morberg Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Jag har 130 händer på SB: 40/7/0,5. Har inte observerat något särskilt. Inga siffror på BB, men han verkar vara minst lika löspassiv som SB efter det jag har sett (han har ännu inte höjt en hand pre-flopp). Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP) Preflop: morberg is UTG with 6 , 6 . morberg raises, MP calls, 1 fold, SB 3-bets, BB calls, morberg calls, MP calls. Nu är jag inte riktigt UTG utan mer som MP. Vi är bara fem spelare runt bordet. Höjer med mina sexor och SB sprätter till med en trebet. Flop: (12 SB) 9 , 2 , 3 (4 players) SB bets, BB calls, morberg raises, MP folds, SB calls, BB calls. SB betar ut med toppar, överkort, färgdrag eller vad? Jag höjer och han lugnar sig... Turn: (9 BB) 9 (3 players) SB bets, BB calls, morberg ? ...för att beta ut igen på turn när andra nian kommer. Vad göra med mina stackars sexor? Citera
Ayahuasca Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 11:1. 9an är ju ett ofarligt kort. Vad slår dig nu som inte trebettas på floppen? Jag hade nog raisat. Folda river om A/K faller eller BB vaknar till. SB kan betta ut av många anledningar men en kan vara för att han tror att du höjer floppen för gratiskort på turn. Jag brukar göra det ibland mot utvalda drag-freecard-junkies. Iofs inte i 3-way potter. EDIT: Såg nu att SB hade ganska låg agg. Ett bättre alternativ kan vara att syna och folda om river är farlig. Gillar inte den donken från en passiv spelare. Citera
TheAnalyst Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 hade synat turn och river förutsatt att det inte kommer en re-raise på river. Citera
Bjorn_ Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Altså det känns mesigt men efter mycket tänk så tror jag att det vetigaste du kan göra är att syna floppen och bettar han igen på turn och du inte förbättrar skulle jag slänga. Tror sannolikheten att du ligger formellt före är låg och dessutom finns det ju goda chanser att du även om du formellt sett har bästa handen måste ducka väldigt många outs på turn och river. Hade du haft 6 6 hade jag nog rekomenderat en fold på floppen men nu tycker jag nog att du skall syna av ett kort till. Visserligen är det 22-1 imot att setta på turn och du får bara 14-1 odds men dels har du goda chanser att få in flera big bets på turn och river om du träffar och dels har löspassiva fiender en tendens att ibland ge omotiverade gratiskort. /Bjorn Citera
Bjorn_ Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Tillägg: Tyvcker handen påminner rätt mycket om denna hand och argumenten är ungefär desamma. Visserligen är potten större här vilket gör beslutet svårare men jag tror nog ändå knappast det är värt två till tre big bets för att ta reda på att man är slagen här. /Bjorn Citera
Ignatius Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Jag skulle tro att du antingen är 70-procentig favorit (om båda har olika överkort) eller så har du 2 outs. Om båda scenarierna är ungefär lika sannolika kan du spela hur du vill givet att du får båda med dig till showdown. Du har då ca 1/3 chans att vinna en trevägspott. Risken med aggressivitet är väl att du bara får med dig den som redan har dig slagen. Jag hade därför försökt fixa en så billig showdown som möjligt. Citera
Hjort Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Hmm, en tämeligen generös HD hos motståndarna ger cirka 1/5 equity på floppen. Board: 2d 3d 9h Dead: equity (%) win (%) tie (%) Hand 1: 37.4637 % 37.23% 00.23% { 88+, AJs+, AQo+ } Hand 2: 23.7135 % 23.40% 00.31% { 88-33, AJs+, A9s, Ad8d, Ad7d, Ad6d, Ad5d, Ad4d, A3s-A2s, KJs+, K9s, Kd8d, Kd7d, K3s-K2s, QJs, Q9s, Qd8d, Qd7d, Q3s-Q2s, J9s, Jd8d, Jd7d, T9s, Td8d, Td7d, 98s, 9d7d, 8d7d, 7d6d, 7h6h, AQo, A9o, A3o-A2o, KQo } Hand 3: 19.8799 % 19.73% 00.15% { 6d6h } Hand 4: 18.9428 % 18.69% 00.26% { TT-22, AQs-A7s, K9s+, QTs+, AQo-ATo, KTo+, QTo+, JTo } Och jag är rätt säker på att det är är mycket av ett bästafallsscenario då jag utesluter höga pockets från bb, samtidigt som jag ger både honom och SB relativt många skräphänder. Om du skulle kunna se showdown för 2BB så skulle det ju klart vara värt det, men jag är tveksam till att det är fallet. QQ+ kommer ofta inte låta dig komma undan så lätt och du har inte ens garanterad position. Frågan är ju då om motståndarna är så tydliga att du relativt lätt kan läsa när du är slagen/ligger före och därmed spara in bets. Det är inte alls omöjligt att du är det, men när SB betar ut när TP parat (och bb synar emelland) så tycker jag det är dags att bli rejält orolig. Citera
Ayahuasca Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Jag förstår dock inte hur SB skulle kunna spela ett överpar utan att 3-betta floppen och det är väldigt mycket det det hänger på om man ska se till sin equity, speciellt då på turn. Finns det någon rimlig förklaring på varför han skulle syn-donka med TT+? Citera
Hjort Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Jag förstår dock inte hur SB skulle kunna spela ett överpar utan att 3-betta floppen Jag tänkte ju förstås på det första betet. Och så ovanligt är det sortens spel faktiskt inte. Det är ju visserligen korkat och kan väl bland annat bero på att han vill se ett ofarligt kort. Citera
Ayahuasca Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Jag tänkte ju förstås på det första betet. Ja, det förstår jag. Det jag skrev var egentligen en värdelöst formulerad följdfråga där jag ville veta hur du agerat på turn om kört morbergs linje. SBs udda spel tycker jag inte gör överpar tillräckligt troligt för att sänka ens equity nog för en fold där. Hur som helst, nu har jag suttit i en halvtimma och försökt rättfärdiga flopphöjningen men ju mer jag går över situationen desto mer lutar jag åt fold av redan skrivna anledningar. Har faktiskt lärt mig mycket av denna handen, pockets är en av mina svagare sidor. Pokerstove har laddats ner och är nu min nya vän. "Frågan är ju då om motståndarna är så tydliga att du relativt lätt kan läsa när du är slagen/ligger före" och det är där det faller för mig. Readen säger att två av tre motståndare är passiva och det gör dem svårlästa. Ett mycket möjligt scenario förutom de uppenbara är att man lägger 2BB, kanske till och med 3BB som tvåoutare hela vägen i handen. Jag tycker iofs fortfarande det är väldigt marginellt. Hade BB foldat floppen eller MP foldat preflop hade jag höjt. Citera
Recommended Posts