Wiznakh Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Imorgon, 25e april, har vi en debatt på vår skola med alla distriktsordförande i ungdomsförbunden i örebro län. Jag blev tillfrågad av några lärare på skolan om jag ville agera debattledare, jag är duktig i samhällskunskap samt arbetar på en tidning så dom tyckte att jag passade bra för det. Detta var ca 2 månader sen. Idag blev jag helt ställd, fick reda på att skiten var imorgon, jag trodde det var den 25 maj, och är totalt oförberedd. Jag behöver därför er hjälp med att hitta på frågor jag kan ställa till dem. Debatten ska handla om två ämnen, Ungdomsarbetslösheten, samt skola och utbildning. Jag är tacksam för all hjälp. / Daniel Citera
Mjonasson Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Ett litet länktips: http://www.ungtval.se/ Citera
Mjonasson Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Kom på ett generellt tips som kanske är bra: Försök att ställa stängda frågor, det vill säga som bara har ett visst antal svar, och summera med att ställa frågan igen efter de har svarat för att få ett klart svar. Ex: - Tycker moderaterna att USA har ett bra system för att finansiera högskolorna/universitet och att detta är något som vi i sverige skall ta efter? - "Bla bla bla, vissa saker är bra.. bla bla bla.. vissa saker är dåliga.. bla bla bla." - Så då tycker/(tycker inte) moderaterna att vi skall ta efter det systemet? Det vill säga, genom att summera frågan igen, där det bara finns ett par klara svar så tvingar du fram ett mer kortfattat svar på slutet Var alltså inte rädd för att försöka upprepa det de har sagt, för att visa att du förstått vad de sagt/inte förstått var de sagt. Om inte du som debattledare förstår det så är risken stor att många andra inte heller har gjort det. Citera
eurythmech Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Handlar debatten delvis om ungdomsarbetslöshet bör du sätta stort fokus på centerns Chiracförslag, fast samtidigt, stackars ungdomspolitiker... Citera
Hjort Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Fråga om det är ok av multipoker att göra reklam genom halvnakna kvinnor. Det borde få fart på dem. Citera
oleby Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Fråga om det är ok av multipoker att göra reklam genom halvnakna kvinnor. Det borde få fart på dem. Citera
Wiznakh Postad 25 April , 2006 Författare Rapport Postad 25 April , 2006 Börjar klockan 15.00 idag... ska nog gå bra ändå, hetsade nästan upp mig i onödan.. fick lite panik igår, men hade ett par timmar o läsa på så jag är nog tillräckligt förberedd annars är det bara att improvisera... Citera
Staahla Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Tänk om man hade varit så ambitiös under gymnasietiden. Eller ännu bättre, nu under högskoletiden. Citera
Disturbed1 Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Tänk om man hade varit så ambitiös under gymnasietiden. Eller ännu bättre, nu under högskoletiden. Överhuvudtaget skulle jag vilja säga.. Citera
Wiznakh Postad 25 April , 2006 Författare Rapport Postad 25 April , 2006 Ambitiös? jag har fan inte gjort en matteläxa sen första året i gymnasiet, och jag går naturvetenskaplig.. Nej nej, det här gjorde jag för att det är skoj, jag gillar sånt här. Går inte ens på något betyg eftersom jag läst klart all samhällsvetenskap..... Det gick förövrigt skitbra, flöt på riktigt fint och det blev en bra debatt om ni undrar alltså.. Citera
Recommended Posts