Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade precis mot en maniac och är tämligen missnöjd med mitt resultat (ca 16BB plus på 126 händer, ja det låter säkert bra men givet motståndaren och mina kort hade jag förväntat mig mer). Kan inte skylla på otur heller, hittade ett antal bra händer och åkte inte på något som kan kallas för bad beat.

Jag har position på killen och potten är sällan ohöjd när turen kommer till mig (Fi höjer med unger 45% preflop). Min plan var att trebetta de händer jag ville spela (i runda slängar 66+, AT+, KJ+ - bra HD?), undantaget från BB då jag var mer synbenägen. Trebett eller fold rätt taktik? (Fi cappade ibland pre (säg hälften av gångerna), lägena kändes tämligen slumpmässigt valda.)

Just i detta exempel var motståndarna tämligen ouppmärksamma och jag hamnade nästan alltid HU mot Fi. Mitt problem är således spelet post-flop. Här är Fi givetvis omöjlig att läsa - han kan ha vad som helst.

Ibland blir han en callingstation (då har han en medioker hand, typ K-hög eller botten-/underpar) och då är spelet enkelt men annars är det jag som tenderar att bli en callingstation. Raiseknappen känns ljummen, jag vill ju inte jaga bort hans bluffar men om jag bara synar får han ju väldigt många "frikort".

Några exempel:

Jag har 88, floppen kommer QT3 och han bettar. Raise eller call? (Fold existerar inte som alternativ i min värld.)

AK som missar - bara att syna ner? Höja river för värde när jag träffar?

AK som träffar. Höja floppen och sen fortsätta betta så länge han bara synar. Men mot CR på turn? (Här leder han eller så bluffar han, han synar med ett sämre ess.) Mot bett på turn? (Troligen bluff men kan också vara värdebett med mellanpar.) Om jag höjer ger han upp sina bluffar, men kommer inte nödvändigtvis att höja om han leder och inte nödvändigtvis leda om han höjer igen. Syna?

QTo, jag synar från BB, knappen limp-synar. Floppen kommer AhTx2h, Fi bettar. Jag måste höja? (Jag vill se knappens reaktion, synar han så slår han mig eller sitter på färgdraget.) Knappen synar för att sedan betta när turn är blank. Vad nu? Syn och syn?

Postad

Han var inte helt galen på postflop spelet? Då tycker jag du kan trebeta med QJ, QT, JT och lite till. När han höjer från sb så syanr du givetvis med alla kort(om ingen anann är med i potten).

Jag har 88, floppen kommer QT3 och han bettar. Raise eller call? (Fold existerar inte som alternativ i min värld.)

Om det är som du säger så cappar jag här alla dagar i veckan och kan tänka mig slänga in höjningar på turn/river med.

Beror lite på flopen, självklart ska vi ta den till showdown men om floppen kommer 7 :club: 8 :club: 9 :club: så känns ju att bara syan ner som bäst men om floppen kommer 944 alt. 222 så ska vi ju pumpa in bets.

AK som träffar. Höja floppen och sen fortsätta betta så länge han bara synar. Men mot CR på turn? (Här leder han eller så bluffar han, han synar med ett sämre ess.) Mot bett på turn? (Troligen bluff men kan också vara värdebett med mellanpar.) Om jag höjer ger han upp sina bluffar, men kommer inte nödvändigtvis att höja om han leder och inte nödvändigtvis leda om han höjer igen. Syna?

Det verkar som du spelar ganska passivt mot denna spelaren, låt honom betala hela tiden, bara gasa.

QTo, jag synar från BB, knappen limp-synar. Floppen kommer AhTx2h, Fi bettar. Jag måste höja? (Jag vill se knappens reaktion, synar han så slår han mig eller sitter på färgdraget.)

sb=maniac? Jag hade trebetat här, knappen är ju livrädd och vill se en billig flop med en medioker hand, jag anser att QT är en bra hand i såna här lägen, kan du då få ut knappen så är ju halva potten redan gjord. På floppen får du inte ens överväga att bara syna, panga på. sb är ju troligtvis tom och om du nu kan rocka borta knappen så blir detta riktigt skoj. Troligtvis har nog knappen en sämre hand än dig för tillfället men jag har varit med om situtationer där jag har fått bort JJ-KK på Axx bräda då maniacen betar och jag höjer med mittenpar.

