Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Äntligen! Äntligen! Efter ett uppehåll på flera månader har då dagen kommit då jag återigen ska börja spela poker. Den tredje maj, imorgon, är den dag jag haft som mål att inte spela nätpoker förrän. Bortsett från några enstaka SNGs för att göra slut på innestående pengar och några playmoneymatcher HU mot min polare HajHenke har jag kunnat behärska mig. Det är jag stolt över.

När jag tänker på att jag återigen ska börja poker fylls jag av en underbar känsla. Jag mår bra av att spela poker... åtminstone när det går bra och jag vinner.

Fortsättning följer. Imorgon berättar jag mer om mig själv.

Postad

Vem är poker_oscar?

Jag är en liten pojk vid namn Oscar som bor i en pytteliten stad i södra Sverige. Idag fyller jag arton år, vilket innebär en mängd trevliga saker.

Trevligaste av allt är att jag nu får spela poker på nätet. Som ni förstår efter att ha läst dagbokens första inlägg har jag spelat nätpoker innan. Då använde jag min ovetande fars identitet.

Nu går jag det samhällsvetenskapliga programmet med inriktning ekonomi i på gymnasiet, andra året. Det är faktiskt inte förrän i ettan jag började spela kortspel. Anledningen till detta är att kortspel inte varit så populärt i min familj, varför vet jag ej. Innan gymnasiet kunde jag inte blanda eller kupera en kortlek, än mindre spela poker, men från och med första rasten har poker (utan pengar inblandade självfallet) varit min och mina kamraters huvudsakliga sysselsättning på alla lediga stunder.

En vän introducerade mig till nätpokern och tillsammans började vi spela med ett gemensamt konto. Startkapitlet på 50$ erhöll vi gratis. En väldig massa bonushorande och många grindingsessioner efteråt plockade vi ut ungefär 28k SEK vardera. Det är det som är mitt pokerkapital idag.

---

Tyvärr förstår jag nu att jag inte kan återuppta spelet idag. Alldeles för mycket studier samt det faktum att jag måste spela tennis ikväll gör att jag avstår. Jag har bestämt att jag alltid ska ha gott om tid när jag sätter mig ner för att spela poker. Jag vill inte känna mig stressad.

Förmodligen skriver jag mer ikväll. Snart är det dags att börja prata om mina mål.

Postad

Jag hade fel när jag trodde att jag inte skulle spela någonting igår. När jag kom hem från tennisträningen igår kväll kände jag mig hur pigg som helst. Istället för att som alltid annars slå mig ner i soffan och kolla på Lost knäppte jag på datorn.

Jag har ännu inte fått in några pengar på nätet. Först på fredag ska jag kila in på SEB och fixa det. Men det ordnade sig i alla fall, en polare var inloggad och han skickade över 22$ till mitt konto på PokerStars.

Pokerstars 20+2$ niomanna-SNGs är underbara. 1500 i marker, blinds 10/20 och nivåer på 10 minuter. Jag brukar verkligen trivas med det upplägget, men under gårdagens SNG blev det jobbigt.

Eftersom jag inte spelat på så länge är jag lite nervös när jag börjar. Det känns ovant. I början förlorar jag flera småpotter där jag ser floppen med låga par och missar. Jag gillar att se många floppar i början när jag har låga par och suited connectors, även om jag sitter i tidig position.

De små förlusterna som jag annars inte skulle bry mig om påverkar mig lite, men jag försöker koppla av.

Turneringen blir lång, men jag spelar bra. När vi är fyra kvar tar det ungefär 25-30 minuter innan den fjärde spelaren får lämna bordet. Då har turneringen hållt på i 85 minuter. Tyvärr är spelaren som får lämna bordet jag. Jobbigt, jobbigt. Det hade känmts bra att åtminstone hamna ITM då det är min första SNG. Hur som helst tycker jag att jag lärde mig en hel del av spelet. Det känns bra att vara tillbaka.

Postad

Här är misstaget som fick mig att lite senare bubbla:

PokerStars Game #4822364329: Tournament #24134121, $20+$2 Hold'em No Limit -

Level VII (100/200) - 2006/05/03 - 16:51:41 (ET)

Table '24134121 1' 9-max Seat #5 is the button

Seat 1: triverd (2825 in chips)

Seat 2: efern (5060 in chips)

Seat 5: poker_oscar (2410 in chips)

Seat 8: Morrocca (3205 in chips)

triverd: posts the ante 25

efern: posts the ante 25

poker_oscar: posts the ante 25

Morrocca: posts the ante 25

Morrocca: posts small blind 100

triverd: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to poker_oscar [Ts 8s]

De små stackarna gör att jag kanske borde lägga handen här. Fast bordet är tight och en höjning vinner ofta potten utan strid. Jag försöker.

efern: folds

poker_oscar: raises 200 to 400

Morrocca: folds

triverd: calls 200

Det där var givetvis inte vad jag önskat. Men min hand har många möjligheter. En fin flopp och jag skulle ta alla hans marker.

