Gå till innehåll

Lär mig spela AA!


tobas

Recommended Posts

Hejsan alla glada, nu är det så här att jag har märkt att jag spelar mina Ess Ess totalt fel, och får minst utdelning för dom! pre flop spelar jag nog dom hyfsat bra, men en raise eller syn på en raise för att få dom att tro att jag har sämre hand än vad jag har! Men mitt problem ligger vid floppen, säg att jag har raisat 3 gånger BB och fått syn av 2 och floppen kommer K(klöver) J(Hjärter) 2(hjärter) så blir jag så rädd för alla möjliga drag att jag skjuter in hela min markelstapel och får naturligtvis inte någon syn och har inte fått ut så mycket av mitt monster!

 

hur spelar ni era A A??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men det är precis det jag gör, men sen blir jag så jäkla rädd så att jag trycker i stället för att kanske beta potten eller till och med checkraisa, efter att jag förlorar 2 raka sit and go med A A mot 47 och A10 så har jag blivit så rädd för att spela ut A A till 5 gatan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rädd för alla möjliga drag att jag skjuter in hela min markelstapel och får naturligtvis inte någon syn och har inte fått ut så mycket av mitt monster!

 

Det första du måste göra är att omvärdera handen. AA är inte något monster, det är bara en bra hand. Före floppen är den ett monster, då vill du naturligtvis ha in så mycket pengar som möjligt i potten men på floppen är den "bara" högsta paret om du inte träffar. Ett par inte något monster.

 

Hur ska den då spelas? Ja du, jag tror du vet det själv egentligen eftersom du själv säger att det är fel att gå allin på floppen. Beta hårt men överbeta inte, på ofarliga floppar kan man ibland försöka sig på lite fällor med check-raise och liknande, men det viktigaste är att kunna släppa den. Försök bortse från att det är just AA. Fundera på hur du spelar JJ på flop där alla kort är lägre. (Blir inte helt samma spel såklart för med AA behöver du inte va rädd för överkort men...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla glada, nu är det så här att jag har märkt att jag spelar mina Ess Ess totalt fel, och får minst utdelning för dom! pre flop spelar jag nog dom hyfsat bra, men en raise eller syn på en raise för att få dom att tro att jag har sämre hand än vad jag har! Men mitt problem ligger vid floppen, säg att jag har raisat 3 gånger BB och fått syn av 2 och floppen kommer K(klöver) J(Hjärter) 2(hjärter) så blir jag så rädd för alla möjliga drag att jag skjuter in hela min markelstapel och får naturligtvis inte någon syn och har inte fått ut så mycket av mitt monster!

 

hur spelar ni era A A??

 

Du har den bästa av alla starthänder på pre. enda gången du kan vara riktigt säker på att kunna trycka stacken med procentuella odds med dig är före floppen. efter floppen kan din hand vara död eller så nära död en hand kan vara förutsatt att du inte prickar "fyran" på flopp. En hand som AA ska du kunna lägga lika lätt som 72o om floppen missgynnar dej, även om det är svårt är det styrka att kunna lägga AA. Som tidigare nämnt är ett par i poker oftast ingenting värt. Se därför till att varje gång du reisar gör du det ALLTID lika mycket. Allt för motståndarna aldrig ska kunna läsa om du har AA eller QJs. spela därefter handen som vilken annan hand som helst. undantaget på pre är om en motståndare reisar dig då föreslår jag en rereis eller allin då du är fav på pre eftersom han symboliserar en stark hand vill du säga honom att han kommer få betala bra för att spela sin hand. Lycka till med essen men kom ihåg att kunna minimera sina förluster är alltid lika viktigt som att maximera sina vinster

MVH prisonX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rädd för alla möjliga drag att jag skjuter in hela min markelstapel och får naturligtvis inte någon syn och har inte fått ut så mycket av mitt monster!

 

Det första du måste göra är att omvärdera handen. AA är inte något monster, det är bara en bra hand. Före floppen är den ett monster, då vill du naturligtvis ha in så mycket pengar som möjligt i potten men på floppen är den "bara" högsta paret om du inte träffar. Ett par inte något monster.

 

Hur ska den då spelas? Ja du, jag tror du vet det själv egentligen eftersom du själv säger att det är fel att gå allin på floppen. Beta hårt men överbeta inte, på ofarliga floppar kan man ibland försöka sig på lite fällor med check-raise och liknande, men det viktigaste är att kunna släppa den. Försök bortse från att det är just AA. Fundera på hur du spelar JJ på flop där alla kort är lägre. (Blir inte helt samma spel såklart för med AA behöver du inte va rädd för överkort men...)

 

På floppen får du i princip syn av alla som träffar topp pair eller sitter med pocket på hand som är högre än de som ligger på bordet.

 

Raisar alltid ordentligt med AA preflop. Finns inget värre än limpers med 10 6s som träffar floppen 2 6 10.

