Gå till innehåll

NLT - AK off any good?


Recommended Posts

Satt på lilla blind och blir tilldelad AK off, har ungefär €220 i stacken, NL 1/2.

 

En kille raisar, killen på knappen synar och så även jag, raise var till €10, stora blind lägger sig.

 

Floppen kommer A27, två ruter. Jag funderar över vad de har, och gör en värdebet på €10. Killen efter mig som gjorde den ursprungliga höjningen höjer till 20, och den tredje killen på knappen höjer till €60.

 

Jag tror nu att jag "muckar gräl" med en annan AK, ett set, eller en/två färgdrag. Eller en galen KK. Det känns tungt, och jag vet inte vad den spelaren som är kvar kommer göra. Lägga sig, syna, gå all-in? Jag bestämmer för att lägga mig, då om det blir en runda till, har så dålig position, och om det kommer en ruter eller ett klätt kort så får jag svårt att spela min hand pga. färg och ev. triss, eller kanske t.om. stegdrag som drar ut mig.

 

Den andra killen går all-in, och killen som betade €60 synar. Killen med all-in visar AT off, och den andra A8 off... Hans A med T kicker håller sig hela bordet ut, och jag missade en chans att vinna €450 extra.

 

Jag kände att detta var lite vekt spelat, eftersom man oftast spelar AK för att träffa floppen. Men nu kändes det som att jag hade så mycket emot mig. Och om jag ändå var först, hade de andra position och ev. drag.

 

Spelade jag fegt, eller kommer den här taktiken att löna sig i längden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med över 30 dollar i potten så är 10 dollar inget värdebett utan en fråga från dig som säger - 'är det någon som har ett ess i så fall kommer jag slänga mina kort'...

 

 

De andra säger 'ja jag har ett ess' och nästa - 'jag har förmodligen ett ännu bättre ess'.

 

 

Du bör i sådan här fall betta ut kring pott.

 

Det rätta i detta läget hade varit att gå all in och säga - 'jag har bästa handen försök inte'!

 

Men men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du lirar för vekt. Jag hade raisat upp till typ 25 preflop och då inte kunnat släppa när esset kom. Man kan mixa spelet och syna ibland, men inte i sämsta position.

 

Sen vad vill du med bettet på floppen? Jag hade bettat in pott eller checkraisat hårt.

 

Sista beslutet var lite svårare. På B2B finns folden beroende på vad det är för spelare.. På tex party finns den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att beta ut vad jag redan satsat är ju att se hur de andra reagerar, den ena höjer, den andra höjer ännu mer. Problemet blir då att slå fast, har de BARA ett A? Om någon synar €10, så har de ett ess, men en raise och re-raise?

 

Borde kanske ha satsat €25 innan flopp, och sedan all-in:at på floppen, men frågan är om detta lönar sig i längden?

 

"Det rätta i detta läget hade varit att gå all in och säga - 'jag har bästa handen försök inte'!"

 

Problemet är att få fram OM jag har bäst hand, det som blir tveksamt med både en raise och re-raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bet 3/4 till potbet på flopp (€10 som du betade är på tok för vekt! om du nu blir rädd om nån höjer dig).. får du raise + reraise då med, då är det fold. Men när du spelar den så vekt så jaa.. trycka in degen är inte fel, även om nån kan ha sitt set där :P Tycker du ger fi för mkt creed om du släpper AK på detta sett för många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du lägga där utan read på Fi som muppar. Tycker dock att ditt flop bet är för litet, jag skulle nog satsat på en check/raise eller i alla fall betat 2/3 pot. Om du betar 2/3 pot, en raisar och en reraisar då är det ju lätt att lägga, oftast splittar du eller ligger enormt efter (mot ett set).

 

Folk som går all-in här är ju extremt tacksamma att spela mot eftersom man får så fin-fint betalt på sina set :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

 

Verkar som de som vet någonting (;)) säger att jag antingen skall checka på flop, eller beta 2/3 av pot, eller en potbet.

 

Sedan om jag får en raise eller/och en re-raise så skall jag vika handen.

 

Men som sagt, man lär sig allt efter hand man spelar, och det är tacksamt med ett sådant här forum där man kan få seriösa svar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du reparerar ditt misstag och spelar handen helt okej. Som många här är inne på, så är ditt bet på flop lite för litet och två spelar visar sig vara starka. Det är här jag tycker att du reparerar ditt misstag och lägger handen vilket jag tycker är bra spel i längden.

 

Tror att du själv inser att du kunde ha spelat denna hand bättre, men jag tror att du i längden tjänar på att lägga handen av precis de anledningar som du själv påpekar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...