Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ni som åkt ner till Thailand. Va har ni för vaccination?

Var och vaccinera mig igår mot hepatit- a samt nån oral lösning för magen/tarmar.

Men tog inte skydd mot hepatit- b. Då det krävs två sprutor med en månads mellanrum. Och jag hade tänkt åka om ett par veckor.

Läst runt lite på nätet och börjar nojja lite. Vill ju inte leva i celibat under en månad, när man är på semester dessutom :?

Postad

Hepatit B är det väl bara typ sjukvårdspersonal som är vaccinerade emot. Vad tänkte du ha för dig i Thailand egentligen? Ha oskyddat sex med Lady Boysen och dela sprutor med uteliggarna?

Postad
Hepatit B är det väl bara typ sjukvårdspersonal som är vaccinerade emot. Vad tänkte du ha för dig i Thailand egentligen? Ha oskyddat sex med Lady Boysen och dela sprutor med uteliggarna?

Haha, väldigt oväntad respons...tänkte försöka hålla mig borta från sprutorna och oskyddat. Men lite nojjig endå efter ha läst runt på nätet. Vaccinationsbruden la hela grejjen på mig, precis som om jag skulle veta hur viktigt det är med olika vaccin.

Postad
tänk på att hepatiten smittar även via mat som t ex grönsaker. ta den i thailand i värsta fall, billigare där och allmänt jättebra sjukvård :)

Bara hepatit A som kan smitta via maten. Hepatit B och C är bara genom blod och sexuell kontakt.

Postad
tänk på att hepatiten smittar även via mat som t ex grönsaker. ta den i thailand i värsta fall, billigare där och allmänt jättebra sjukvård :)

Men då snackar vi Hep- A, vilket jag fick spruta mot. Så det ska väl vara hyffsat lugnt.

Postad

Jag har varit i kina och thialand över Jul och då vaccinerade jag mig mot Hep-A och B och turistvaccin (det som är för magen och tarmarna) Men som ni säger behövs bara Hep A och turstvaccinet är att rekomendera.

Postad

Jag tog haverix (sp?) det är den med 1 månads mellanrum mellan 2 sprutor. Sen tog jag lite annat småttgott som stelkramp och något mer tror jag eftersom jag inte tagit en spruta sedan jag var 5.

Postad

Drickvaccinet är totalt värdelöst och det tycker min mage också. Det kanske är bra mentalt, men dåligt för plånboken.

När jag åkte dit första gången så fick jag Japansk b-encephalit och dessutom nån påfyllning på polio och difteri/tetanus. De två senare tror jag är nånting som jag fick under skolgången.

Gör som heltok eller vem det var sa. Ta någon spruta här och någon i Thailand. Passa på att gå till tandläkaren samtidigt.

Postad

dukoral är 1.6x10^12 kolerabakterier(eller något i den stilen). gör att man blir lös i magen några dagar, men chansen att man får en riktigt jävlig diarre när man kommer ner första veckan minskar.

jag brukar ta den, vet folk som inte gör det. smaksak. 200kr i sverige typ va? jag tycker den smakar gott :oops: