, du har väldigt lätt att floppa något bra, vill ha en stor fin pott du kan stjäla, etc.

 

2) När du limpar och får omslag bakom dig så POTTA FÖR GUDS SKULL!

 

3) Du har i stort sett strypt floppen eftersom du sitter på två av essen och en av kungarna. Visserligen så går det ju att hoppas på att motståndaren har en minirappis i stil med QJT, grejen är bara att du även minskar sannolikheten för de händerna iom att AQJT och KQJT-kombinationerna är så sällsynta. Därtill bör din motståndare vara benägen att ta gratiskortet på floppen med sådana händer, helt enkelt eftersom det är bra poker att plocka åt sig 1/4 av potten gratis (särskilt när man inte gärna kan ta ett omslag).

 

Den hårda sanningen på floppen är att du helt enkelt får nöja dig med de $9 som ligger där större delen av tiden. Vilket är rätt bra betalt på det stora hela.

 

Du glömmer också bort slöspelsregeln nr.1 vad ska han förbättra till på turn som han vill stacka med som du slår?

 

3) Turn. Urk, 23-danglern träffar nötstege. Kempegrejt. :)

 

Tycker höjningen är helt ok här, om inte motståndarna är totala nötmuppar som viker allt annat.

 

4) Rivern tycker jag gott du kan vika. Iom hur du spelat din hand är top set lånt ned på listan över dina bästa händer, så du kan spara bluffstoppandet till stegar. Särskilt när han gör en så äcklig mjölkningsbet rätt in i dig (skriker verkligen 65432).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att flopspelet är det värsta - du måste trycka till där. Limpen preflop är inte så illa i mina ögon som en del andra tycker.

 

Komplicera inte till spelet så mycket. Omaha är jobbigt nog utan att man gör det trixigare. Försök hålla det enkelt och ge dig själv enkla val om möjligt. Nu var väl inte tanken om en c-r helt fel, men i den här situationen så dödar nästan din hand floppen. Jag hade varit rädd för drag från QJT-kombinationer om jag var du.

 

Du lär vara stekt på rivern. Du har ju klart och tydligt markerat på turn att du sitter på något fint men får ändå ett bet på river. Du är nog uppe mot en stege oftast och bara någon enstaka gång ett lägre set. Har du ingen speciell read så lägg handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pottar du tillbaks efter limpen preflop isolerar du dig mot CO 9/10ggr och då är han också troligen all in pre.

 

Even so, för att checka flop måste man vara helt säker på att CO betar, annars inte.

 

dick, va tillförda jag som inte redan var sagt.. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...