Gå till innehåll

En kluring


TheEmbassy

Recommended Posts

Man kan väl inte bara dö för att man tror att något har hänt en? AJ! Jävlar vad ont jag fick, jag trodde jag tappade en kofot på min fot men det var visst en penna.

 

eh? Han dog av en hjärtattack, inte av det som hände i själva drömmen.

Man kan (väl?) få hjärtattack av många saker såsom överansträngning och om man blir skrämd/rädd av/för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Bravo. Själv satt jag och funderade hur fasen man skulle skriva i vit text på vit bakgrund.

 

Jag tror jag har den!

 

"Han drömde att han skulle avrättas i giljotinen under franska revolutionen"

 

Om han dog direkt i hjärtattacken, hur kan historieberättaren då veta vad han drömde om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bravo. Själv satt jag och funderade hur fasen man skulle skriva i vit text på vit bakgrund.

 

Jag tror jag har den!

 

"Han drömde att han skulle avrättas i giljotinen under franska revolutionen"

 

Om han dog direkt i hjärtattacken, hur kan historieberättaren då veta vad han drömde om?

 

Historieberättaren är densamme som hittat på historien. Alltså kan han veta vad gubben drömde om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som svaret kommer att vara nåt mindre bra (läs ej hållbart).

 

Om lösningen är den att vi inte borde ha vetat vad han drömde om så är historien berättat på fel sätt.

 

Det är den väl inte alls? Hur skulle vi kunna ha den minsta aning om vad han drömde om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den väl inte alls? Hur skulle vi kunna ha den minsta aning om vad han drömde om?

Har du aldrig hört en berättelse förut? Inte direkt ovanligt att man får veta vad folk som inte behöver vara berättaren tänker.

 

Bondkvinnor har inte solfjädrar? Man får inte ha med sig solfjädern in i kyrkan?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är historien felberättat, för så som andra har sagt så kan berättaren utifrån sett sätta premisser och t ex berätta bondens dröm som en ramberättelse.

 

För att historien ska hålla så måste den berättas ur fruns perspektiv, t ex: Har ni hört historien om min man? Han bla bla, drömde bla bla, och jag råkade slå till honom och han trodde bla bla och fick hjärtattack. För i så fall så kan hon inte ha vetat vad han drömde och historien blir logiskt fel.

 

Ur berättarens synvinkel så kan man inte logiskt komma fram till slutsatsen som gjorts här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är historien felberättat, för så som andra har sagt så kan berättaren utifrån sett sätta premisser och t ex berätta bondens dröm som en ramberättelse.

 

För att historien ska hålla så måste den berättas ur fruns perspektiv, t ex: Har ni hört historien om min man? Han bla bla, drömde bla bla, och jag råkade slå till honom och han trodde bla bla och fick hjärtattack. För i så fall så kan hon inte ha vetat vad han drömde och historien blir logiskt fel.

 

Ur berättarens synvinkel så kan man inte logiskt komma fram till slutsatsen som gjorts här.

 

Helt rätt!

 

Där kastade man bort en del tid helt i onödan....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du inte sett Matrix?

 

Jo, är det någon av karaktärerna som blir så skrämda att de får en hjärtattack? Eller syftar du på skeden som inte finns?

 

Om du får ett bazookaskott i pungen och dör inuti Matrix, så dör du och din fysiska kropp utanför Matrix, fastän att din fysiska kropp egentligen aldrig fick ett bazookaskott i pungen.

 

Vad är "verklighet"? Verklighet är ju endast elektroniska signaler/impulser som tolkas av din hjärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs. Myssion är en lekman inom filosofi, varför han inte borde uttala sig i varken ontologiska eller epistemologiska frågor.

 

Så det så.

 

Myssion får uttala sig så mycket han vill om existens- och kunskapsfrågor likväl som någon annan får uttala sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...