Gå till innehåll

Oddstabell för situationer med AA?


Manonwheels

Recommended Posts

Kan någon vänlig skäl tala om hur ofta AA håller upp mot X antal motspelare. Tror mig ha hört att mot typ 7-8 så håller AA 30% eller nåt men mot en eller två måste det ju vara klart mer.

 

Finns det måhända någon enkel oddskalkylator?

 

Anledningen är att jag nyss åkt på två feta beats med AA mot två resp en motspelare. Lyckas få in hela stacken preflop och en snubbe med QQ träffar river, spelare tre visa AK. Nästa scenario likadant men en våffla med JJ floppar set från preflop all-in.

 

Skulle alltså vilja veta hur stora dogs de egentligen var preflop, som en liten tröst.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första handen ger (enligt twodimes):

 

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As Ac 1033508 75.40 321269 23.44 15977 1.17 0.759

Kc Ad 56395 4.11 1298382 94.72 15977 1.17 0.046

Qd Qh 264874 19.32 1100713 80.30 5167 0.38 0.194

 

 

 

Andra handen ger:

 

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As Ac 1375176 80.31 331554 19.36 5574 0.33 0.805

Jd Jh 331554 19.36 1375176 80.31 5574 0.33 0.195

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon vänlig skäl tala om hur ofta AA håller upp mot X antal motspelare. Tror mig ha hört att mot typ 7-8 så håller AA 30% eller nåt men mot en eller två måste det ju vara klart mer.

 

Mot random hands? Eller mot en trolig handdistribution, med vilken fienden kan tänkas gå all in innan floppen?

 

Finns det måhända någon enkel oddskalkylator?

 

Pokerstove är suverän.

 

Anledningen är att jag nyss åkt på två feta beats med AA mot två resp en motspelare. Lyckas få in hela stacken preflop och en snubbe med QQ träffar river, spelare tre visa AK.

 

Du har ~75% equity, QQ ~18,5% och AK ~6,4%

 

Nästa scenario likadant men en våffla med JJ floppar set från preflop all-in.

 

Du ~81%, JJ ~19%

 

Skulle alltså vilja veta hur stora dogs de egentligen var preflop, som en liten tröst.

 

Varsågod.

 

//Hickmott

 

EDIT: Nu var jag för slö igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast!

 

Mot en spelare är det väl alltid eftersträvansvärt att få in hela stcken preflop, du har ju bästa handen. Mot många andra vill man kanske se lite på floppen om det kommer hemska kort, dvs misstänkt högt se eller steg/flush möjligheter.

 

Men i fallet ovan anser jag att jag spelade som man ska och drabbades av lite missflyt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot en spelare är det väl alltid eftersträvansvärt att få in hela stcken preflop, du har ju bästa handen. Mot många andra vill man kanske se lite på floppen om det kommer hemska kort, dvs misstänkt högt se eller steg/flush möjligheter.

 

Skulle jag kunna få in hela stacken + 9 motståndares stack preflop varje gång jag hade AA så skulle jag vara en lycklig man. Och dessutom ha betydligt större rulle än vad jag har nu :)

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast!

 

Mot en spelare är det väl alltid eftersträvansvärt att få in hela stcken preflop, du har ju bästa handen. Mot många andra vill man kanske se lite på floppen om det kommer hemska kort, dvs misstänkt högt se eller steg/flush möjligheter.

 

Men i fallet ovan anser jag att jag spelade som man ska och drabbades av lite missflyt...

Nej, du vill ha in hela stacken mot så många som möjligt, du har ju bästa handen och tjänar mer ju mer som går in i potten. Det är de andra spelarna som har nytta av att se floppen först, de kan ju förbättra sin hand, och lägga ner sina händer utan att betala av dig när de inte förbättrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går rent teoretiskt att hitta distributioner av händer de andra kan ha som gör det rätt att slänga eller syna med AA preflop. Det kräver dock en read som man knappast kan göra annat än om man är synsk, fuskar eller spelar med öppna kort.

 

Som lägst har jag lyckats "få ner" pot equityn till 0.5% med pokerstove mot en given kombination av 9 andra händer men det går kanske att pressa ner det ytterliggare.

 

/Bjorn

 

PS: Ja ja, det faller under instutitionen för teoretisk teori men det är kul ändå.

 

PS2: Kan ju också vara en tröst när man blir utdragen med AA att veta att man faktiskt KAN vara en 200-1 dog redan preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som lägst har jag lyckats "få ner" pot equityn till 0.5% med pokerstove mot en given kombination av 9 andra händer men det går kanske att pressa ner det ytterliggare.

 

/Bjorn

 

PS: Ja ja, det faller under instutitionen för teoretisk teori men det är kul ändå.

 

Hur i hela fridens namn lyckades du med det? :shock:

 

Kan du säga ungefär vilka handdistributioner det var?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga exakt faktiskt

 

A :diamond: A :club:

 

vs

 

A :spade: 3 :spade:

A :heart: 2 :heart:

K :diamond: K :club:

Q :diamond: Q :club:

J :diamond: J :club:

T :diamond: T :club:

9 :diamond: 9 :club:

8 :club: 7 :club:

6 :diamond: 5 :diamond:

 

Att ranka händerna efter preflop equity lämnas som övning till "den givetvis intresserade läsaren".

 

Har dock hittat en ännu värre uppsättning som pressar ner equityn till ~0,4% faktiskt.

 

Så får någon gång en nära 100% read på att fi sitter med dessa händer kan ni med gott samvete lägga er. (Om de går med i potten altså)

:lol:8-):P

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Båda ni två gick back pga raken. Pokersajten var den enda vinnaren.

 

Hehe beror på ifall de satt på BB eller inte och hur mycket de satsade... men helt rätt... ibland när man spelar FL mot tight spelare och går in i reraise-race (!) så är det lika bra att endast calla för man vet att båda sitter med t.ex. nutstraight....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...