*** FLOP *** [5c Ad 4d]

Jag träffar inget, synd.

triverd: checks

Han checkar. Jag tittar på floppen och det är kort som jag mycket väl skulle ha kunnat träffa ur hans perspektiv. Jag tror inte att han synat med 55 eller 44 och då hade han förmodligen betat ut och hoppats på att jag har ett A. Han har A, drag eller ingenting.

poker_oscar: bets 400

triverd: raises 1000 to 1400

Det där fick inte hända. Jag sätter honom på ett A eller ett färdrag. I vilket fall kan jag inte syna honom. Det svider.

poker_oscar: folds

triverd collected 1800 from pot

triverd: doesn't show hand

*** SUMMARY ***

Total pot 1800 | Rake 0

Board [5c Ad 4d]

Seat 1: triverd (big blind) collected (1800)

Seat 2: efern folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: poker_oscar (button) folded on the Flop

Seat 8: Morrocca (small blind) folded before Flop

Postad

Jag håller med föregående talare, du säger i princip till honom att du itne har någonting, visa att du har honom slagen fast han har nöten! Det är ca 1000-1100 i potten, så om du vill plocka upp den tyckerj ag iaf att du kan dra på med ett potbet, lr så checkar du helt enkelt.

Postad

Raisa till 500, dem lägger sig förvånansvärt mycket mer på 2.5 ggr blind än 2 ggr blind i sngs. Sen floppspelet är väl okej, kanske du skullet bettat lite mer, runt 600 kanske. Men nu satt han säkerligen på esset själv så det spela ju ingen större roll.

Postad

Ni har nog rätt. Beten var förmodligen för liten. Men även om beten tyder på viss svaghet krävs det ju en hel del mod från hans sida för att slå om utan träff.

Han har träffat så synar han antagligen vilket bet som helst. Så det känns otryckt att beta mer än vad jag gjorde. Jag borde kanske checkat, men då tar han ju potten ifrån mig på nästa gata i säkerligen 90% av fallen.

Tack för alla kommentarer hittils. Jag ska göra mitt yttersta för att göra dagboken läsvärd. :)

Postad
jag tänkte iofs mest preflop.

Aha. Egendomligt nog var detta spel standard, även från min sida. Minsta bet vann ofta potten. Hade jag höjt mer är jag rädd att det hade ökat misstänksamheten.

---

Ikväll ska jag bestämma på vilken nivå jag ska spela och sätta upp ett par andra mål för min poker. Blir jag färdig med studierna i god tid spelar jag nog PokerStars frirulle till WSOP. Jag heter poker_oscar på PokerStars.

Postad

Har spelat ytterligare två SNGs med 22$ i inköp. Inget positivt resultat, tyvärr. Det är möjligt att jag postar någon handhistory senare. Frirullen börjar om 10 minuter men jag ämnar inte ägna särskilt mycket tid åt den. Det blir förmodligen att ställa in keramiken så fort som möjligt. :)

Jag rinde till min bank och kollade upp saldot på mitt kära pokerkonto. 27690,86 SEK. Inte illa, inte illa! Det är visserligen pengar som jag inte behöver till någonting speciellt, men jag vill ändå inte kalla hela summan för "min bankrulle".

Trots tre misslyckanden på raken i PokerStars 22$-SNGs har jag bestämt mig för att börja spela dessa. Strukturen tilltalar mig. Någonstans har jag läst att rekommendationen är att ha minst 30 inköp. Det tänker jag efterfölja. 660$ blir med aktuell kurs 4581 SEK, det anser jag mig ha råd med.

Vidare vill jag förstås ha en liten bankrulle för sateliter, forumturneringar och andra skojiga ting. 200$ passar nog bra för det ändamålet. 1459 SEK blir det.

Vad tycker ni om det? Låter det bra? Kom gärna med kommentarer och åsikter. Imorgon ska jag kila in på SEB. :)

Postad

PokerStars Game #4830698255: Tournament #24180380, $20+$2 Hold'em No Limit -

Level V (75/150) - 2006/05/04 - 13:44:38 (ET)

Table '24180380 1' 9-max Seat #6 is the button

Seat 1: 23gman (4255 in chips)

Seat 2: poker_oscar (935 in chips)

Seat 3: WingIt (1865 in chips)

Seat 4: Lou Dawg48 (160 in chips)

Seat 5: dylwa22 (2200 in chips)

Seat 6: DaveTrig (2850 in chips)

Seat 7: Ngoc A. (1235 in chips)

Ngoc A.: posts small blind 75

23gman: posts big blind 150

*** HOLE CARDS ***

Dealt to poker_oscar [Ad 6d]

Vad bör jag göra här?

