Gå till innehåll

Hur hantera bad streaks?


Failer

Recommended Posts

Tjenare,

 

Efter att jag testat på poker på nätet ett par gånger förstod jag att det krävdes mer än mitt "sunda förnuft" så jag införskaffade Low-Limit Hold'Em av Lee Jones och försökte läsa så mycket som möjlig på nätet. Jag hittade ett bonuserbjudande på http://www.spelapoker.se om att man kunde få $10 utan att sätta in ngt (plus ett gäng gratis turneringar). Jag spelar uteslutande $0.5/$1 (fixed) och sakta men säkert växte min bankroll. Så vid 250 vände det. Dels så fick/får jag mkt dåliga kort och då jag försöker hålla mig till Lee Jones starthänder så spelar jag inte många. Inte en vinn-session har jag haft sen dess och jag börjar undra om det bara är jag som är så oerhört dålig men när jag försöker analysera mina händer så har jag svårt för att komma fram till den slutsatsen.

 

Ett exempel ifrån igår. Jag sitter i sen position med AQs, 3 stycken callers fram till mig, jag höjer. SB lägger sig, BB och de andra synar. Flopp kommer Qc,7s,2h. Personen innan mig bettar och jag höjer. BB och UTG lägger sig, en cold call och en call. Turn är Jh. Check fram till mig och jag bettar. Båda call. River är 6h. Check fram till mig, jag bettar. Naturligtvis visar nästa person 4h5h och med det en färg. Fanns det ngt annat sätt att spela den handen? Kanske hade varit bättre att checka river iofs.

Samma med draghänder. Sitter jag med Axs i sen position och bordet kommer med 2 i min färg så blir det ju dyrt när man får pot-oddsen för att fortsätta men färgen inte kommer. Jag försöker att spela aggresivt och höja på floppen (när jag har en bra hand) för att färgdrag ska få betala det dyraste priset. Blir dyrt när det verkar vara emot mig varje gång ;)

 

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med denna posten igentligen. Kanske bara lite uppmuntran och/eller en tillsägelse att gå till playmoney och att läsa ännu mer (som jag kommer fortsätta med i alla fall). Är detta bara en "vanlig" bad streak och det enda som hjälper är tålamod? Tänkte att ta en liten paus ifrån spelandet eftersom jag har spelat ganska mycket. Nere på hälften av min högsta bankroll nu och även om jag har läst om variationer i bankroll så känns det lite mycket med -125 på 0.5/1 bord. Iofs gick jag ju ifrån 0-250 på samma bord.

 

* Ändrar lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se mer långsiktigt på ditt spelande. Om man vinner mycket på kort tid kan man också förlora mycekt på kort tid även om man spelar på samma sätt.

 

Det går upp och ner och tyvärr är det oftast så att man blir mer frustrerad av att förlora än vad man blir glad av att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

swings får man leva med som pokerspelare, svårt kanske när du är ny och överföra teorikunskaper till spelet. vad som krävs är erfarenhet och på så låga nivåer kan 99% inte ens grunderna vilket medför att om korten sviker en kort period kan det vara svårt till och med för en bra erfaren pokerspelare och göra vinst. Tålamod är inte att underskatta särskillt i fixed limit, men fortsätt träna och läsa teori (tänk dock på att teorin är skriven med helt andra stakes i tankarna och kanske inte alltid går att använda rätt av) så kommer du garanterat vinna i längden. Playmoney är helt meningslöst och spela, fortsätt du istället o spela på en lagom låg nivå som din bankroll tillåter. har du pengar som går och undvara kan det vara en idé och sätta in dessa (lovar dig att om du sätter in tio papp lr så nu kommer de verka som en struntsumma om ett år om du spelar regelbundet) så du itne känner att risken finns att gå gul, detta gör ofta att man spelar under sin förmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

JA du är inte ensam om det. Ibland så sitter man bara i 2 timmar med 72,29, 23 medans andra vinner stora pot. Sen färgen missar dig alltid, aldrig nått par på comunity cards, lägre kicker. Såna dagar händer. Rätt frustrerande , och man gör alltid nått dumt som att se motståndarens kort för att se om han värkligen har sån tur.

 

Det enda jag vet som kan hjälpa dig är : byt bord. Dina motsåndare passar inte dig. Och platsen där du sitter är kass.

 

Ha tålamod. Man ska ha tid för att spela poker.

 

Och jag spelar bara NL , vet inte ens hur man fixar pengar i fixed. Men utnytja felen som motståndare gör. Jag brukar alltid gå på en stor reaise med suted A + nått , och jag vill se floppen med suted conections.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Bad streaks händer med jämna mellanrum, och är något som drabbar alla. Värst känns det nog första gången, det blir lättare och lättare att hantera för varje gång.

Känns det som att ingenting fungerar så kan du ju alltid prova att spela ännu tightare och släppa alla marginella händer.

Du sa också att du förlorar pengar genom att syna med färgdrag när pottoddsen medger det - detta kan vara en läcka.

Räkna ut dina *effektiva* pottodds när du får en fyrfärg på floppen. Det är en klassisk fälla att beräkna pottodds för fyrfärg utan att ta hänsyn till vad som kan hända på the turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter du att spela tight, satsar när du har högsta par med bra kicker, går med när du har pot-odds då kommer det att vända. Fixed limit på den nivån, där det spelas väldigt loose, då handlar det mest om att spara bets. Eftersom väldigt många i princip kan gå hela vägen till the river med pocket par i tvåor, oavsett hur det satsas då är det meningslöst att bluffa.

 

Nånting som ofta kostar mycket är den där sista callen på the river när man blivit utdragen och re-raisad. Folda inte varje gång, men iallafall då magkänslan säger att du har förlorat handen. Sparar många bets på det.

 

Det är väldigt många som försöker check-raisa och väntar ibland till the river. Utnyttja det till din fördel när du känner att du blivit utdragen och sitter i fördelaktig position, annars blir det lätt att det kommer att kosta två big bets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...