Just i detta exempel var motståndarna tämligen ouppmärksamma och jag hamnade nästan alltid HU mot Fi.

Knappen synar för att sedan betta när turn är blank. Vad nu? Syn och syn

Om de nu är har hållt sig lugna så är det jobbigt att fi donkar på blank turn, vad gjorde idioten? Synar han så är jag ändå sugen på att ta mig till showdown.

:club::diamond::heart::spade:

Nu kan ju tipsen vara dumma men det handlar mycket om vad man har för egen uppfattningom maniacen så det är väldigt svårt at ge generella svar hur man ska spela.

Postad
[...De flesta tipsen...]

Spontant så känns det som att det är smartare att ta det lite lugnare mot maniacsen. Att stångas mot dem med marginella händer är roligt men iom knappast ett bra sätt att exploatera dem. Att syna ned mycket och värdebetta lär fungera bättre. Bluffar bör också hållas på ett minimum men kan användas ibland.

Generellt ja.

CR är jobbigt och beroende på hur brädan ser ut går jag ibland in i bluffinducingläge efter en jobbig turn. Syn syn/syn raise vid turndonk även här beroende på hur brädan ser ut. Syn raise kan användas om t.ex. man sitter på ett överpar och river lägger ett lågt par som counterfeitar många av hans rimliga tvåpar osv. men det är riskabelt. Kan ju vara ett sätt att få ut en extra BB om Fi ofta viker turnhöjningar.

QTo, jag synar från BB, knappen limp-synar. Floppen kommer AhTx2h, Fi bettar. Jag måste höja? (Jag vill se knappens reaktion, synar han så slår han mig eller sitter på färgdraget.) Knappen synar för att sedan betta när turn är blank. Vad nu? Syn och syn?

Höj, syn syn/bet.

Postad

Oj, jag skrev visst fel på QT-handen. Knappen gav upp efter min raise och maniacen synade för att sedan betta turn. Problemet med att höja som jag ser det är att det ger Fi chansen att lägga alla händer som drar dött och även en del tvåoutare medan jag med stor sannolikhet får ett ytterligare bet på river de gånger jag synar medan jag får betala ett eller två BB extra de gånger jag ligger efter och höjer.

---

Slowplay är ju generellt sett fel i FLT SH men i given situation (dvs. mot maniac i position) kanske det fungerar? Och då även med händer som TPNK?

Postad
Ruterkung skrev:

[...De flesta tipsen...]

Spontant så känns det som att det är smartare att ta det lite lugnare mot maniacsen. Att stångas mot dem med marginella händer är roligt men iom knappast ett bra sätt att exploatera dem. Att syna ned mycket och värdebetta lär fungera bättre. Bluffar bör också hållas på ett minimum men kan användas ibland.

Det är ju svårt att veta hur nu maniacen spelar men jag har mött spelare som inte viker sina bluffar trots de blir höjda så jag kanske tänkte lite på det. Men om det var en spelare som kan vika några händer är ju mina tips ganska ruttna, men det är ju svårt att veta...

Postad

Det är ju svårt att veta hur nu maniacen spelar men jag har mött spelare som inte viker sina bluffar trots de blir höjda så jag kanske tänkte lite på det. Men om det var en spelare som kan vika några händer är ju mina tips ganska ruttna, men det är ju svårt att veta...

Oavsett om maniac viker eller inte så är det ju svårt att veta var man har honom. Det är väl främsta anledningen till att jag lugnat ner mig mot såna spelare det senaste - man turnhöjer hans donk med AQ på Q925 när fi träffat tvåpar med sitt monster 95o, man tvingas syna en tredje och en fjärde bet bara för att "han kan ju bluffa".

Slowplay är ju generellt sett fel i FLT SH men i given situation (dvs. mot maniac i position) kanske det fungerar? Och då även med händer som TPNK?

Personligen så är maniacs i position de jag inte vill slowplaya. Man får bra betalt genom att köra straightforward abc utan att röra till det. Slowplay blir ju tricky iom att de är så svårlästa.

Typ om du floppar TPNK, trebetta floppen och syna ner om han fortsätter gasa.