Gå till innehåll

Hur slipper man att Netellers svindyra växlingsavgift?


Plantinga

Recommended Posts

Hej, jag är inget mattegeni direkt men jag tog precis ut 4500$ vilket är mitt första uttag från neteller (förutom den där microdeposit) grejjen dom gjorde.. Nu ser jag att massor skriver och klagar på den där 1.9%+1$ avgiften så hur mycket kommer jag att få ut av mina 4500$?, och dras avgiften på pengarna direkt så att jag får in det korrekta värdet på mitt FSB konto i slutändan lr tar dem därifrån i efterhand? :?

 

tack på förhand

niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej, jag är inget mattegeni direkt men jag tog precis ut 4500$ vilket är mitt första uttag från neteller (förutom den där microdeposit) grejjen dom gjorde.. Nu ser jag att massor skriver och klagar på den där 1.9%+1$ avgiften så hur mycket kommer jag att få ut av mina 4500$?, och dras avgiften på pengarna direkt så att jag får in det korrekta värdet på mitt FSB konto i slutändan lr tar dem därifrån i efterhand? :?

 

tack på förhand

niklas

 

Du får ut ca 4410 dollar - dvs $90 försvinner i växelavgifter.

 

Självklart så kan de inte ta pengar från ditt FSB konto utan det du får ut är dina pengar efter växelavgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fsb tar exakt 1.5% i extra avgift på köp i utländsk valuta som görs med betalkort. dessa 1.5% är räknade utifrån fsb's "du köper"-kurs.

 

tittar man närmare på fsb's köp- och säljkurs så skiljer det ca 3.3% mellan köp och sälj.

http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,5020,00.html

 

jämför man dessa kurser med

http://www.x-rates.com/d/SEK/USD/graph30.html

så ser det ut som fsb tar ca 1.65% o "avgift" på växlingar oavsett vilket håll man växlar.

 

1.65% =svensk affärsbank som borde ha detta som "service" till sina kunder...eller

1.90% =offshorebank

 

självklart kan man ta till vilka medel som helst för att slippa 0.25% extra avgifter.

men man ska ta ut en väldig massa dollares innan 0.25% blir någon betydande summa per år?

 

kostar det inte något att ha "valuta-konto" på banken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en av mina kompisar precis och han undrade vart jag hade fått att dem tog 1.9% i avgift på uttag till bankkonto (Bank Transfer) ?

 

När jag går in på NETellers sida så stog det:

 

Bank Transfer Free 3 - 5 business days

 

Betyder detta att jag inte måste betala någon avgift på mina 4500$ jag har i utbetalning? En annan sak jag undrar är att det stog "successful withdrawal" typ efter jag gjort utbetalningen men jag har fortf pengarna kvar på balance? Tar det ett tag innan dem rycker dem pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en av mina kompisar precis och han undrade vart jag hade fått att dem tog 1.9% i avgift på uttag till bankkonto (Bank Transfer) ?

 

När jag går in på NETellers sida så stog det:

 

Bank Transfer Free 3 - 5 business days

 

Betyder detta att jag inte måste betala någon avgift på mina 4500$ jag har i utbetalning? En annan sak jag undrar är att det stog "successful withdrawal" typ efter jag gjort utbetalningen men jag har fortf pengarna kvar på balance? Tar det ett tag innan dem rycker dem pengarna?

 

Det är ingen avgift för överföringen med de tar 1,9 % i växlingsavgift ftån $ till SEK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om jag öppnar ett dollarkonto hos min bank och cashar ut till det från Neteller så slipper jag avgift?

 

Nope, du måste betala en fast avgift för "Bank Transfer" på $1, oberoende av belopp.

 

Min bank(Sparbanken Finn) tar sedan ut en avgift på 60kr för att ta emot betalningar i US$ (inom EU). Efter det tillkommer växlingsavgift för US$ -> SEK, vilket för mig brukar röra sig om ngra tiondelsprocent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om man anger till Neteller att det svenska bankkontot är i USD fast det inte är så, slipper man då Netellers avgift (förutom ($1)? Och betalar "bara" den svenska bankens?

 

Någon måste växla åt dig - du kommer inte undan växlingsavgiften.

 

Iofs flyttat du till USA så slipper du växla till svenska kronor eller om du flyttar till annat EU-land som tar Euro så kan du ha ditt netellerkonto i Euro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om man anger till Neteller att det svenska bankkontot är i USD fast det inte är så, slipper man då Netellers avgift (förutom ($1)? Och betalar "bara" den svenska bankens?

 

Min lokala FSB bank tar 25 spänn i växlingsavgift. plus netellers 1 buck det är väl ganska ok? :shock: Bättre än att låta dom växla till tokdyra avgifter :D

 

/vimpan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om man anger till Neteller att det svenska bankkontot är i USD fast det inte är så, slipper man då Netellers avgift (förutom ($1)? Och betalar "bara" den svenska bankens?

Tror det . Största problemet är väl att registera och konfirmera ett bankkonto i kronor som ett i USD. Lyckas du/ni med det så borde saken vara biff...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

"When you originally signed up your personal banking information, you indicated that the bank currency would be SEK. As this is the bank currency that you chose, the funds would be converted from USD to SEK then sent to you.

