Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

7 Card Stud High-Low ($30/$60), Ante $5, Bring-In $10 (converter)

3rd Street - (1.00 SB)

Seat 1: xx xx 8:club:___raises

Seat 4: xx xx J:club:___folds

Seat 5: xx xx 3:diamond:___brings-in___folds

Seat 6: xx xx 4:spade:___folds

Seat 7: xx xx 4:heart:___folds

Hero: K:diamond: A:diamond: T:diamond:___completes___calls

4th Street - (5.33 SB)

Seat 1: xx xx 8:club: 9:diamond:___raises

Hero: K:diamond: A:diamond: T:diamond: 2:diamond:___bets___calls

5th Street - (4.67 BB)

Seat 1: xx xx 8:club: 9:diamond: Q:spade:___raises

Hero: K:diamond: A:diamond: T:diamond: 2:diamond: A:club:___bets___calls

6th Street - (8.67 BB)

Seat 1: xx xx 8:club: 9:diamond: Q:spade: 2:club:___raises___raises

Hero: K:diamond: A:diamond: T:diamond: 2:diamond: A:club: 2:spade:___bets___raises___calls

River - (16.67 BB)

Seat 1: xx xx 8:club: 9:diamond: Q:spade: 2:club: xx___bets

Hero: K:diamond: A:diamond: T:diamond: 2:diamond: A:club: 2:spade: 8:heart:___checks___calls

Total pot: (18.67 BB)

Postad

Jaha, vad spelar man så här? Rolled up, 678s eller bara en stor vilja att bränna pengar? 6:e gatan förbryllar mig. Även om han har färgdrag, stegdrag och lågdrag är en cap dumt?!

Postad

Jo, jag var också rätt förbryllad. Stort par i hålet eller rolled-up är ju konsistent med betandet på fjärde. På femte så måste han ju rimligen ha något bättre än ett stort par i hålet, alternativt kulor av stål. Så mitt betande på sjätte gatan är nog rätt dåligt eftersom större delen av hans rimliga händer som faktiskt är bättre än ett stort par även är bättre än AA22.

Still, det är inte ofta man ser "bet-raise" fyra gator i rad.

Egentligen rätt dåligt spelat av mig på fjärde och sjätte gatan.

Postad

Vad är det för dåligt med ditt spel på fjärde gatan? Har han tripps här så ofta? Annars borde du ha hög equity (färgdraget sitter 1-(35/42)^3~42%, du kan para dina höga kort, spinga in i en stege etc). Nian borde om han inte drar till 678, förutom att den är ruter, vara bland det sämsta i leken för honom. Tycker en bet känns naturlig.

På sjätte finns det 4 händer som slår dig. Tre trippsar och en stege, varav bara triss i 8:or eller kanske damer är/känns rimliga. Finns det andra händer än tripp 8s eller Qs som FI skulle kunna tänkas spela så här på 3:je, 4:de och 5:e? Om så är fallet kan jag inte se något fel i att betta in i honom..

Generellt sett, är en reraise på 3:je med T98s mot en förmodad "High hand only" acceptabel om man har goda chanser att få det HU? Det finns lite dödkött i potten från antes och bring in, man driver ut ev uselt lågdrag hos bring-in och kan ev få frikort om man träffar lågt, samtidigt är man ofta en (liten) underdog.

Postad

Ja, fjärde är väl dåligt spelat för att jag spelar för svagt. Jag är ju favorit mot allt han kan ha utom trips.

Femte gatan borde jag kanske också spelat hårdare. Om han vid det laget kan ha JJ-AA i hålet så borde jag nog vara favorit. 76 känns också ett alternativ och även JcTc.

På sjätte tycker jag det är helt ok att beta ut, men när han höjer så vet han ju i stort sett att jag har ett starkt tvåpar. Vad ska han ha liksom?

Möjligen en semibluff med typ fyrlåg och färgdrag, men då har han ju spelat väldigt konstigt på fjärde och femte.

Om han sitter på något i stil med KK så har jag ju honom totalkrossad ändå och han viker ju rimligen mot trebetet.

Så här i efterhand skulle jag kört med CR och cap på fjärde. Beta ut och trebeta på femte. Beta ut och syna på sjätte och checksyna river.

Postad
På sjätte tycker jag det är helt ok att beta ut, men när han höjer så vet han ju i stort sett att jag har ett starkt tvåpar. Vad ska han ha liksom?.

Håller med, vad kan han ha? Om han var rolled up eller hade QQ i hålet är alla mysterier lösta men annars förstår jag inte riktigt vad han håller på med... Skönt om du spridit lite ljus i frågan.

Hade varit kul att veta vad som gäller för att 3-betta för fi. Om par >10, rolled up och tre till en bra låg(suited eller stegdrag) är ända alternativen eller det finns andra händer som är aktuella.

Postad

Menar du vilka händer han kan tänkas cappa med på sjätte?

Jag vet faktiskt inte, de enda som känns logiskt för mig är QQ (vilket han hade) eller 88 (mindre troligt eftersom han nog skulle slowat med trips tidigare) i hålet.

Han hade uppvisat 0 LAG-tendenser tidigare, så jag tycker inte att det känns särskilt troligt att han skulle flippat med något lågt par i hålet eller en låg.

Om du menar vilka händer han trebetar med på tredje så skulle jag väl tippa på händerna du nämner.

Postad
Menar du vilka händer han kan tänkas cappa med på sjätte?

Jag vet faktiskt inte, de enda som känns logiskt för mig är QQ (vilket han hade) eller 88 (mindre troligt eftersom han nog skulle slowat med trips tidigare) i hålet.

Känslan jag har fått är att det mycket sällan är värt att slöspela en upprullad triss i S8. Därmed inte sagt att fi inte skulle göra det. Många spelare slöspelar ju för mycket. Faktum är att jag oftast inte ens slöspelar en medeltriss i vanlig stud. (Eller ja, oftast och oftast. Det är inte direkt så att jag varit upprullad hundratals gånger.)

/Bjorn

Postad

Om det är så att man kan tänkas kallsyna med en trelåg eller liknande så är jag helt säker på att det kan vara värt att slöspela en triss i S8. Helt enkelt eftersom handen blir ordentligt maskerad då och motståndaren får möjlighet att spela rejält fel mot en stark höghand som ser ut som en låg, och dessutom balanserar man sina låghänder bättre på det sättet.