Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

(Är det ok att posta en HH om dagen, eller spammar jag sönder forumet? Jag letade först, men hittade inte några trådar om FL och AA.)

Poker är ju så oerhört mycket svårare än det ser ut. Ju mer jag lär mig desto sämre går det känns det som. Bu. Nåja, till handen:

Pacific 0.05/0.1. Löst spel som vanligt, 6 spelare vid bordet. CO postar BB före spelet.

Hero is UTG, dealt: A :heart: A :diamond:

Hero calls, UTG+1 calls, CO checks, Button calls, SB folds, BB checks.

Här lutar jag mig mot Abdul's pre-flopstrategi som rekommenderar limp-re-raise med AA för att maskera handen. Funkar ju sämre när ingen höjer senare...

Flop: 2 :heart: 2 :club: 5 :club:

Den ser inte så dum ut tycker jag. Kanske stege, kanske färddrag, men inte något som är klart än. Jag kör på:

BB checks, Hero bets, UTG+1 calls, CO folds, Button calls, BB calls.

Turn: Q :spade:

Borde fortfarande sitta med högsta tvåparet. Inga höjningar i föregående runda. Damen långt utanför möjlig stege och i ny färg. Jag borde ligga bra till.

BB bets, Hero raises, UTG+1 raises, Button folds, BB calls, Hero caps, UTG+1 calls, BB calls

Jag sätter BB på tvåpar damer och tvåor och höjer därför. När sedan UTG+1 re-raisar ger jag även honom en dam. Kanske borde jag dragit öronen till mig här? Skulle jag nöjt mig med en call sista varvet i stället för att cappa?

River: 7 :club:

7:an användbar i färg, men skulle de båda andra verkligen hängt med så länge på ett färgdrag?

BB bets, Hero raises, UTG+1 calls, BB raises, Hero caps, UTG+1 calls, BB calls.

Hm. Där gick det nog lite fort märker jag när jag skriver ner handen här (men inte när jag spelade). Jag var då helt säker på att tvåpar var bästa handen.

UTG+1 shows: K :diamond: 2 :diamond:

BB shows: 8 :club: Q :club:

BB wins with a flush, Q high.

Tusan. Jag har sämsta handen. När borde jag ha förstått detta?. Jag ser att spelet på river är ganska huvudlöst, men kunde jag dragit mig ur ännu tidigare utan att ha kastat datorn genom fönstret för att bli förbannad över att foldat en hand jag kunde vunnit?

Jag matade handen genom PokerStove, och givet de andra händerna ligger jag inte bra till efter floppen (jag har 12% vinstchans, UTG+1 har 63% men förlorar ju senare mot BB som har 19% efter flopp). Det är ju lätt att se när man _vet_ vilka kort det gäller, men när skulle ni märkt det?

Postad
(Är det ok att posta en HH om dagen, eller spammar jag sönder forumet? Jag letade först, men hittade inte några trådar om FL och AA.)

Nejdå, det är bara bra med många HH:er.

Här lutar jag mig mot Abdul's pre-flopstrategi som rekommenderar limp-re-raise med AA för att maskera handen. Funkar ju sämre när ingen höjer senare...

Angående Abduls strategi så kan du också se att han rekommenderar med att höja alla händer du öppnar med om du räknar med att alltid få syn. Den andra situationen man ska limp-re-raisa med AA är ju när bordet är aggressiva så att man med stor sannolikhet får en höjning.

Slutligen strategin är inte till för att maskera AA så mycket som för att maskera andra händer som är lönsamma att limpa men inte att höja när man är först in i potten.

Den ser inte så dum ut tycker jag. Kanske stege, kanske färddrag, men inte något som är klart än. Jag kör på:

Bra flopp eftersom ingen längre kan dra ut dig med tvåpar och dessutom är det trefärgad flopp med bara låga kort. Bara att beta på med andra ord.

Borde fortfarande sitta med högsta tvåparet. Inga höjningar i föregående runda. Damen långt utanför möjlig stege och i ny färg. Jag borde ligga bra till.

Du sitter med 100% säkerhet på det högsta tvåparet.

BB bets, Hero raises, UTG+1 raises, Button folds, BB calls, Hero caps, UTG+1 calls, BB calls

Jag sätter BB på tvåpar damer och tvåor och höjer därför. När sedan UTG+1 re-raisar ger jag även honom en dam. Kanske borde jag dragit öronen till mig här? Skulle jag nöjt mig med en call sista varvet i stället för att cappa?

Jag är lite tveksam till cappen här faktiskt. Att BB betar ut betyder ju troligen bara att han har en dam, men att UTG+1 trebetar är betydligt mer allvarligt. Börja fundera på om han inte har en slöspelad tvåa.

BB bets, Hero raises, UTG+1 calls, BB raises, Hero caps, UTG+1 calls, BB calls.

