lillpata Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Buy-in: $200 + $15 - NL - 9 Seats Stakes: 200/400 Current level: 6 Next level in: 7 min. DANGERDOOM has $940 lilpata has $11,200 -SOXY- has $3,000 BalderAA has $2,860 DANGERDOOM is the dealer. lilpata posted small blind (200) -SOXY- posted big blind (400) Seat 6 : lilpata has 4 2 BalderAA folded. DANGERDOOM called 400 and raised 540 and is All-in lilpata called 740 and raised 10,260 and is All-in -SOXY- ... Har inte orkat räkna på ICM etc, men vad är era spontana reaktioner på handen? Är det en no-brainer? Vad tror ni SOXY kan tänkas syna med? Citera
sulla Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Klart det är en idiotmove, han har ju antagligen två överkort om inte ett överpar, du har inte ens en rolig draghand, måste funnits bätter läge att dra ut honom, på kanske en slantsingling. Eller låt nån annan torska honom. Citera
lillpata Postad 3 April , 2006 Författare Rapport Postad 3 April , 2006 Klart det är en idiotmove, han har ju antagligen två överkort om inte ett överpar, du har inte ens en rolig draghand, måste funnits bätter läge att dra ut honom, på kanske en slantsingling. Eller låt nån annan torska honom. ?_? Citera
maxtaby Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Om jag var SOXY så lägger jag ner AA här. Åka ut på bubblan med andra stacken, noway. Ditt spel däremot, jag skulle vänta på bättre kort innan jag trycker till kortingen. Det är *så* iriterande att se en kortstack komma tillbaka. Så jag skulle kasta din hand också, och hoppas att SOXY synar. Citera
lillpata Postad 3 April , 2006 Författare Rapport Postad 3 April , 2006 Om jag var SOXY så lägger jag ner AA här. Åka ut på bubblan med andra stacken, noway. Vilken sajt spelar du på? Ditt spel däremot, jag skulle vänta på bättre kort innan jag trycker till kortingen. Det är *så* iriterande att se en kortstack komma tillbaka. Det där är ju inget som talar för en fold direkt.. Så jag skulle kasta din hand också, och hoppas att SOXY synar. SOXY synar såklart med anytwo om vi släpper 42o här. Citera
BLIZT Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Om jag var SOXY så lägger jag ner AA här. Åka ut på bubblan med andra stacken, noway. Ditt spel däremot, jag skulle vänta på bättre kort innan jag trycker till kortingen. Det är *så* iriterande att se en kortstack komma tillbaka. Så jag skulle kasta din hand också, och hoppas att SOXY synar. Inte en chans, eftersom du har större stack än DANGERDOOM så är det bara om storstacken slår dig men lillstacken slår storstacken som du åker. Citera
Elvis Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 -SOXY- kommer inte att syna med särskilt många händer. Kanske AQo+, AJs+, TT+. Jag förstår syftet bakom ditt move, och sett till enbart den här handen är det antagligen rätt. En annan fördel är att du ofta kommer att hålla lillstacken vid liv, vilket är ett plus när du har en så stor ledning. Enda problemet är att du kommer att bli tvungen att visa upp 42o för alla runt bordet och du kan därmed ha saboterat dina stöldmöjligheter för resten av turneringen. Med en 11K-stack mot två 3K-stackar kommer du att vilja stjäla blinds. Citera
BLIZT Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Men man får också en image att man synar löst vilket leder till färre stöldförsök Citera
dlinder Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Bara räknat på chip-EV behöver du minst 33% vinstchans (740 för att spela om sammanlagt 2280) för att det ska vara ett lönande drag. Detta förutsätter också att BB alltid foldar. Om knappen går all in där oavsett hand har du 33,2%. Så nej, jag gillar det inte. Citera
Sansrom Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Kan någon förklara konceptet här för en som har mindre koll? Det är +EV att lillstacken åker. Om det är du eller någon annan som tar honom spelar mindre roll (eller?). Du vet att -SOXY- synar med any two och har större chans att ta ut honom. Vad är då vitsen att göra det här spelet? Citera
lillpata Postad 3 April , 2006 Författare Rapport Postad 3 April , 2006 Sansrom: Som topic lyder; att dra ut på bubblan. Citera
Sansrom Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Sansrom: Som topic lyder; att dra ut på bubblan. Aha, tolkade nog topic som att du skulle dra ut med sämre hand och inte dra ut i tiden. Så du menar att genom att dubbla upp shortstacken så har du möjlighet att bossa runt ordentligt på bubblan med en dominerande chiplead. Låter ju inte så dumt, faktiskt! Verkar svårt att få fram ett EV för det bara. Citera
lillpata Postad 3 April , 2006 Författare Rapport Postad 3 April , 2006 Elvis: Sant som du säger. Frågan är bara _hur mycket_ (och på vilket sätt) det påverkar våra framtida stöldmöjligheter. Citera