 

If you would like for me to change your bank currency from SEK to USD, please confirm by responding to this email.

 

Once you do this change from SEK to USD, the funds would be sent out from us in USD and your bank would apply any conversions. If all other information stays the same, the only change is the bank currency, you will not be required to re verify your account.

 

I cannot change your bank currency to USD until I have an email confirmation. I do apologize for the confusion and delay with this situation."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som somliga har mer tur än andra med supporten.

 

Jag var som tidigare nämnt, tvunget att öppna ett valutakonto i USD på FSB och för att få detta registrerat var jag dessutom tvungen att scanna in ID, telefonräkning och bankkontraktet. Nu är det vilket fall gjort, får se om jag kan börja använda konto nästa vecka. Jag återkommer med en rapport om huruvida man tjänar något på detta mer krångliga sätt. Jag kan bekräfta att det åtminstone inte är någon avgift för att öppna ett valutakonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! Att öppna ett valutakonto i FSB är kostnadsfritt, men är dessvärre ett konto endast avsett för företagare (fick jag till svar, när jag försökte öppna ett)!

 

Det där med att hitta rätt personal att snacka med gäller nog även hos FSB. De frågade om jag bedriver någon form av rörelse, varpå jag svarade att jag inte gjorde det, men att jag har som hobby att spela på utländska inomeuropeiska lotterier. Det funkade utmärkt. Försök igen så skall det nog gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!?? Tackar för tipset, men jag valde att gå den andra vägen istället (angav att mitt konto är i USD)!

Hur blir det, när man ska göra sin första insättning från sitt svenska konto, till Neteller?

Görs valutaväxlingen automatiskt av FSB (eftersom pengarna ska in på ett USD-konto), eller blir det Netellers dyra växlingsavgift?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Har ni som lyckats få Neteller att ändra valuta några tips? Supporten hävdar bestämt att det inte går...

 

Jag lyckades få supporten att låta mig öppna ett nytt konto med en annan valuta (och annan email-adress) och föra över pengarna dit för att sedan omedelbart få det gamla stängt. Det tyckte jag var ok, även om det var lite småkrångligt.

 

 

Långt senare märkte jag dock att det gamla kontot inte var helt stendött trots att jag inte längre kunde logga in och använda det. Jag gjorde nämligen ett uttag från Bestpoker och fyllde i korrekt kontonummer till mitt nya Neteller men råkade skriva email-adressen som jag använt till det gamla. Då efter ganska lång tid och några mail till Bestpokers support började jag svettas lite när jag förstod att nåt inte stod rätt till. Efter en kväll vid Netellers live-chat visade det sig att Bestpoker inte använt sig av kontonumret utan enbart gick på emil-adressen och av någon anledning fanns det nu ca €1000 på mitt sedan 2 månader tillbaka nerstängda konto. Allt ordnade sig iallafall, men det var inte så himla kul just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailade Neteller och frågade om de kunde ändra frå SEK till USD på mitt bankkonto. Nepp de vill de tydligen inte...

 

Thank you for your email. We have looked at your account in regards to the situation.

 

We are unable to change the currency of your bank account, as you have certified the bank account as being in SEK. We can only make transactions with your bank account in the currency that it is held in.

 

Thank you for choosing NETELLER.

 

Nån som har ideer på vad man ska säga?

Kan jag ljuga och säga att jag har bytt till USD, kan de ens se vilken valuta ett konto är i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailade Neteller och frågade om de kunde ändra frå SEK till USD på mitt bankkonto. Nepp de vill de tydligen inte...

 

Thank you for your email. We have looked at your account in regards to the situation.

 

We are unable to change the currency of your bank account, as you have certified the bank account as being in SEK. We can only make transactions with your bank account in the currency that it is held in.

 

Thank you for choosing NETELLER.

 

Nån som har ideer på vad man ska säga?

Kan jag ljuga och säga att jag har bytt till USD, kan de ens se vilken valuta ett konto är i?

Jag har kontaktat live-supporten tre gånger och sagt att jag har ändrat mitt svenska bankkonto till USD och därför vill att de ska skicka pengarna i USD istället för SEK. De två första jag pratade med sade att det inte borde vara några problem. De skickade iväg ett mail till den avdelningen på neteller som sköter detta men jag har inte fått nåt svar.

 

Jag kontaktade därför live-supporten en tredje gång och förklarade situationen. Hon sade då att jag skulle ringa in till deras kostnadsfria support-nummer (00-800-77676343). Detta gjorde jag och jag förklarade återigen hur det låg till. (Jag kanske ska tillägga att jag inte alls har mitt bankkonto i USD, det säger jag bara för att slippa avgiften).

 

Han jag pratade med då sade först att det inte gick eftersom att mitt konto är i SEK, men när jag förklarade igen att mitt konto har ändrats till USD sade han bara "there shouldn't be a problem since your bank account is in USD". Jag frågade då om han skulle göra en ändring i mina inställningar eller om pengarna skulle skickas i USD automatiskt eftersom mitt konto är i USD (detta ville jag förståss inte eftersom att jag ljuger), men jag fick inget riktigt svar. Han sade bara att det inte borde vara några problem och att jag skulle testa att ta ut en liten summa.

 

Få väl göra det men jag tvivlar på att det kommer fungera. Gah, jag blir tokig :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...