Gå till innehåll

Hur slipper man att Netellers svindyra växlingsavgift?


Plantinga

Recommended Posts

Jag har strul med Neteller. Första gången när jag registrerade mitt bankkonto, var jag dum och fyllde i SEK som valuta. Detta gör att Neteller skickar SEK till mitt SEK-konto på FSB, och tar 1.9% för besväret.

 

För att komma tillbukt med detta bad jag Neteller ändra så de skickade USD istället. Detta gjorde de. Problemet var att jag var tvunget att verifiera kontot en gång till, så de skickade en sådan där liten summa. Dum som jag var fattade jag inte att det hade skett en växling och summan på mitt konto inte fungerade som verifieringskod. Snackade på nytt med Neteller, som skulle skicka en ny liten slant. Problemet var att de samtidigt ändrade tillbaka till SEK. Vilket tog mig ett tag att fatta, men nu är jag säker på detta.

 

Nu har jag snackat med supporten igen, men nu vägrar de att ändra tillbaka till USD, de säger att jag måste ha mitt bankkonto i USD. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det här. Kan självklart inte låta Neteller ta 1.9%, det är alledeles för mycket.

 

Är enda sättet att öppna ett dollarkonto hos FSB?

 

Ni som har erfarenheter av sådant här, vad kostar det i avgift? Och kan man på ett smidigt sätt växla över till mitt vanliga konto, typ via Internetbanken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är enda sättet att öppna ett dollarkonto hos FSB?

 

Ni som har erfarenheter av sådant här, vad kostar det i avgift? Och kan man på ett smidigt sätt växla över till mitt vanliga konto, typ via Internetbanken?

 

Jag har ett valutakonto hos FSB. Blir alltid en liten bankavgift (kanske 25:- eller nåt) när jag gör en överföring från Neteller till kontot men annars är det inga avgifter. Det går inte att överföra till ditt vanliga konto via Internetbanken men det är lätt att fixa på några minuter genom att ringa telefonbanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett valutakonto hos FSB. Blir alltid en liten bankavgift (kanske 25:- eller nåt) när jag gör en överföring från Neteller till kontot men annars är det inga avgifter. Det går inte att överföra till ditt vanliga konto via Internetbanken men det är lätt att fixa på några minuter genom att ringa telefonbanken.

 

Bra. Det här är säkert lösningen.

 

Ett par korta frågor bara:

Kan du se hur mycket du har på valutakontot via Internetbanken?

Sker överföringen mellan valutakontot och SEK-kontot direkt efter man ringt dem? Hur ser växlingskursen ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du se hur mycket du har på valutakontot via Internetbanken?

 

Jopp.

 

 

Sker överföringen mellan valutakontot och SEK-kontot direkt efter man ringt dem?

 

Ja, i alla fall om man säger åt dem att man vill ha det direkt. Det kanske låter konstigt. Det är det också.

 

Hur ser växlingskursen ut?

 

Skulle kunna tänka mig att det här de här kurserna som gäller. Hur som helst brukar den ligga hyfsat nära den aktuella kursen man kan se på t.ex. x-rates.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valuta-konto låter väl intressant, men när jag frågade FSB om det gick att skicka USD till mitt vanliga konto (via IBAN) så skulle det gå fint, dock med automatisk växling då kontot endast kunde innehålla SEK.

 

Någon som gör så? Går det att se hur många USD som sats in och växlats?

jag for alltid ett brev hem i brevlodan, vad det hjalper dig vet jag inte men storande ar det

 

http://www.FOREX.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som gör så? Går det att se hur många USD som sats in och växlats?

 

Det borde faktiskt inte vara några problem att fråga banken hur många dollar som satts in och sedan bekräfta kontot hos Neteller. Tänkte inte ens på den lösningen innan jag skaffade valutakontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde faktiskt inte vara några problem att fråga banken hur många dollar som satts in och sedan bekräfta kontot hos Neteller. Tänkte inte ens på den lösningen innan jag skaffade valutakontot.

 

Jag tror det fungerar. Men man skall inte sumpa det första gången som jag gjorde, för då sätter sig Neteller på tvären. Använd siffrorna som du får ifrån kvittot ifrån FSB, som verifieringskod så tror jag det fungerar. Men säg inte ett knyst till Neteller att kontot egentligen inte är ett USD-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde faktiskt inte vara några problem att fråga banken hur många dollar som satts in och sedan bekräfta kontot hos Neteller. Tänkte inte ens på den lösningen innan jag skaffade valutakontot.

