Gå till innehåll

NLT - Trn, 66 i SB, fem pers kvar, gjorde jag rätt?

Recommended Posts

Postad

Ja jag vet att jag spelade brutalt fel men hur skulle ni ha spelat?

mörkarna: 300/600

Min stack: 2400

Fi: 3500

jag får 66 i SB.

Alla foldar fram till mig och jag går all in. Brutalt misstag jag vet, skulle jag raisat 3x BB? Men då har jag redan lagt halva stacken i potten och är då redigt potcommited.

Jag låg chiptrea av fem och top4 fick pris.

Borde jag rentav kanske bara limpat in och kollat floppen?

* RP - QoS *

Postad

Helt självklart att trycka in där, allt annat är typ jättefel.

Du skulle faktiskt kunna slänga upp korten på bordet innan du tryckte in och spelet skulle ändå vara +EV. Edit: Om man nu fick göra det.

Postad

Kan ju säga att Fi som satt på BB hade A5s och callade. självklart åkte jag ut. Är det verkligen rätt att gå all in och om han callar så kan man räkna med man som bäst har en coinflip. Då riskerar man att åka ur turneringen när man ligger trea när det är 5pers kvar och top4 får pris.

Vi hade precis flyttat runt på borden och han visade sina kort för bordenm, jag sa naturligtvis att han foldat och jag vunnit potten. Då sa övriga spelare att man får visa korten och att man inte autofoldar då. Han ansåg det som en svaghet av mig och tomten callade...

Postad

Ja, du måste gå all-in, eftersom fi kommer syna din all-in med händer som A5s (och spelar antagligen rätt, men någon turneringsräv kan säkert klargöra detta bättre, jag kan ha fel), mot A5s är du ca 65%ig favorit, bättre läge kan du knappast vänta på så sent i en turnering.

Postad

nu var ju detta inte en coinflip, utan du hade över 65% att vinna potten. Det är bara att trycka in..

dessutom ska du nog inte fästa så stor vikt i att du låg 3a, för när blindsen slukar 900 marker per varv så ändras detta ganska snabbt.

Postad

Jag tänkte först göra matten (det är inte särskilt svårt, mest är det bara att räkna händer) som ovedersägligt visar att det är rätt att trycka med 66 här, men det visar sig att jag är lat så jag länkar till ett annat exempel i en likartad situation av Terrence Chan.

Postad

Det gav mig lite mer kött på benen, thx. Beställde även SS, theory of poker, tournament poker for advanced players igår på bokus så snart kommer ni få en flitig pokerforumare här :).

Postad

Du hade rätt. Visar han sina kort för andra spelare eller lägger upp dom på bordet för att kolla din reaktion räknas handen som död. Enda gången handen inte är död om man visar utan att ha agerat först är om man är all in.

Postad
Du hade rätt. Visar han sina kort för andra spelare eller lägger upp dom på bordet för att kolla din reaktion räknas handen som död. Enda gången handen inte är död om man visar utan att ha agerat först är om man är all in.

Det där beror väl rimligen helt på vart man spelar, kör man en hemmaturnering där deltagarna tycker att det är ok så är det ok. Kör man en hemmaturnering utan att ha sagt något så är det ju rejält överdrivet att döda någons hand för en mestadels harmlös psykning.

Postad
Jag tänkte först göra matten (det är inte särskilt svårt, mest är det bara att räkna händer) som ovedersägligt visar att det är rätt att trycka med 66 här, men det visar sig att jag är lat så jag länkar till ett annat exempel i en likartad situation av Terrence Chan.

Hmm det är nåt fel i deras resonemang. De räknar ju bara på chipEV, inte på pengar-EV. Du riskerar att åka ut utanför pengarna, och du ökar inte dina chanser till ITM jättemycket. Det är säkert fortfarande +pengar-EV ändå att trycka, men de måste ju räkna på rätt saker?

Postad
Hmm det är nåt fel i deras resonemang. De räknar ju bara på chipEV, inte på pengar-EV. Du riskerar att åka ut utanför pengarna, och du ökar inte dina chanser till ITM jättemycket. Det är säkert fortfarande +pengar-EV ändå att trycka, men de måste ju räkna på rätt saker?

Sök på Landrum-Burns om du vill räkna på det, och jo du ökar dina chanser till hög ITM rejält genom att plocka mörken. Att dubbla ökar ens chanser till hög ITM dramatiskt.

I exemplet jag länkade till spelar det förresten ingen som helst roll eftersom det är WIT, alltså winner-takes-all. Men det är heller inte särskilt relevant att börja räkna på speciellt turnerings-EV innan man är precis på bubblan och till och med då är det inte särskilt viktigt, utan det är först när utbetalningsskillnaden är som störst som turnerings-EV:et skiljer sig som mest från chip-EV:et.