 

Att lägga AA existerar liksom inte på den floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rädd för alla möjliga drag att jag skjuter in hela min markelstapel och får naturligtvis inte någon syn och har inte fått ut så mycket av mitt monster!

 

Det första du måste göra är att omvärdera handen. AA är inte något monster, det är bara en bra hand. Före floppen är den ett monster, då vill du naturligtvis ha in så mycket pengar som möjligt i potten men på floppen är den "bara" högsta paret om du inte träffar. Ett par inte något monster.

 

Hur ska den då spelas? Ja du, jag tror du vet det själv egentligen eftersom du själv säger att det är fel att gå allin på floppen. Beta hårt men överbeta inte, på ofarliga floppar kan man ibland försöka sig på lite fällor med check-raise och liknande, men det viktigaste är att kunna släppa den. Försök bortse från att det är just AA. Fundera på hur du spelar JJ på flop där alla kort är lägre. (Blir inte helt samma spel såklart för med AA behöver du inte va rädd för överkort men...)

 

På floppen får du i princip syn av alla som träffar topp pair eller sitter med pocket på hand som är högre än de som ligger på bordet.

 

Raisar alltid ordentligt med AA preflop. Finns inget värre än limpers med 10 6s som träffar floppen 2 6 10.

 

Att lägga AA existerar liksom inte på den floppen.

Och om du höjt före floppen, fått syn och så kommer den floppen; då går inte möjligt set i ditt huvud, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har AA så försöker jag få med mig max en spelare till floppen, om jag sitter UTG och bettar, får en syn bakom och sedan höjer knappen återhöjer jag ALLTID, blir jag höjd igen bakom är det ju bara att trycka.

 

När man kommer HU med AA efter mycket action pre så finns det inte många floppar som skrämmer en, det skulle vara KKQ och liknande, en flopp som KQJ känns inte så skrämande då fi rimligtis inte borde vara med inne med en hand som KQ/KJ/QJ. Visst om fi sitter med KK/QQ/JJ får han set och då är det kört.

 

För att skydda mig mot att bli utdragen och få fi att göra ett EV- beslut så försöker jag alltid att få in 1/7 av pengarna pre då chansen att fi floppar set är ca 1/8,5.

 

Så ledorden med AA för mig är:

-Mycket action pre.

-Alltid satsa på att komma HU.

-Släppa lätt på farlig flopp mot flera motspelare.

-Finns det drag ute alltid potta (sitter fi på TPTK här betalar han oftast av).

-Floppar jag nötfärgdraget på låg bräda (278) slow-spela då. Enda handen som du får action av är färgen, sitter fi på TT-KK så får du ändå action på den floppen av fi och risken att bli utdragen är liten (som bärst 2 outs).

 

Och som många säger AA är trotts allt bara ett par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla glada, nu är det så här att jag har märkt att jag spelar mina Ess Ess totalt fel, och får minst utdelning för dom! pre flop spelar jag nog dom hyfsat bra, men en raise eller syn på en raise för att få dom att tro att jag har sämre hand än vad jag har! Men mitt problem ligger vid floppen, säg att jag har raisat 3 gånger BB och fått syn av 2 och floppen kommer K(klöver) J(Hjärter) 2(hjärter) så blir jag så rädd för alla möjliga drag att jag skjuter in hela min markelstapel och får naturligtvis inte någon syn och har inte fått ut så mycket av mitt monster!

 

hur spelar ni era A A??

 

 

det ska vara mer än 3 blinds preflop.. helst ska du vara inne med typ 10% av din stack, hårt som ini helvete pre =) man vill inte ha syn av två - tre randomhänder man vill helst ha syn av ett högt par eller åtminstånde bara en hand.

 

i ett drömläge när du är inne med 15 % eller mer av din stack pre har du gjort en bra affär i det långa loppet oavsett vilken hand som synar, även om du aldrig lägger dej på flopp, turn och river oavsett vad som händer.

 

är du däremot bara inne med 3% av din stack pre och sedan går all in på varje flopp, blir det som att köpa en billig lott med enorm vinstpotential för de som synar dej pre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA skall spelas som följande :

 

 

PREFLOP

* Limp, oavsett position

* OM det HÖJS, skall du SYNA ( komma smygandes med ditt AA )

 

FLOP

* CHECKA om du är först och snacka

* Bettar han, skall du endast syna, stek gärna ett tag för o verka att du har en svag hand!

 

TURN/RIVER

* Om han bettar igen skall du fortfarande SYNA, om ni är på TURN då.

* OM han checkar turn kan du lika gärna checka för att agera weak, evetuellt lägga in 1BB bet för att verka dum!

* River spelas som såhär :

- om han checkar går du allin!

- om han bettar går du allin!

- om du är först och snacka går du allin!