 

Jag tror det fungerar. Men man skall inte sumpa det första gången som jag gjorde, för då sätter sig Neteller på tvären. Använd siffrorna som du får ifrån kvittot ifrån FSB, som verifieringskod så tror jag det fungerar. Men säg inte ett knyst till Neteller att kontot egentligen inte är ett USD-konto.

 

Har också reggat kontot som SEK. Går det att ändra en gång lr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också reggat kontot som SEK. Går det att ändra en gång lr?

 

Testa. Du får ringa dem och be dem ändra så det skickas USD till ditt konto (var lite knepigt att få dem att förstå att det inte var valutan på själva Netellerkontot som skulle ändras). Sen när du får den lilla summan insatt på ditt konto, så är det INTE denna du skall ange som kod. Utan vänta tills då för kvittot ifrån din bank, och kolla upp hur mycket som sattes in i dollar ursprungligen, ange då denna som kod. Detta borde fungera. Men som sagt, säg inget till Neteller att ditt konto inte är ett USD-konto. Om de frågar, kan du testa en bluff (men jag kan inte garantera att det fungerar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

istallet for att ringa kan du anvanda deras chatt support nar du loggat in, har anvant den sjalv ett antal ggr och funkar utmarkt

Hur mycket tar bankerna för att växla från USD till SEK (för att jämföra med netellers 1,9%)? Nån som vet hur mycket Nordea tar?

jag har for mig fsb tar 1.5% om jag kiommer ihog ratt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte o retat mej på detta länge nu oxå.

 

Men jag e inte lika bank insatt som alla andra verkar t.ex vad är detta FSB?

 

Nästa fråga är kan nån förklara hur man går till väga för att göra detta "scam" och är det lönt senaste inlägget skrev ju att dom tar 1,5% i avgift. :?

/Tude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte o retat mej på detta länge nu oxå.

 

Men jag e inte lika bank insatt som alla andra verkar t.ex vad är detta FSB?

 

Nästa fråga är kan nån förklara hur man går till väga för att göra detta "scam" och är det lönt senaste inlägget skrev ju att dom tar 1,5% i avgift. :?

/Tude

 

Vad som är riktigt "scam" är Netellers hutlösa växlingsavgifter, och att de försöker tvinga oss på dem genom att försvåra för oss att få pengarna att lämna kontot som USD.

 

FSB är en förkortning av föreningssparbanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man rätt att byta det bankkonto man kopplar till neteller? Isf borde det väl bara vara att regga precis samma bankkonto igen men med USD som valuta. Har någon provat?

 

Det går inte göra via hemsidan iaf. Möjligen via tele..

 

Jag försökte ändra valuta på mitt bankkonto via livechatten men det gick ej.. Någon som lyckats med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1,9% i växlingsavgift är som sagt hutlöst. Många gånger har man ju dessutom redan betalt en växlingsavgift eller överföringsavgift för att få in stålarna på Netellerkontot. Plus alla andra mer eller mindre avgifter man drar...

 

Jag har samma problem med SEK-konto. Innan man gjorde bankwires till ett officiellt utbetalningssätt gick det dock alldeles utmärkt att få ut USD till ett vanligt SEK-konto. Jag har varit i kontakt med deras support flera gånger, första gången lovade de heligt att de ändrade till USD-betalning. Men fortfarande 1,9% dragna vid nästa utbetalning. Vid nästa kontakt med dem påstod de att det inte gick att få ut stålarna i annan valuta än SEK till ett svenskt bankkonto, även om det är ett USD-konto. Jag mailade då en högre mupp på Neteller, men fick bara ett jävla flumsvar.

 

Uppenbarligen går det dock att få ut stålarna i USD, men man måste tydligen få tag i rätt supportsnubbe. Själv skiter jag i Neteller så mycket som möjligt i fortsättningen och försöker köra bankwires direkt från pokersiterna i mesta möjliga mån. Trots allt börjar de flesta erbjuda det alternativet, ivf om man tar ut lite större summor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, med tanke på att jag iaf bara brukar betala ut vunna pengar så ær allt "ren" vinst varfør 1.9% ær væl en "smæll" man får ta...

 

bættre æn statens 30% iaf!

 

happy grinding :D

Allt man tar ut må vara ren vinst, men att betala tusentals kronor i växlingsavgift kallar jag ren förlust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Om man vill ta ut $$ till Visakortet då, är det nån växlingsavgift där?

 

såvida du inte har ditt "visakort" i dollar så ja.

det e mkt meck att försöka "slippa" växlingsavgifter men lättast är nog att bita i det sura äpplet och låta neteller få sina 1.9% och 1$...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...