Gå till innehåll

Hm, orange(a)?


Pokertomte

Recommended Posts

Orangea går nog bra i talspråk, men jag har svårt att se det vara korrekt i skrift.

 

Det andra alternativet är bättre, men jag tycker inte om något av dina alternativ. Jag skulle skriva:

 

Den pompöse baronen bar ett par oranga byxor.

 

Ledsen, orange är ett oböjligt adjektiv.

 

Edit: Det är det inte alls. Jag är trött. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lilla barnet är rädd skulle man väl kunna säga? Äpplet och apelsinjäveln är desto svårare... Skriver man så går det ju att komma runt med att något har en "fadd smak".

 

Vad sägs om:

"jag såg ett "skrajset" barn" - där skrajsen byts ut mot valfri böjning av ordet rädd. Då blir det inte så rätt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag använder det ständigt. Inte i officiella sammanhang såklart då det givetvis inte är ett erkänt ord än så länge, men i olika chat- och forumsammanhang ställs jag gång på gång för detta val: najsig eller niceig? Jag brukar normalt skriva det förstnämnda, men omväxling förnöjer så ibland drar jag till med det sistnämnda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Qatarier, namibier, togoles. Fler du undrar över? :)

 

Edit: Hemläxa! Vad heter de som bor på S:t Lucia eller på S:t Vincent och Grenadinerna? :)

 

Lucior och vincentar?

 

Dessa då?

Trinidad och Tobago, Burkina Faso, Förenade Arabemiraten, Papua Nya Guinea, Ekvatorialguinea, Guinea och Guinea-Bissau?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Qatarier, namibier, togoles. Fler du undrar över? :)

 

Edit: Hemläxa! Vad heter de som bor på S:t Lucia eller på S:t Vincent och Grenadinerna? :)

 

Lucior och vincentar?

 

Dessa då?

Trinidad och Tobago, Burkina Faso, Förenade Arabemiraten, Papua Nya Guinea, Ekvatorialguinea, Guinea och Guinea-Bissau?

Nej, de heter lucianer och vincentier.

De du pratade om blir trinidadier, burkinier, papuaner, ekvatorialguineaner, guineaner och bissauguineaner. Mig veterligen finns det ingen nationalitetsbeteckning för Förenade Arabemiraten.

Språk är roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...