 

ÖVRIG SITUATION

* Du kan även gå Allin preflop på studs med 100BB i stacken då de flesta tror du sitter på 22 och dylikt. även en svårspelad hand som TT JJ, om du nu får syn av AK som oftast synar, så vinner du en monsterpot.

 

OBS! En smula ironi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kommer HU med AA efter mycket action pre så finns det inte många floppar som skrämmer en, det skulle vara KKQ och liknande, en flopp som KQJ känns inte så skrämande då fi rimligtis inte borde vara med inne med en hand som KQ/KJ/QJ. Visst om fi sitter med KK/QQ/JJ får han set och då är det kört.

 

Det där är ju en tok-äcklig flop efter mycket action, jag ser bara JJ/QQ/KK/AK(okej AK är inte så himla läskig) som ger mig just mycket action. Möjligtvis någon sorts suited connector.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kommer HU med AA efter mycket action pre så finns det inte många floppar som skrämmer en, det skulle vara KKQ och liknande, en flopp som KQJ känns inte så skrämande då fi rimligtis inte borde vara med inne med en hand som KQ/KJ/QJ. Visst om fi sitter med KK/QQ/JJ får han set och då är det kört.

 

Det där är ju en tok-äcklig flop efter mycket action, jag ser bara JJ/QQ/KK/AK(okej AK är inte så himla läskig) som ger mig just mycket action. Möjligtvis någon sorts suited connector.

 

Har fi KK/QQ så hade pengarna varit inne i mitten redan pre om inte fi är en hyperpasssiv spelare. Så enda här skulle väl vara JJ som känns obehaglig. Sedan ä ju action ett rätt vagt begrep.

 

Jag personligen slår om alla gånger med AA-JJ.

Tar ett ex, fi UTG bettar 3xbb, jag återhöjer till 9bb då måste slänger fi in 25bb, visst han kan ju vilja slowspela handen pre och inte höja, så jag ställer.

Om jag bettar UTG iställer med AA så blir det, jag bettar 3xbb, fi smäller upp det till 9xbb jag höjer till 25xbb. Nu måste fi ta ett beslut, antingen folda eller ställa, man kan (enligt mig, och räknar på 100bb djup) inte slänga in 1/4 av stacken pre med högt PP, har man fått så mycket action så ställer man direkt och hoppas på syn, eller så foldar man om man tror sig vara uppe mot högre PP. Visst har man AA/KK (ev oxå QQ) så kan syna och hoppas fi bettar ut på floppen så jag kan slå om med resten.

 

Har som sagt svårt att se hur man inte kan få in pengarna i mitten med AA mot KK-JJ om inte fi är uberpassive och jag har image av att vara tight som en flugrumpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så "mycket action pre" ligger på runt 9bb då? Jag får dra några exempel här då, om vår motståndare är relativt lös och ganska aggressiv.

 

Fi har QQ, bettar ut 3bb, du höjer 9bb och han slowspelar (egentligen slowspelar man väl inte QQ om man synar en raise preflop). Floppar settet. Tappar du stacken?

 

Fi har KQs. Standardbettar ut 3bb och får en raise till 9bb. Väljer att syna. Floppar toptvå. Tar han din stack då?

 

Fi har A10. Standardbettar ut 3bb och får en raise till 9bb. Väljer att syna. Floppar nötstegen. Tar han din stack nu då?

 

Fi har JQs. Bettar ut 3bb, foldar kanske 50% av gångerna mot din 9bb raise. Synar och floppar bottentvå. Fi är nöjd med floppen och kommer spela hårt på sitt bottentvå. Tar han stacken?

 

Fi har J10s, mixar upp 3bb pre. Du höjer, han väljer att syna och floppar bottenpar med open end. Är din motståndare sugen på att gambla så följer han med dig som ganska stor dog och du tar nog hem potten om turn blankar.

 

Fi har en massa suited connectors och bettar upp 3bb, för det mesta foldar han pre mot din 9bb raise, ibland synar han och muckar på floppen.

 

___________________________________________________________

 

 

Vet inte om det där sa så himla mycket egentligen, men det jag undrar över är väl om du verkligen har rätt i att KQJ är en flopp som inte känns skrämmande. Det exempel du gav som svar var nämligen i princip bara händer där det blir raisekrig före floppen. Väldigt många spelare på lite lägre nivåer (jag har läst din dagbok, du spelar .25/.50 och .5/1 va?) ser hemskt gärna en flop med QQ,JJ, KQs, KQo, A10s, A10, QJs, 10/9s. Alla dessa händer är livsfarliga om du tycker att ditt överpar fortfarande är bra på den floppen. Dessa händer (och AK typ) är egentligen de enda händerna som ger dig action på KQJ-floppen som inte höjde tillbaka preflop. Därför anser jag att man i de flesta fall (det vill säga om man inte möter en dunderfisk) bör lugna ner sig ganska ordentligt då en sådan flopp landar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...