Postad

30 inköp ska nog räcka när du inte kör turbo sngs.

Svårt med A-6 handen, efter blindsen har du endast 670-680 kvar ifall dem snor dina mörkar. Närvaron av shortstacken på 160 gör nog bordet lite tightare så kan nog funka med att ställa in ifall bordet är någorlunda tight.

Postad

Jag gick all-in och hela bordet foldade fram till stora blinden som hittade QQ. Inte ens en liten utdragning lyckades jag med.

Det blir ingen nätpoker i helgen på grund av att jag inte har några pengar på nätet att spela för. Jag beställde ett VISA-kort i fredags och förhoppningsvis kommer det i början av nästa vecka. Då blir det action! :)

Jag ska läsa ett eller två kapitel ur Harrington on Hold'em (första volymen) i helgen. Håller på med kapitlet 'Betting Before the Flop' och det är min mål att ha läst klart även 'Betting After the Flop' innan söndag kväll. Även om jag känner att jag lär mig en hel del även av första volymen är det den andra jag verkligen ser fram emot.

Ikväll hoppas jat att det blir homegame med polarna.

Postad

Polaren loggade in igen och skickade över 22$ till mitt konto. Han börjar nog tröttna på att jag ber om pengar hela tiden så det är nog bäst för mig att VISA-kortet kommer snart. Jag bestämde mig för att spela 11$ SNGs istället. Samma struktur och förmodligen ingen större skillnad på motståndet så jag kunde lika gärna fördubbla nöjet.

Första SNGn vann jag. Äntligen! Efter tre rakar förluster måste jag säga att det känns mycket bra med en vinst. Jag spelade bra fram till vi var tre kvar då jag gjorde ett misstag. Lyckligtvis kostade det mig inte så mycket men det var ändå onödigt. Den tredje personen var en riktig fisk och åkte snart ut. Det såg inte särskilt ljust ut när vi började spela heads up. Motståndaren hade 10.000 i marker och jag 3500. Jag spelade bra och hade väldig tur vilket resulterade i en vinst. Ingen intressant HH att redovisa.

I dagens andra SNG misslyckades jag tyvärr. Här är en hand jag skulle vilja ha era åsikter kring. Det är sådana situationer jag läser om i Harrington-boken just nu, men just här visste jag inte hur jag skulle agera. Jag delar upp HH'n i två delar.

PokerStars Game #4859409919: Tournament #24337042, $10+$1 Hold'em No Limit - Level IV (50/100) - 2006/05/07 - 10:26:50 (ET)

Table '24337042 1' 9-max Seat #6 is the button

Seat 1: poker_oscar (1135 in chips)

Seat 2: goontersme (2155 in chips)

Seat 3: anniduxpanez (1655 in chips)

Seat 4: DTLEGALIZE42 (830 in chips)

Seat 6: Ladyluck2win (2940 in chips)

Seat 7: ISURugby252 (2205 in chips)

Seat 8: Terry Schnar (1620 in chips)

Seat 9: Humbert H. (960 in chips)

ISURugby252: posts small blind 50

Terry Schnar: posts big blind 100

*** HOLE CARDS ***

Dealt to poker_oscar [Jh Js]

Humbert H.: folds

Vad bör jag göra här?

Postad

All in generellt. Visst kan du raisa till 300 om du vet att motståndarna bara slår om med bättre händer. J-J är ganska svårspelad efter floppen så jag försöker spela handen preflop, jobbigt om floppen kommer 8s-9s-Qx och motståndaren bettar ut svagt. Sen finns ju alternativet att syna, men det är inget spel jag hade försökt mig på.

Mitt tips är att spela så enkelt som möjligt på lägre nivåer, även fast man kan vara lättläst fortsätter motståndarna att göra samma misstag.

Postad

Jag har svårt att se hur jag skulle kunna få syn av en sämre hand om jag går all in. Visst är jag shortstacked men alla vet att jag saknar anledning att bluffa all in i andra position.

Jag gillar inte att höja till 300 heller. Förutsatt att ingen återhöjer har jag då 835 kvar postflop. Kommer det flera överkort så kommer jag förmodligen tvingas lägga då bluffmöjligheterna är små. Resultatet blir att jag förlorat ungefär 25% av min stack.