sulla Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Som sagt, varför? SOXY foldar, du blir antagligen utdragen av killen som är allin, han dubblar upp på dina pengar. Andra alt hade varit att du foldar SOXY synar allinkillen och det blir utdrag åt något håll eller att SOXY foldat o allin hade fått dina 200. Alla dessa scenarion ser jag som bättre än det du nu gjorde. Förstår inte riktigt poängen när din hand är så dålis som den är. Hade du gjort det med en trolig 50/50 hand fattar jag det men annars inte, varför vill du dubbla upp shortstacken? Citera
lillpata Postad 3 April , 2006 Författare Rapport Postad 3 April , 2006 Något som jag tror drar ner värdet i handen väldigt mycket skulle vara om SOXY är _uppmärskam nog_ att förstå att vi här trycker med i princip anytwo. Han kan ju då sänka sin calling range till den range av händer som ger honom de bästa möjliga förutsättningarna (enligt ICM) att öka sitt $EV-värde i turneringen. Citera
lillpata Postad 3 April , 2006 Författare Rapport Postad 3 April , 2006 Som sagt, varför? SOXY foldar, du blir antagligen utdragen av killen som är allin, han dubblar upp på dina pengar. Andra alt hade varit att du foldar SOXY synar allinkillen och det blir utdrag åt något håll eller att SOXY foldat o allin hade fått dina 200. Alla dessa scenarion ser jag som bättre än det du nu gjorde. Förstår inte riktigt poängen när din hand är så dålis som den är. Hade du gjort det med en trolig 50/50 hand fattar jag det men annars inte, varför vill du dubbla upp shortstacken? Hela spelet bygger på att vi med en sådan stor stack på bubblan kan utnyttja det faktum att de kvarvarande spelarna är rädda att åka ut (vilket dom ska vara enligt ICM). Citera
lillpata Postad 3 April , 2006 Författare Rapport Postad 3 April , 2006 Om SOXY skulle vinna handen (då han självklart synar om vi lägger oss) så ökar givetvis vårt värde i turneringen ($EV). Men frågan är om vi inte kan få ett teoretiskt högre $EV (som om vi skulle spela turneringen in i oändlighet från dess att vi gjort detta beslut) genom att dra ut på bubblan och utnyttja att de andra följer ett $EV-resonemang (som endast gynnar de själva). Citera
iremmats Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 I soxys läge synar jag med AK-AJ samt 99+. Alla vet att du ställer med any two. Fortfarande är det inte lönsamt för Soxy att syna med annat än riktigt bra händer. Dina möjligheter att stjäla påverkas inte av att du visar upp 42o, tro mig. Citera
lillpata Postad 3 April , 2006 Författare Rapport Postad 3 April , 2006 Dina möjligheter att stjäla påverkas inte av att du visar upp 42o, tro mig. Klart det gör. Kanske inte mot regulars eller _bra spelare_ men mot medelmotståndet på 215 så visst fan påverkar det deras framtida syn-HD när vi visar en sån skräphand. Däremot så är ju den intressanta frågan huruvida den ökade "respekten" (som vi får av att kliva in här) väger upp mot den FE vi _troligtvis_ tappar i framtida stöldförsök. Citera
Callahan Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Det finns säkert värde i att hålla lillkillen vid liv, men kan det löna sig för lillpata att spy chipEV på detta sätt? Lillkillen överlever ju ändå med något i stil med 60% chans; din all-in ändrar detta till högst 70%. Citera
Roberteriksson Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Glöm inte att om vi får BB att folda så ligger det en inte obetydlig summa döda pengar i potten i förhållande till den summa vi satsar. Citera
dlinder Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Glöm inte att om vi får BB att folda så ligger det en inte obetydlig summa döda pengar i potten i förhållande till den summa vi satsar. Inte tillräckligt stor räknat på chip-EV iaf. Citera
Klyka Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Njae.. det här käns inte rätt. Det är en sak att lägga en bra hand mot lilkillen, men en annan sak att donera till honom från egen kassa. Glöm inte att du vill ha kvar lillen för att kuna tjäna mer marker, du vill inte bara ha kvar honom för sakens skull. O jag tror du förlorar mer marker än du tjänar på det i detta fall. Citera
Bjorn_ Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Det finns säkert värde i att hålla lillkillen vid liv, men kan det löna sig för lillpata att spy chipEV på detta sätt? Lillkillen överlever ju ändå med något i stil med 60% chans; din all-in ändrar detta till högst 70%. Ja och det är otvivelaktigt så att det är väldigt mycket bättre om lillkillen dubblar upp på den näst största stackens bekostnad än på din. Dessutom, hur realistiskt är det att dra ut på bubblan nån märkbar tid här? När de väl har ungefär likvärdiga stackar på 2-3 000 så lär de ju alla tre bli rejält villiga att ställa in med breda handdistributioner? /Bjorn Citera
Recommended Posts