När BB betar ut igen så är det inte alls otroligt att det faktiskt betyder något, särskilt med tanke på att turnen var cappad. Tycker det räcker bra med max en syn här. Och cappen är ju fullständigt out-of-line.

Tusan. Jag har sämsta handen. När borde jag ha förstått detta?. Jag ser att spelet på river är ganska huvudlöst, men kunde jag dragit mig ur ännu tidigare utan att ha kastat datorn genom fönstret för att bli förbannad över att foldat en hand jag kunde vunnit?

När helvetet bryter lös på turn efter att folk bara synat floppen och ett orelaterat kort kommer. Därmed inte sagt att du ska folda, men du ska definitivt sakta ned.

Postad

När helvetet bryter lös på turn efter att folk bara synat floppen och ett orelaterat kort kommer. Därmed inte sagt att du ska folda, men du ska definitivt sakta ned.

Hm, låter rimligt. Ska försöka lägga band på mig nästa gång. Problemet är att jag nästan blir speedad när jag äntligen får mina AA efter att ha suttit och väntat på dem så länge :)

Postad
Hm. Där gick det nog lite fort märker jag när jag skriver ner handen här (men inte när jag spelade). Jag var då helt säker på att tvåpar var bästa handen.

En allmän reflektion kanske kan vara att man inte ska vara så snabb med att "sätta" motståndaren på en given hand. Allt som oftast tycker jag att man läser inlägg här, där folk har satt motståndare X på hand Y och motståndare Z på hand Å till höger och vänster, mer eller mindre tvärsäkert. Personligen tycker jag att det känns som det har gått inflation i sättandet. Är det måhända så att folk har tittat lite för mycket på Rounders? ;-) Mitt allmäna intryck av detta forum är vidare att dessa sättningar i regel går fel och kostar mycket onödiga pengar, då det visar sig att motståndaren inte alls har den hand man har satt honom på.

Den stora risken med att defintivt bestämma sig för att sätta motståndaren på en viss hand, är att man låser sig vid den och därmed missar att ta hänsyn till ny information man får på senare gator. Det känns lite som du kastar åt motståndarna varsin dam här bara för enkelhetens skull. Visst är det EN möjlighet att en av dina motståndare har en dam här, men när båda dina motståndare gladeligen är med och cappar både turn och river, måste du vara beredd att omvärdera din sättning. Och kanske fundera på om det överhuvudtaget är värt att hålla på sätta folk på händer på det viset.

Mer rättfram fungerande poker. Mindre snitsig Hollywood-poker som inte funkar lika bra i verkligheten som den gör på film.

Postad

Bra flopp eftersom ingen längre kan dra ut dig med tvåpar och dessutom är det trefärgad flopp med bara låga kort. Bara att beta på med andra ord.]

Sist jag kollade hade floppen 2 :heart: 2 :club: 5 :club: ett ganska uppenbart färgdrag. Sedan tycker jag att man absolut INTE ska övervärdera det faktum att det bara är låga kort på dessa bord. Spelar man mot kompetent motstånd kan man antagligen "sortera bort" 90% av alla tänkbara händer med en tvåa men här kan jag nästan garantera att det finns ett antal spelare runt bordet som tycker att händer som T2s, 23o eller Q2o är fullt spelbara.

För att ge ytterliggare lök på laxen så är min erfarenhet att "trips" oftast slöspelas i dessa lägen. (Även om jag personligen tror det är fel att göra så, speciellt om det finns ett färgdrag.)

Man kan självklart inte lägga AA redan här men man bör redan här vara förvarnad och extremt "lyhörd" för folks agerande på turn. Tycker att handen är rätt spelad på floppen och också att det är helt ok att raisa första gången på turn. När sedan det kommer tillbaka till dig efter en trebet och en syn på det är det dags att lägga ner, sannolikheten att båda har en hand du slår med "Aces up" riktigt låg. (Med reservation för att jag inte räknat vad som ligger i potten, eventuellt kan du ha odds för att dra till dina 2 outs.)

/Bjorn

Postad
Tycker att handen är rätt spelad på floppen och också att det är helt ok att raisa första gången på turn. När sedan det kommer tillbaka till dig efter en trebet och en syn på det är det dags att lägga ner, sannolikheten att båda har en hand du slår med "Aces up" riktigt låg. (Med reservation för att jag inte räknat vad som ligger i potten, eventuellt kan du ha odds för att dra till dina 2 outs.)

Det ligger 13 BB i potten när den kommer tillbaks till mig. Med två outs blir det ~4% och jag behöver betala 7% av pott (1/13) för att se nästa kort. Räknar jag rätt då?

Nu hade jag ju dessutom misslyckats med att sätta en 2:a på någon av motspelarna, så jag hade nog räknat med 4 outs i stället och då hade det blivit lite jämnare skägg.

Är det kanske bättre att räkna med odds i stället för procent under spel?