Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har spelat poker i lite mer än 1 år nu. Har totalt gått lite pluss, men vill plussa mer!

Satte in 200 kr igår på svenska spel för att spela upp mig en del. Spelar CG på 5 manna bord, 0,5/1kr

Nu skulle jag vilja ha lite tips om hur jag borde spela :D

//Patruck

Postad

Välkommen till PF.nu! :D

Den här frågan kanske bör ligga i Nybörjarfrågor, en egen del av PF!

Det finns ju ingen formel för hur du ska spela, men väldigt generella tips för hur jag tycker du bör spela som ny och med liten rulle är att du enbart spelar premiumhänderna.

Och spela dem aggressivt!

Höj mer, syna mindre pre-flop! Om du vill vara med i en pott vill du ta kommandot.

Sen så läs runt på forumet, för hela PF.nu är ju fylld av info om hur man "ska spela" :P

Ha det! :D

Postad

Det är en ganska stor fråga att svara på men mitt råd är att läsa, läsa och spela. Jag började Läsa pokerhandboken av Dan Glimme 3 ggr sen Haringtons två första böcker vilket har hjälpt mig något enormt.

Ett anant tips är att diskutera mycket jag brukar analysera situvationer med min bror.

IOFS ingen hjälp direkt, men det är på lång sikt en enorm hjälp ;)

Postad

pottodds bör man kunna om man villl vinna i CG på lång sikt. Tips är att läsa på om pottodds specifikt för FL om du spelar det, eller specifikt för NL om du spelar det eftersom potodds-tänket är helt olika för dem båda.

Boktips FL Sklansky Theory of poker, Texas Holdem for advanced players, Sklansky, Malmuth

NL: Potlimit and nolimit holdem, av Reuben/Ciaffone, Harrington vol1 (inriktad på turn.spel men extremt bra bok, tänket funkar även i CG)

Postad
pottodds bör man kunna om man villl vinna i CG på lång sikt. Tips är att läsa på om pottodds specifikt för FL om du spelar det, eller specifikt för NL om du spelar det eftersom potodds-tänket är helt

Det han menar med att Potoddsen är olika ska jag tillägga en kommentar till:

Potoddsen är alltid lika att träffa t.ex. en färg även om det är Spread-Limit, No-Limit eller Fixed-Limit men det han menar är att i NL så räknar man en hel del med de Implicita oddsen.

T.ex. att träffa färgen är (om jag inte minns fel) 4.11:1 men man kan ändå syna till färgen med t.ex. 3:1 om man räknar med att få en slant i fall draget sitter.

MVH

//KF

Postad
Men jag har redan spelat i mer än 1 år...mest med lite småpengar. Jag behöver inga nybörjartips..

i kombination med "Behöver man kunna pottods? Kan lite men inte mycket"

= Moment 22 i ett nötskal

EDIT: för att bidra med något konstruktivt. Du är alltid sämre än vad du tror, komihåg det och granska ditt eget spel mycket kritiskt så kommer du bli så bra som du kan bli men förmodligen aldrig bäst. Men å andra sidan kommer du potentiellt vara miljonär långt innan dess så ;) Lycka till.

Postad

Du måste själv förstå vad som är viktigt i poker. Så du måste tänka. Du kan få inspiration/övning genom att läsa böcker och pokerforum men resten får du klara själv.

Ex du undrar om det är bra att kunna pott odds. Svaret är ja men det räcker inte du måste förstå det själv.