Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
en andragradsfunktion går genom punkterna (2;3), (3;4) och (6;-5)

bestäm funktionen.

 

någon vänlig själ som kan detta snabbt?

Sätt f(x)=ax^2+bx+c

f(2) = 4a+2b+c = 3

f(3) = 9a+3b+c = 4

f(6) = 36a+6b+c = -5

 

Lös ekvationssystemet. Orkar inte, ska sova nu... ;)

Postad

Tror nog att många kan skriva ner det, men jag tror också att DU LÄR dig mer om du frågar DIN lärare i skolan. Man lär sig inte för att kunna rabbla upp saker på löpande band utan man lär sig för att kunna.

Postad

Sätt f(x)=ax^2+bx+c

f(2) = 4a+2b+c = 3

f(3) = 9a+3b+c = 4

f(6) = 36a+6b+c = -5

 

[4 2 1] [a] = 3

[9 3 1] = 4

[36 6 1][c]= -5

 

1, [4 2 1] I 3

2, [9 3 1] I 4

3, [36 6 1] I -5

(I är alltstå ett rakt sträck)

 

2,-1,

3,-1,

 

4, [5 1 0] = 1

5, [32 4 0] = -8

 

5,-4X2,

 

6, [12 0 0] = -12

 

7, a=-1

 

8, 7, i 4 ger b,=6

 

9, 8, och 7, i 1, ger c=-5

 

x, är x med en ring runt när man räknar för hand....

 

med reservation för räknefel då jag räknade ut det medan jag skrev det och inte kontrollerade mitt resultat :)

Postad
Tror nog att många kan skriva ner det, men jag tror också att DU LÄR dig mer om du frågar DIN lärare i skolan. Man lär sig inte för att kunna rabbla upp saker på löpande band utan man lär sig för att kunna.

 

Mja. Man vill inte gärna kunna saker som man inte vill kunna.

Läraren är kommunist och kan inte förklara därför är inte det någon bra idé.

 

Tack för svaren alla.

Postad
Sätt f(x)=ax^2+bx+c

f(2) = 4a+2b+c = 3

f(3) = 9a+3b+c = 4

f(6) = 36a+6b+c = -5

 

[4 2 1] [a] = 3

[9 3 1] = 4

[36 6 1][c]= -5

 

1, [4 2 1] I 3

2, [9 3 1] I 4

3, [36 6 1] I -5

(I är alltstå ett rakt sträck)

 

2,-1,

3,-1,

 

4, [5 1 0] = 1

5, [32 4 0] = -8

 

5,-4X2,

 

6, [12 0 0] = -12

 

7, a=-1

 

8, 7, i 4 ger b,=6

 

9, 8, och 7, i 1, ger c=-5

 

x, är x med en ring runt när man räknar för hand....

 

med reservation för räknefel då jag räknade ut det medan jag skrev det och inte kontrollerade mitt resultat :)

 

Kanske lite overkill med matris, vektor och gausselimination (?) till en sådan uppgift? *förbjuden gubbe*

Postad

heltoks lösning är visserligen en väldigt enkel och bekväm metod och är också den jag skulle köra på själv. Men man måste ju lära sig krypa innan man kan gå...

 

En metod att lösa ekvationssystem är att man löser ut en variabel i valfri ekvation och sätter in i de två andra och då har man kvar två ekvationer med två obekanta och så upprepar du. Sen går du "baklänges" och tar reda på de andra obekanta. Alltså i princip det heltok gör, fast utan matriser.

 

För att ta vårat exempel.

Sätt f(x)=ax^2+bx+c

f(2) = 4a+2b+c = 3

f(3) = 9a+3b+c = 4

f(6) = 36a+6b+c = -5

 

lös ut c i första

vi får: c = 3 - 2b -4a

 

sätt in i andra

vi får: 9a + 3b + 3 - 2b -4a = 4 <=> 5a +b = 1

 

sätt in i tredje

vi får: 36a +6b + 3 - 2b -4a = -5 <=> 32a +4b = -8

 

lös nu ut b ur den första av våra nya

vi får: b = 1 -5a

 

sätt in i den sista

vi får:

32a +4(1-5a) = -8 <=> 12a = -12 <=> a = -1 :!:

 

Nu går vi baklänges och sätter in a = -1 i 5a+b=1 och får b = 6 och slutligen när a och b är kända så ser du nog hur du får ut c.

Postad
Sätt f(x)=ax^2+bx+c

f(2) = 4a+2b+c = 3

f(3) = 9a+3b+c = 4

f(6) = 36a+6b+c = -5

 

[4 2 1] [a] = 3

[9 3 1] = 4

[36 6 1][c]= -5

 

1, [4 2 1] I 3

2, [9 3 1] I 4

3, [36 6 1] I -5

(I är alltstå ett rakt sträck)

 

2,-1,

3,-1,

 

4, [5 1 0] = 1

5, [32 4 0] = -8

 

5,-4X2,

 

6, [12 0 0] = -12

 

7, a=-1

 

8, 7, i 4 ger b,=6

 

9, 8, och 7, i 1, ger c=-5

 

x, är x med en ring runt när man räknar för hand....

 

med reservation för räknefel då jag räknade ut det medan jag skrev det och inte kontrollerade mitt resultat :)

 

Kanske lite overkill med matris, vektor och gausselimination (?) till en sådan uppgift? *förbjuden gubbe*

 

äh, det är lika bra att de små liven lär sig det i god tid. själv var jag besviken på min gymnasietid, när man väl började på högskola insåg man hur mycket information lärnarna hade undanhållit och vilka saker som var direkt felaktiga de lärt ut.

 

själv tycker jag seriöst att de mest begåvade eleverna i högstadiet borde sättas på intro-matten, kanske blir lite svårt på 2veckor, men ge dem säg 8veckor istället så betar de av matte A-E. så kan de sova eller spela poker hela gymnasietiden sedan. själv läste jag klart matte B i 9an men tentade inte dem utan sov och spelade 4mannatwist medan mina klasskompisar jobbade ikapp. synd att jag inte kände till holdem, isåfall hade jag varit rik nu... :evil:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...