Gå till innehåll

ARTIKEL: Är inte det här olagligt


gasmasken

Recommended Posts

Jag skriver den här tråden för att jag blev j*vligt upprörd när jag läste en artikel i en lokaltidning på nätet.

Jag vill höra era synpunkter på artikeln ( http://www.koping.nu/shownews.jsp?id=4249 ), visst låter det i så fall som elever stängs av pga sin hobby? och i sådant fall är inte det olagligt?

Jag är ingen expert på lagar men i mina öron låter det här som det måste bryta mot svensk lagstiftning?

 

Jag är ingen av de berörda i artikeln men skulle jag själv stängas av min Ingenjörsutbildning för att jag spelar poker på fritiden skulle jag ta kontakt med högre instanser för att få upprättelse.

 

Det låter som det råder häxjakt på pokerspelare och det kan vi väl inte acceptera?

 

Artikeln är kort och kanske inte talar om all fakta, men om det är unga elever som är på väg in ett spelberoende så är det väl inte rätt metod att ta bort den struktur på vardagen som skolan erbjuder.

 

Observera att jag inte vet om det handlar om ett överdrivet spelande eller ett sunt hobby spelande men i båda fallen är väl agerandet av skolan fel. Jag tror det hela handlar om okunskap om poker. Till alla som inte vet det så kan faktiskt poker spelas på en hälsosam kul nivå.

 

Kommentarer snälla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kan väl ändå inte röra vad de gör på sin fritid? eller? Mycke konstigt iaf... Diskriminering brukar denna typ av förföljelse annars kallas.

 

Flyttar till media gruppen, då det är där den hör hemma och kanske tom kan få större gensvar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt fel!! Bara att skita i att tala om att man spelar poker på nätet. Vilken skitskola som vill stänga av dem för en hobby. Då skall de i konsekvensens namn oxå stänga av de som betalar för att spela cs o liknande onlinespel, även där kan man göra av med pengar på nätet.

Nåde dem om de handlar på nätet- avstängning!!!

 

Sjukt sa räven!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg märke till att det är ett gymnasium. De som det handlar om kan alltså mkt väl gå i 3:an och helt enkelt gå ut till sommarn. Är det inte på detta vis lär det ju vara att dom är minderåriga och har spelat på skoltid eller något.

 

Allt annat är ju riktigt jävla galet.

 

Ruggigt kasst skriven notis iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På skolan där jag gick, Lerums Gymnasieskola, har de förbjudit allt som har med en kortlek att göra. Man får alltså inte ens lägga en patiens utan att de beslagtar kortleken. Man får inte ens gå in på en sida som handlar om poker på skolans datorer. Helt sjukt är det..

Att de gjorde detta berodde på att folk spelade poker om några kronor på rasterna, så gott som alla av dessa var över 18 år, så ibland undrar man ju hur rektorer och liknande tänker..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.ullvi.koping.se/templates/Page____1097.aspx

 

Är URL till deras hemsida, står dock inget om att någon blivit avstängd, men man borde kanske skriva några väl valda ord i deras gästbok.

 

"Angående viss ryktesspridning...

Vi på pingisgymnasiet i Köping har förståttt att det ryktas att vi spelar mer poker än pingis. Detta tycker vi är trist och framför allt felaktigt. Här bredvid kan ni läsa namn på oss som tar pingisen på fullaste allvar och därför inte har tid att spela poker

 

Pontus Edman

Sara Rask

Matilda Ekholm

Simon Andersson

Lina Wersäll

Jimmy Ojakangas

Mahir Yesilbag

Cissi Lundström

Linda Dahlström

Robin Harrysson

Emily Ingves

Dan Hedlund

Johan Lundström

Marie Persson

Yuta Morishita

Daisuke Ishida

Camilla Rubinsson

Madde Stenkvist

Hampus Nordberg

Linda Jonsson

Pearl Lövgren

Sören Ahlén

Pernilla Andersson

Linus Mernsten

Johan Kratz

Simon Arvidsson"

 

 

De är duktiga!

 

Ja, jag skulle vilja ha en lite mer utförlig artikel då detta var högst intressant.

 

Stänga av folk för deras sidointresse.

 

Men vad jag snappar upp på Skolans hemsida samt i Artikeln är att Pokern verkar ta mer tid än själva träningen till Pingis och på så sätt hamnar de efter i skolan.

 

Frågan om man kan stänga av en person för att han hamnar efter är väl frågan och om det är den bästa metoden?

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att idrotten och skolgången blir drabbad av sena kvällar och för mycket tid lagd på pokern.

Det är inte helt enkelt att kombinera elitidrott med pokerdygnsrytmen.

Detta framgår dock ej av artikeln.

 

Men tittar man på alla småungar som railbirdar framåt småtimmarna kan man förstå att detta kan ha en dålig inverkan på deras skolgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget är det två elever som fortfarande spelar poker och dessa två elever kommer inte enligt Sören att fortsätta på bordtennisgymnasiet efter sommaren.

 

Har en känsla av att det innebär att de går sista året på den gymnasielinjen och därför inte kommer fortsätta till hösten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju faktiskt inte att eleverna kommer att bli avstängda vilket i så fall hade varit helt emot svensk lagstiftning. Däremot står det att två elever fortfarande spelar poker och att dessa elever inte kommer att gå kvar efter sommaren. Det innebär ju bara att dessa två inte skrivit under den här frivilliga listan om att fokusera på sin idrott snarare än pokern. Det är för övrigt helt upp till ett gymnasium att skapa en sådan lista eftersom det inte ser ut som om de tvingat någon att skriva på.

 

Att kortspel om pengar (enbart några kronor) förbjuds i skolor är helt enligt gällande lagar. Man får inte bedriva spel om pengar på allmän plats, så enkelt är det (hur löjligt man än kan tycka att det är).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tycker tydligen att man inte ska ha något annat fritidsintresse än pingis där. Undra vad de tycker om eventuella elever som spelar schack en timme på nätet varje kväll, de som sitter flera timmar framför bingolotto på helgerna eller som tar musiklektioner flera gånger i veckan(Snacka om att försumma idrotten!). Nu kanske eleverna i fråga har misskött skolan rejält och skippat träningar m.m, men det är ju i så fall elevernas ansvar och ingen anledning att svartmåla pokern(Det vore lika idiotiskt som att säga att alla invandrare stjäl för att en har gjort det).

 

Att "fördöma" en aktivitet på det sättet är helt fel och diskriminerande. Med den listan så organiserar skolans ledning i praktiken en utfrysning eller mobbing av de elever som har poker som fritidsintresse. Jäkligt fin propaganda "Tar du idrotten på allvar så skriv på vår lista mot poker".

 

Deras inställning gör mig sur och jag har lust att ringa upp dem. Vi kanske ska skicka ett mail till Sören Ahlén och be honom tolka det som står i den slarviga notisen och bemöta våra inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...