Gå till innehåll

Vilken statistik är det intressant att hålla koll på?

Recommended Posts

Postad

Jag har precis börjat och spelar microlimits på Pacific. Eftersom klienten där suger kan jag inte få ut någon statistik från mitt spel och jag funderar på att logga det manuellt i stället. Vad är det som är intressant att hålla reda på för att få reda på om jag spelar bra eller dåligt?

Min hypotes än så länge är:

Antal spelade händer:

Antal sedda flops:

Antal vunna showdowns:

Något annat? Eftersom jag pillar in siffrorna manuellt får det inte vara för mycket, t.ex. blir det (väl?) svårt att hålla koll på vilka händer jag verkligen spelar. I de fallen får jag ta en titt i Pacifics inbyggda historik för att se vad jag gjorde fel (och ta hjälp av er experter här i HH-delen av forumet -- den har varit till mycket hjälp för mig).

* Flytt till THe - QoS *

Postad
Vad är det som är intressant att hålla reda på för att få reda på om jag spelar bra eller dåligt?

Vinsten i dollar. Skämt åsido, innan statistiken börjar betyda något måste du ha loggat ett antal tusen händer - att göra det för hand (ska du använda papper och penna eller?) låter som ett riktigt hundjobb.

Postad
Ska du växla över till Excel och pilla efter varje hand eller?

Jag tänkte ha Excel uppe samtidigt som min pokerklient, ja.

Känns som att det du kan vinna genom förd statistik kommer att förloras på grund av bristande fokus på själva spelet.

Det är ju svårt att veta innan jag ens vet vilken statistik jag skulle kunna vinna något att ha koll på tycker jag. Så åter till ursprungsfrågan: vilken statistik ger det något att titta på?

Postad

Sök på 'statistik' här på forumet så hittar du ett antal trådar om det. Frågan är dock hur mycket statistiken är värd:

Problemet är att det finns alldeles för många grader av frihet i poker (kort, beteende, antal motståndare, vilka motståndare, position). Så för att kunna använda statistik på ett rimligt sätt så måste man göra så pass mycket förenklingar att resultatet närmar sig oanvändbarhet.
Ett mycket enklarare sätt än statistisk analys för att utvärdera sitt spel är att göra uttömande analys av olika specifika händer man spelat.
Postad
Köp en tracker, det sparar massvis av tid till vettigare saker.

Läste du följande?

Eftersom klienten där suger kan jag inte få ut någon statistik från mitt spel och jag funderar på att logga det manuellt i stället.

Finns det nån tracker som klarar Pacific poker? Har inte gjort det tidigare iaf...

Postad
Tvinga någon att skriva ett program som konverterar handhistorys. Även om du inte kan något språk lär det vara lättare än att notera allt manuellt :).

Det finns inga hand histories i Pacific. Det enda sättet att få fram dem är via deras grafiska klient. Det suger som sagt.

Postad

De ville gärna veta hur de kunde bli bättre sa de när jag mailade supporten...! Så varför inte skicka några förslag på hur de kan förbättra sin verkamhet!?! Tänker göra så själv inom kort... även om jag "vet" vad svaret kommer att bli på frågorna/önskemålen...

Några förslag:

möjlighet att spela flera bord samtidigt

NL cashgame

bättre handhistorik med lite statistik

möjlighet att anteckna info om spelare

/Holdem