Myssion Postad 16 April , 2006 Rapport Postad 16 April , 2006 Därför brukar man i skrift antingen lämna dess ord oböjda eller omformulera sig: en tröja i orange, ett beigefärgat överkast. Sakta backarna, nu är de väl ändå ute och sykklar...? Beigefärgat överkast köper jag ju, men en tröja i orange?? En tröja i gult, en tröja i rött, heter det väl. Person från Nederländska Antillerna? Citera
Smygaren Postad 16 April , 2006 Rapport Postad 16 April , 2006 Varför allt detta snacka om orange(a)? Säg det rakt ut istället: "jag har gulat". Citera
Frege Postad 16 April , 2006 Rapport Postad 16 April , 2006 Därför brukar man i skrift antingen lämna dess ord oböjda eller omformulera sig: en tröja i orange, ett beigefärgat överkast. Sakta backarna, nu är de väl ändå ute och sykklar...? Beigefärgat överkast köper jag ju, men en tröja i orange?? En tröja i gult, en tröja i rött, heter det väl. Sí. Person från Nederländska Antillerna? (Nederländsk) antillean. Citera
Jennez Postad 16 April , 2006 Rapport Postad 16 April , 2006 Person från Mongoliet, mongolid? Mongol. Personer från Monaco benämns som Monegasker. Citera
Andersson Postad 16 April , 2006 Rapport Postad 16 April , 2006 Apropå färing, heter det få, färre... färst? Citera
Pokertomte Postad 16 April , 2006 Författare Rapport Postad 16 April , 2006 Kommer inte ihåg vem som skrev det tidigare, men jag håller med. Ganska bristfälligt språk vi har. (Eller så är det mina kunskaper inom det som inte är hundraprocentigt ) Citera
Frege Postad 16 April , 2006 Rapport Postad 16 April , 2006 Kommer inte ihåg vem som skrev det tidigare, men jag håller med. Ganska bristfälligt språk vi har. (Eller så är det mina kunskaper inom det som inte är hundraprocentigt ) Du ska bara veta hur många gånger jag har funderat på att starta ett nytt språk. Jag gör nog det när jag blir äldre, samtidigt som jag startar ett eget land. Andersson: ja, visst heter det färst, även om det inte används särskilt ofta. Citera
eurythmech Postad 16 April , 2006 Rapport Postad 16 April , 2006 sjukt vad handikappat vårt språk är Och det grundar du på vad? Det finns en intressant tråd i OT om det, "Hm, orange(a)?" heter den. Citera
Kotoryu Postad 16 April , 2006 Rapport Postad 16 April , 2006 Apropå färing, heter det få, färre... färst? Ja. Citera
Kotoryu Postad 16 April , 2006 Rapport Postad 16 April , 2006 sjukt vad handikappat vårt språk är Och det grundar du på vad? Det finns en intressant tråd i OT om det, "Hm, orange(a)?" heter den. OK. Jag håller inte med dig. Citera
Frege Postad 16 April , 2006 Rapport Postad 16 April , 2006 sjukt vad handikappat vårt språk är Och det grundar du på vad? Det finns en intressant tråd i OT om det, "Hm, orange(a)?" heter den. OK. Jag håller inte med dig. Svenska språket har lätt att ta in utländska uttryck och anpassa de till det svenska. Som alla pokertermer t ex: tilta, folda, raisa osv. Detta kan ses som både positivt och negativt. Positivt på det sättet att det är lättanpassat, negativt att det inte blir direkt svenskt. Men det som är värst med svenskan är hur det fattas regler för massa grundliga ting. Det finns exempelvis inga regler för om det ska vara en eller ett, vilket gör att det blir ett väldigt inskränkt språk. Citera
lilleinar Postad 17 April , 2006 Rapport Postad 17 April , 2006 Apropå färing, heter det få, färre... färst? Catharina Grünbaum svarar i DN. Citera
Recommended Posts