Pokertomte Postad 14 April , 2006 Rapport Share Postad 14 April , 2006 Jag har gått och gnagt på det här ett tag nu, hur skriver man egentligen? Den pompöse baronen bar ett par orange byxor. eller Den pompöse baronen bar ett par orangea byxor. Jag tycker båda alternativen ser ganska konstiga ut, men det lutar åt "orange" för mig. Hjälp! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ekenstar Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Det andra alternativet är bättre, men jag tycker inte om något av dina alternativ. Jag skulle skriva: Den pompöse baronen bar ett par oranga byxor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Orangea går nog bra i talspråk, men jag har svårt att se det vara korrekt i skrift. Det andra alternativet är bättre, men jag tycker inte om något av dina alternativ. Jag skulle skriva: Den pompöse baronen bar ett par oranga byxor. Ledsen, orange är ett oböjligt adjektiv. Edit: Det är det inte alls. Jag är trött. Sorry. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ekenstar Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Går ju undvika problemet helt också: Den pompöse baronen bar ett par brandgula byxor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=31810;objekttyp=lan Jag tycker att 'orangefärgade' skulle funka i din mening ovan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Kotoryu: Ja, det är därför jag förvirrar mig. Det finns några olika bud på det där. Språknämndens rekommendationer är alltid vettiga och jag skulle nog göra som de säger i det här fallet. Dock går det, rent tekniskt, att böja till 'oranga' medan 'orangea' inte alls bör gå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 En alternativ tolkning är ju att baronen har samma skräddare som kejsaren i Kejsarens nya kläder. Då slipper man ställa frågan redan från början. (däremot kan det bli intressant att få veta varför baronens underliv är brandgult) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Det är det som är roligt med språk: det gör inte alltid som man vill. Här är en annan: Den lille pojken är rädd. Det lilla barnet är ... rätt? Apelsinen är fadd. Äpplet är ... fatt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Den lille pojken är rädd. Det lilla barnet är ... rätt? Det lilla barnet är rädd skulle man väl kunna säga? Äpplet och apelsinjäveln är desto svårare... Skriver man så går det ju att komma runt med att något har en "fadd smak". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pokertomte Postad 15 April , 2006 Författare Rapport Share Postad 15 April , 2006 Ah, okej, så vi kör på orangefärgade då? Tack för hjälpen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Den lille pojken är rädd. Det lilla barnet är ... rätt? Det lilla barnet är rädd skulle man väl kunna säga? Jo, i vissa dialekter kan man göra det. Men man bör inte skriva det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vivi Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Det lilla barnet är rädd skulle man väl kunna säga? Äpplet och apelsinjäveln är desto svårare... Skriver man så går det ju att komma runt med att något har en "fadd smak". Vad sägs om: "jag såg ett "skrajset" barn" - där skrajsen byts ut mot valfri böjning av ordet rädd. Då blir det inte så rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 sjukt vad handikappat vårt språk är Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jemten Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Apelsinen är fadd. Äpplet är ... fatt? Fatt har jag både hört och använd så där. Det jag har problem med är hur 'måste' brukas i svenskan. Måste-måste-måst eller vadå? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 sjukt vad handikappat vårt språk är Och det grundar du på vad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Teichmann Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Hur ska man skriva adjektivet najsig/niceig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Inte alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Teichmann Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Jo, jag använder det ständigt. Inte i officiella sammanhang såklart då det givetvis inte är ett erkänt ord än så länge, men i olika chat- och forumsammanhang ställs jag gång på gång för detta val: najsig eller niceig? Jag brukar normalt skriva det förstnämnda, men omväxling förnöjer så ibland drar jag till med det sistnämnda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frege Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Om du vill använda nice som en anglicism föreslår jag att bara skriva nice/najs. Något blir aldrig najsigt, det var det värsta jag hört på år och dar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staahla Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Najsigt... Svider i ögonen att läsa. Jag fasar för den dag då man läser artiklar fyllda med cooligt, grejtigt, bäädigt, flåvlessigt och svitigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OV1 Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Har alltid svårt för följande: Sverige= Svensk Elfenbenskusten= Ivorian Qatar= ?????? Namibia=????? Togo=?????? m.fl....... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 15 April , 2006 Rapport Share Postad 15 April , 2006 Qatarier, namibier, togoles. Fler du undrar över? Edit: Hemläxa! Vad heter de som bor på S:t Lucia eller på S:t Vincent och Grenadinerna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Plala Postad 16 April , 2006 Rapport Share Postad 16 April , 2006 Qatarier, namibier, togoles. Fler du undrar över? Edit: Hemläxa! Vad heter de som bor på S:t Lucia eller på S:t Vincent och Grenadinerna? Lucior och vincentar? Dessa då? Trinidad och Tobago, Burkina Faso, Förenade Arabemiraten, Papua Nya Guinea, Ekvatorialguinea, Guinea och Guinea-Bissau? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ziddax Postad 16 April , 2006 Rapport Share Postad 16 April , 2006 Qatarier, namibier, togoles. Fler du undrar över? Edit: Hemläxa! Vad heter de som bor på S:t Lucia eller på S:t Vincent och Grenadinerna? ö-folk? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frege Postad 16 April , 2006 Rapport Share Postad 16 April , 2006 Qatarier, namibier, togoles. Fler du undrar över? Edit: Hemläxa! Vad heter de som bor på S:t Lucia eller på S:t Vincent och Grenadinerna? Lucior och vincentar? Dessa då? Trinidad och Tobago, Burkina Faso, Förenade Arabemiraten, Papua Nya Guinea, Ekvatorialguinea, Guinea och Guinea-Bissau? Nej, de heter lucianer och vincentier. De du pratade om blir trinidadier, burkinier, papuaner, ekvatorialguineaner, guineaner och bissauguineaner. Mig veterligen finns det ingen nationalitetsbeteckning för Förenade Arabemiraten. Språk är roligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts