Gå till innehåll

BOK: "Harrington on Hold'em" av Harrington


Morbo

Recommended Posts

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Morbo:

 

Boken är inte släppt ännu, vill minnas att jag läst att den skall komma ut i början av December. Återstår att se när den kommer till Sverige. När SSH släpptes i sommras, så kom den ju "bara" ca 2 veckor efter releasen i USA till Adlibris.se . Så strax innan jul gissar jag att man kan beställa den i sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

det har diskuterats en del på 2+2 om den, vissa amerikanska bokaffärer har fått hem den och den har gått att få tag på direkt från Conjelco sen början på december. De brukar ju iofs vara väldigt partiska på det forumet, men jag tror den är bra. Blir lite för mycket dock när nån frågade vilken den bästa boken är och någon direkt svarar "Harrington on Holdem"..trots att den inte var ute än. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Den är i mitt tycke en av de bästa böcker som 2+2 släppt.

 

Ett stycke teori, sedan övningshänder där Harrington stegar genom allt man måste ta i beaktande. Övningshänderna är plockade både från nätturneringar med blinds som stiger i ett skrämmande tempo (typ var tionde hand i enbordsturneringar) och från turneringar med mycket makligt ökande blinds typ WSOP.

 

Vad jag kan utröna så innehåller den ingenting revolutionerande, men den är välskriven och korrekt. Hela boken handlar enbart om hur man spelar korrekt, och inte tusen anekdoter om vad författaren varit med om. Vissa kanske ser den som lite torr dock.

 

Jag ser mycket fram emot den andra boken, eftersom den här boken bara tar upp början och mitten av turneringar. Vilket ju är den lätta biten. ;)

 

Boken betalade sig själv ganska omgående, eftersom min ROI i enbordsturneringar steg 5%. Jaja, det är bara 100 enbordsturneringar det rör sig om så det kan ju vara bara slumpen. Men jag känner att jag har bättre kläm om situationer där jag förr kände mig lite vilsen.

 

I mitt tycke är den NL-turneringsspelarens svar på Small Stakes Hold'em.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra det. Jag har länge suktat efter den boken, och bara läst/hört gott om den, så nu rör det sig inte om många sekunder kvar tills jag lägger en order.

 

SS2 får lov att stryka på foten i min bokhylla till förmån för HoH, sitt ytterst fula bokomslag till trots.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det kommer böcker om NL-tourney nu (förutom denna släpper Cardoza en i mars och McEvoy et al har flera på gång som ska släppas under våren).

 

Jag ställer mig lite skeptisk till det här att denna bok endast är första volymen i en serie (jag vet inte på hur många delar). Jag får direkt känslan av att det kommer kännas som det fattas saker ur den, sånt som de vill att man ska köpa vol. 2 för. Men vi får se, amazon skickade min igår :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer mig lite skeptisk till det här att denna bok endast är första volymen i en serie (jag vet inte på hur många delar). Jag får direkt känslan av att det kommer kännas som det fattas saker ur den, sånt som de vill att man ska köpa vol. 2 för. Men vi får se, amazon skickade min igår :)

Att göra en pocket på över 7-800 sidor är väl lite osmidigt.. därför två volymer. Vol 1 tar upp spelet tidigt och i mitten av turneringar. Vol 2 handlar om "Making moves", "Inflection points" (strategi beroende på stackstorlek i förhållande till blindsen) och "Playing at short tables". Och det är klart att man vill ha vol 2 också, jag förstår inte varför du verkar se det som någonting negativt?!? Visst, man får betala för två böcker, men det är ju bara härligt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är klart att man vill ha vol 2 också, jag förstår inte varför du verkar se det som någonting negativt?

Så länge som del 2 kommer ut så är det lugnt, men ofta tycker jag att det är så att del 2 aldrig kommer - åtminstone i backgammonvärlden.

 

Jag har själv läst boken och gillar den skarpt. Teoridelarna är så torra som kan tänka sig att Harrington skulle skriva, men exemplen (som är många) är väldigt bra. Men så spelar jag i princip bara fixed limit, så jag kan inte avgöra ifall den är någon hjälp för dem som redan kan NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer mig lite skeptisk till det här att denna bok endast är första volymen i en serie (jag vet inte på hur många delar). Jag får direkt känslan av att det kommer kännas som det fattas saker ur den, sånt som de vill att man ska köpa vol. 2 för. Men vi får se, amazon skickade min igår :)

Det fattas alltid saker i pokerböcker. Det är ett rätt komplicerat spel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer mig lite skeptisk till det här att denna bok endast är första volymen i en serie (jag vet inte på hur många delar). Jag får direkt känslan av att det kommer kännas som det fattas saker ur den, sånt som de vill att man ska köpa vol. 2 för. Men vi får se, amazon skickade min igår :)

Det fattas alltid saker i pokerböcker. Det är ett rätt komplicerat spel...

 

No shit Sherlock ;)

 

Nu ser jag dock att vol 1 täcker början och mitten av spel i en turnering, och att vol 2 kommer täcka finalspel. Det var just något sådant jag försökte ge uttryck för tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tror att jag ska beställa den, behöver verkligen fila på mitt turneringsspel.

 

Editar min gamla post för att slippa dubbelposta.

 

Som jag förstått det så handlar den här boken enbart om No Limit-turneringar (står väl i namnet till och med).

 

Jag antar att mycket av koncepten är applicerbara på Limit-turneringar också, men jag undrar ändå om han har något litet stycke med om FL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att mycket av koncepten är applicerbara på Limit-turneringar också, men jag undrar ändå om han har något litet stycke med om FL?

 

Nej. Men det är klart att turneringsdelarna är gemensamma för de olika formerna. Men hur många FL-turneringar finns det?

 

Det finns riktigt många faktiskt, men inte längre så många Texas. Men exempelvis alla OHL som det spelas tokmycket tävlingar live i USA är ju Limit, samma sak 7stud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur många FL-turneringar finns det?

 

Det finns riktigt många faktiskt, men inte längre så många Texas. Men exempelvis alla OHL som det spelas tokmycket tävlingar live i USA är ju Limit, samma sak 7stud.

 

Ok, det kanske det gör. Men hela boken är ju enbart texas hold'em. Antar att Sklanskys tourney-bok kan vara passande för limit-spel, inte läst den själv dock. Känns som att "alla" större turneringar idag är no-limit holdem. Jag är synnerligen inte någon turneringsspelare än dock, så lyssna inte på mig, egentligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst ungefär halva boken och är mycket imponerad. Tycker Harrington är extremt bra på att förklara koncepten och exempelhänderna är väldigt upplysande. Helt klart den bästa bok jag läst om NL turneringar.

 

Okej, det är också den enda boken, men den är riktigt riktigt bra. Tycker Harrington är bra på att skriva också, till skillnad från Sklansky till exempel. Dessutom är han ju hysteriskt rolig med sin supertorra gubbhumor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst ungefär halva boken och är mycket imponerad.

 

Helt klart den bästa bok jag läst om NL turneringar.

 

Okej, det är också den enda boken, men den är riktigt riktigt bra.

 

Tank om alla bokrecensioner var i samma anda ;-)

 

Att lasa i SvD:

 

"Har last tva kapitel ur boken. Helt klart basta boken jag last detta ar. Okej, det ar den enda boken jag har last, men den ar fortfarande bast. Hoppas lasa klart snart"

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe. Förlåt att jag fick 5 böcker* samtidigt och har koncentrationsförmåga som en kattunge då! Men det är väl inget fel i att recensera halva boken i taget :P

 

 

 

 

* Harrington on Holdem, Super System 2, Caros Book of Tells, Improve your Poker och Caros Fundamental Secrets of Winning Poker. Nu har man lite att läsa :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag läst ut den och jag står fast vid att det är en extremt bra bok. Jag kände innan att jag hade en rätt så bra koll på turneringsspel, jag brukar placera mig bra i MTT och har en mycket bra ROI i SnG men jag kände att jag lärde mig en hel del. Naturligtvis inget revolutionerande men en hel del "tweaks" och saker som jag nu kommer att förbättra, samt en eller ett par nya små strategier. Väl investerade pengar, jag kommer beställa 2:an så fort den finns tillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...