Så här spelade jag:

poker_oscar: calls 100

Jag synar med planen att gå all in om någon höjer. Kommer floppen med flera överkort kan jag lägga mig (då har jag bara förlorat 10% av stacken), annars spelar jag handen till det bittra slutet.

goontersme: folds

anniduxpanez: folds

DTLEGALIZE42: folds

Ladyluck2win: folds

ISURugby252: folds

Terry Schnar: raises 200 to 300

Underbart! Fold fram till BB som höjer. Förmodligen har han en i alla fall okej hand. Jag är shortstacked och har bara synat i tidig position. Det kan feltolkas som svaghet. Han försöker troligen plocka upp potten.

poker_oscar: raises 835 to 1135 and is all-in

Rätt fel? Det är inte försent att kommentera preflop-spelet heller om någon inte hann med. :)

---

Jag har spelat ytterligare två SNGs. I den första blev jag utdragen (fisken hade 3 outs) och i den andra förlorade jag en coinflip. Jag tror åtminstone att det var en coinflip, ska kolla upp det senare. Den handen kommer jag förmodligen att posta här senare.

Imorgon är det skola. Tråkigt! Det finns ju så mycket vettigare saker man kan göra nu när det börjar bli varmt ute. Läsa Harrington on Hold'em på altanen, exempelvis. Polaren har spelat på en riktig pokerklubb för första gången. Jag antar att jag kommer få höra om det en hel del imorgon.

God natt!

Postad

Resultatet för dagen är +/- 0, men det är egentligen inte helt sant. En liten deal med polaren gjorde att jag inte fick ta hand om alla vinstpengar själv. Inget intressant för dagboken, men värt att kort nämna då jag faktiskt är nöjd med spelet idag.

Dagens tre sista SNGs resulterade i en tredjeplats och två andraplatser. Finfint! Här är en hand jag är stolt över:

PokerStars Game #4872001313: Tournament #24403128, $10+$1 Hold'em No Limit -

Level VII (100/200) - 2006/05/08 - 15:44:17 (ET)

Table '24403128 1' 9-max Seat #7 is the button

Seat 7: The_Goat26 (4585 in chips)

Seat 8: NoOl3Ru (5775 in chips)

Seat 9: poker_oscar (3140 in chips)

The_Goat26: posts the ante 25

NoOl3Ru: posts the ante 25

poker_oscar: posts the ante 25

NoOl3Ru: posts small blind 100

poker_oscar: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to poker_oscar [9d 3s]

The_Goat26: folds

NoOl3Ru: calls 100

poker_oscar: checks

*** FLOP *** [6s 6d As]

NoOl3Ru: checks

poker_oscar: checks

*** TURN *** [6s 6d As] [Jh]

NoOl3Ru: checks

poker_oscar: bets 400

NoOl3Ru: raises 400 to 800

poker_oscar: raises 1700 to 2500

NoOl3Ru: folds

poker_oscar collected 2075 from pot

poker_oscar: doesn't show hand

*** SUMMARY ***

Total pot 2075 | Rake 0

Board [6s 6d As Jh]

Seat 7: The_Goat26 (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 8: NoOl3Ru (small blind) folded on the Turn

Seat 9: poker_oscar (big blind) collected (2075)

Imorgon blir det förhoppningsvis (!) ingen poker utan bara studier. Möjligtvis läser jag lite ur Harrington. Förresten, JAG ÄLSKAR HARRINGTON! :)

Postad
Jag har svårt att se hur jag skulle kunna få syn av en sämre hand om jag går all in. Visst är jag shortstacked men alla vet att jag saknar anledning att bluffa all in i andra position.

På $10 nivån kan du få syn av A-10, A-J, 9-9, 10-10 och t.o.m lägre pocketpar. Men det jag egentligen vill är bara att sno blindsen, synar någon med överkort så har du en 50/50 och synar någon med a-a och k-k har du otur. Limpa lär du förlora mer på i längden än att ställa in.

Postad
På $10 nivån kan du få syn av A-10, A-J, 9-9, 10-10 och t.o.m lägre pocketpar. Men det jag egentligen vill är bara att sno blindsen, synar någon med överkort så har du en 50/50 och synar någon med a-a och k-k har du otur. Limpa lär du förlora mer på i längden än att ställa in.
Du har nog rätt. Jag har nu märkt att folk synar VÄLDIGT mycket på den nivån. Skillnaden till 22$, som jag ska spela när jag sätter igång, är stor. Kan givetvis bero på rena tillfälligheter, men enligt min erfarenhet är det mycket tightare på 22$.

---

Jag fick mitt VISA-kort igår så ikväll ska jag börja spela på riktigt. Det är bestämt att jag ska spela 2 stycken 22$-SNGs samtidigt. Förhoppningsvis hinner jag med totalt 4 stycken SNGs ikväll. Önska mig lycka till!

Postad

Har helt glömt bort hur många SNGs jag har spelat idag. Jag måste skaffa Poker Tracker, Poker Office eller något liknande program snarast möjligt. Det är bara så svårt att veta vilket som passar mig bäst.

Jag plussade ungefär 50$ idag, vilket jag är nöjd med. Det känns helt underbart att ha börjat spela igen. I några veckor frammåt kommer nog (läs: förhoppningsvis) studierna att ta upp en hel del av min tid, men snart blir det riktigt mycket grind. :)